|
Auteur |
Bericht |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 17:30 Onderwerp: Geldigheidsduur tentamens UL |
|
|
Ik ben op dit moment derdejaars Fiscaal Recht aan de Universiteit van Leiden. Vandaag ontving ik een brief met daarin het aantal behaalde punten tot nu toe en een waarschuwing over de 4 jaars termijn. Die houdt in dat je binnen 4 jaar een bachelor moet hebben, anders vervallen alle resultaten behalve de propedeuse.
Mijn vraag is echt of dit wel zomaar mag. Voorzover ik weet heeft een niet-propedeusetentamen altijd een geldigheidsduur van 4 jaar vanaf de datum waarop het cijfer is behaald. Dat betekent dat cijfers uit jaar 2 en 3 veel langer geldig zouden moeten zijn. Is dit niet in strijd met bepaalde regels? Het staat weliswaar zo in de Onderwijs- en Examenregeling maar de vraag is of het zomaar mag. Bepaalde tentamen zouden dan immers maar een paar maanden geldig zijn zodra de 4 jaar bijna om is. _________________ In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood. |
|
|
|
 |
Joeri
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 31 mrt 2013 16:21 Onderwerp: |
|
|
art. 4.7.1.c OER schreef: | Voor studenten die op of na 1 september 2009 een aanvang hebben gemaakt met de opleiding geldt dat de geldigheid van alle met goed gevolg afgelegde tentamens van de vakken van het 2e en 3e studiejaar verloopt nadat de student vier jaar ingeschreven heeft gestaan voor de bacheloropleiding. |
art. 7.13 lid 2 sub k WHW schreef: | waar nodig, de geldigheidsduur van met goed gevolg afgelegde tentamens, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie die geldigheidsduur te verlengen |
Je kunt redeneren dat dit slechts een (vaste) geldigheidsduur per tentamen toelaat, en niet een vervaltermijn berekend vanaf het moment van inschrijving voor de bachelor. Merk verder op dat art. 4.7.1.c uitsluit dat de student de tentamens opnieuw aflegt: heeft de student eenmaal vier jaar ingeschreven gestaan, dan draai je dat niet meer terug. Ieder nieuw met succes afgelegd tentamen is dus direct ongeldig. Is het werkelijk de bedoeling van art. 7.13 lid 2 sub k WHW om dit mogelijk te maken?
Naar mijn mening zijn die beperkte geldigheidsduren sowieso van de zotte. Heb je een tentamen gehaald, dan heb je aangetoond over de vereiste kennis/vaardigheden te beschikken, en daar gaat het om. Zie ook art. 4.9.1 OER:
Quote: | De examencommissie kan de student op diens verzoek, gehoord de desbetreffende examinator, vrijstelling verlenen van het afleggen van één of meer tentamens of van deelneming aan praktische oefeningen, indien de student:
a. een qua inhoud en niveau en studielast overeenkomstige onderwijseenheid van een universitaire of hogere beroepsopleiding heeft voltooid, dan wel
b. aantoont, al dan niet in aanvulling op het onder a. genoemde, door werk- of beroepservaring over voldoende kennis en vaardigheden te beschikken met betrekking tot de desbetreffende onderwijseenheid, dan wel
c. met goed gevolg het Pre-University College heeft voltooid; de examencommissie bepaalt in dit geval of en zo ja voor welke onderwijseenheid of welke onderwijseenheden vrijstelling wordt verleend. |
Als een tentamenresultaat vervalt, dan voldoe je nog steeds aan a., en heeft de examencommissie geen goed argument om een vrijstelling te weigeren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 02 apr 2013 20:23 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat mag. Maar ik stel met bona fides de vraag of de mogelijkheid tot het beperken van de geldigheidsduur van tentamens hiervoor bedoeld is. In theorie zou je een tentamen kunnen halen op 30 augustus, dat vervolgens op 1 september vervallen wordt verklaard omdat je niet genoeg studiepunten hebt gehaald. Terwijl een tentamen normaal gesproken pas na een aantal jaar vervalt, omdat je niet meer wordt geacht de stof goed genoeg te beheersen. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 04 apr 2013 19:21 Onderwerp: |
|
|
Bizar. Aan de RuG was de termijn altijd tien jaar en inmiddels is er niet eens meer een termijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 04 apr 2013 22:17 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Bizar. Aan de RuG was de termijn altijd tien jaar en inmiddels is er niet eens meer een termijn. |
Tja, Leiden hè. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: zo 07 apr 2013 15:42 Onderwerp: |
|
|
Oftewel het is gewoon een bizarre regeling. De vraag die Regin en bona fides stellen kwam inderdaad ook al bij mij op. Stel dat ik in mijn vierde jaar een tentamen maak in juli en deze niet haal, ben ik hem op 31 augustus al weer kwijt. Te gek voor woorden. _________________ In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood. |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 23 apr 2013 17:37 Onderwerp: |
|
|
Je kan altijd in gesprek met de examencommissie. Als je bijvoorbeeld slechts 1 of 2 vakken moet halen, kan je, als je een goede reden hebt, de geldigheidsduur verlengen. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
advocaatjeleefjenog
|
Geplaatst: vr 03 mei 2013 17:15 Onderwerp: |
|
|
Daar heb je gelijk in, alleen dat gebeurt alleen in echte uitzonderingsgevallen zoals ziekte etc. Zegmaar de persoonlijke omstandigheden.
Ik vraag me wel af hoeveel mensen er in de problemen komen als deze regel daadwerkelijk streng wordt gehandhaafd. Waarschijnlijk vrij veel. _________________ In het leven zijn er twee zekerheden: je betaalt belasting en je gaat dood. |
|
|
|
 |
|