|
Auteur |
Bericht |
Juicylips
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 10:04 Onderwerp: Gehuwd in buitenland, nederlandse nationaliteit. |
|
|
Help!
Ik weet 't niet, mijn collega's weten 't niet en we komen er maar niet uit.
Als je beiden de Nederlandse nationaliteit bezit, gehuwd bent in Duitsland en nu wilt gaan scheiden maar beiden hebben geen vaste woon of verblijfplaats in Nederland, kun je wel in Nederland scheiden. Maar bij welk gerecht?
Op internet vind ik overal dat je het verzoek tot echtscheiding aan moet brengen in Den Haag. Ook heb ik ergens gelezen dat de gerechten van het lidstaat waarvan je de nationaliteit bezit bevoegd zijn. Maar daar staat gerechten, dus zou je redeneren --> ieder gerecht, maakt niet uit welke plaats in Nederland.
Heb heel burgerlijk rechtsvordering + tekst en commentaar doorgespit maar ik vind toch niet een eenduidig antwoord hierop. Weet iemand dit wel te vinden incl. artikelen? |
|
|
|
 |
Juicylips
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 10:25 Onderwerp: |
|
|
Correctie:
In NL gehuwd, NL nationaliteit, nu beiden woonachtig in buitenland |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 14:26 Onderwerp: Re: Gehuwd in buitenland, nederlandse nationaliteit. |
|
|
Juicylips schreef: | Ook heb ik ergens gelezen dat de gerechten van het lidstaat waarvan je de nationaliteit bezit bevoegd zijn. Maar daar staat gerechten, dus zou je redeneren --> ieder gerecht, maakt niet uit welke plaats in Nederland. |
Daarmee wordt bedoeld dat Nederland rechtsmacht heeft, niet dat iedere willekeurige rechtbank (Hoge Raad, Raad van State, etc.) bevoegd is om de zaak te behandelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 18:48 Onderwerp: |
|
|
volgens mij maakt het niet uit bij welke rechtbank je het aanhangig maakt, dus dan zou je gewoon die het dichtst bij de advocaat die je in de arm neemt kunnen kiezen. als geen van jullie vervolgens de bevoegdheid betwist is het prima. |
|
|
|
 |
LV
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 jun 2010 2:47 Onderwerp: |
|
|
De hoofdregel voor de relatieve bevoegdheid vind je in art. 262 Rv.
Daarna in de art. 263 - 268 Rv de regels voor uiteenlopende gevallen.
Wijzen deze regels geen bevoegde rechter aan, dan is ingevolge art. 269 Rv de Haagsche rechter bevoegd (zoals in casu het geval).
Indien de competentieregels niet in acht zouden zijn genomen, dan volgt ex art. 270 lid 1 in beginsel een ambtshalve verwijzing. In echtscheidingszaken wordt echter enkel na betwisting door verweerder doorverwezen (art. 270 lid 2 Rv). |
|
|
|
 |
nathalie1d571
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 aug 2010 9:33 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht dat je moest scheiden in het land waar je bent gehuwd, tenzij het huwelijk tevens is geregistreerd in het land (in dit geval dan Nederland) woonachtig bent/zou zijn. Maar als je in Duitsland bent gehuwd, dan dien je in Duitsland te scheiden. |
|
|
|
 |
LV
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 aug 2010 12:52 Onderwerp: |
|
|
Hoi Nathalie,
Om in Nederland een echtscheiding te kunnen realiseren dient een buitenlands huwelijk wel geregistreerd te zijn in Nederland, te weten bij de Burgerlijke Stand van de gemeente Den Haag. Echtscheiding komt namelijk tot stand door inschrijving van de (door de rechtbank af te geven) echtscheidingsbeschikking in de desbetreffende registers van de Burgerlijke Stand. Op de huwelijksakte wordt dan de aantekening van echtscheiding geplaatst. Zou het huwelijk niet geregistreerd zijn, dan kan de echtscheidingsbeschikking niet ingeschreven worden. De echtscheidingsbeschikking verliest na verloop van tijd (zes maanden nadat deze in kracht van gewijsde is gegaan) haar geldigheid. Zou de echtscheidingsbeschikking dan niet ingeschreven zijn en men wil alsnog tot echtscheiding komen, dan zal de gehele echtscheidingsprocedure opnieuw gevoerd moeten worden. Een in Duitsland gesloten huwelijk kan in Nederland door echtscheiding ontbonden worden nadat de huwelijksakte is geregistreerd en uiteraard uitsluitend indien de Nederlandse rechter op grond van de daartoe gestelde regels bevoegd is te beslissen op het verzoek tot echtscheiding. |
|
|
|
 |
|