Content Syndication
|
|
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
|
| Auteur |
Bericht |
lieveke78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 okt 2010 9:53 Onderwerp: Geheimhouding, non-concurrentie |
|
|
Hallo,
Mijn man werkt sinds 2003 als verftechnoloog bij een firma die verf, kit, gietvloeren ed maken.
Aangezie hij nu erg slecht verdiend (1717 euro brutto p/m voor een HBO functie) is het tijd om naar een andere baan te zoeken.
Mijn man heeft zich opgegeven bij een uitzendburo specifiek gericht op laboratoriumtechniek en nu heeft een bedrijf interesse in mijn man.
Dit bedrijf werkt met kleurvlokken.
Het is dus wel wat anders maar wel allebei de verfkant op.
Nu staat er het volgende in zijn contract:
1. Werknemer zal tijdens de looptijd van deze overeenkomst of de verlenging daarvan nog gedurende een jaar na beëndiging, als werknemer, zelfstandige of anderzins, direct of indirect, werkzaamheden verrichten voor of te eigen titel betrokken zijn bij een onderneming die zich geheel of gedeeltelijk beweegt op het terrein waarop *** zich (mede)beweegt.
Het kan toch niet zo zijn dat de baas van mijn man (voor net iets meer dan minimumloon) kan eisen dat mijn man niet meer in dezelfde richting kan gaan werken? Mijn man heeft op dit vlak bijgeleerd en is natuurlijk ook voor andere bazen het meest aantrekkelijk in die richting.
In hoeverre kan je "bij een onderneming die zich geheel of gedeeltelijk beweegt op het terrein waarop *** zich (mede)beweegt" letterlijk nemen?
Zoals zijn baas het brengt zal dit erg ruim kunnen zijn.
Je kan dan niet op een lab werken waar ze verf maken, kunststof vloeren, houtreparatiemiddelen, kitten en ga zo maar door.
Het bedrijf dat hem wil hebben zit in de kleurvlokken.
Niet letterlijk hetzelfde maar in hoeverre kan je dit "(mede)bewegen" noemen?
Zijn nieuwe baan zal via een uitzendburo verlopen het eerste jaar.
Is dit een manier om zijn (wurg)contract te ontlopen?
In principe ben je dan toch in dienst van een uitzendburo en niet bij dat bedrijf dat zich (misschien) medebeweegt op hetzelfde terrein?
Het kan toch niet zo zijn dan mijn man geen andere baan meer kan vinden door dit geintje en dat mijn man op deze manier onderbetaald blijft? Wij hebben ook een gezin te onderhouden! Als zijn baas hem fatsoenlijk zal betalen was er toch geen probleem?
Ik hoop dat iemand ons van advies kan voozien!
Alvast bedank! |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 25 okt 2010 12:00 Onderwerp: |
|
|
Je kunt de rechter vragen (als dat nodig blijkt) om het concurrentiebeding nietig te verklaren. De rechter zal de belangen afwegen die de werkgever heeft bij het beding en die van de werknemer die een andere functie kan bekleden.
Het feit dat hij er qua salaris op vooruit zal gaan, hoe meer hoe beter, is een belangrijk belang van de werknemer.
Aan de kant van de werkgever is het de vraag of zijn belang wel daadwerkelijk wordt geschonden doordat zijn werknemer bij een concurrent gaat werken. Mogelijk is daarvoor ook van belang of ze bijvoorbeeld 'in dezelfde vijver vissen' en of de werknemer veel kennis van het vorige bedrijf kan gebruiken in zijn nieuwe functie.
Al met al is een concurrentiebeding niet altijd zo dwingend als het voorkomt. Wel is het de rechter, bij een geschil hierover, die beslist. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 25 okt 2010 15:51 Onderwerp: |
|
|
| lieveke78 schreef: | Hallo,
Mijn man werkt sinds 2003 als verftechnoloog bij een firma die verf, kit, gietvloeren ed maken.
Aangezie hij nu erg slecht verdiend (1717 euro brutto p/m voor een HBO functie) is het tijd om naar een andere baan te zoeken.
Mijn man heeft zich opgegeven bij een uitzendburo specifiek gericht op laboratoriumtechniek en nu heeft een bedrijf interesse in mijn man.
Dit bedrijf werkt met kleurvlokken.
Het is dus wel wat anders maar wel allebei de verfkant op.
Nu staat er het volgende in zijn contract:
1. Werknemer zal tijdens de looptijd van deze overeenkomst of de verlenging daarvan nog gedurende een jaar na beëndiging, als werknemer, zelfstandige of anderzins, direct of indirect, werkzaamheden verrichten voor of te eigen titel betrokken zijn bij een onderneming die zich geheel of gedeeltelijk beweegt op het terrein waarop *** zich (mede)beweegt.
Het kan toch niet zo zijn dat de baas van mijn man (voor net iets meer dan minimumloon) kan eisen dat mijn man niet meer in dezelfde richting kan gaan werken? Mijn man heeft op dit vlak bijgeleerd en is natuurlijk ook voor andere bazen het meest aantrekkelijk in die richting.
In hoeverre kan je "bij een onderneming die zich geheel of gedeeltelijk beweegt op het terrein waarop *** zich (mede)beweegt" letterlijk nemen?
Zoals zijn baas het brengt zal dit erg ruim kunnen zijn.
Je kan dan niet op een lab werken waar ze verf maken, kunststof vloeren, houtreparatiemiddelen, kitten en ga zo maar door.
Het bedrijf dat hem wil hebben zit in de kleurvlokken.
Niet letterlijk hetzelfde maar in hoeverre kan je dit "(mede)bewegen" noemen?
Zijn nieuwe baan zal via een uitzendburo verlopen het eerste jaar.
Is dit een manier om zijn (wurg)contract te ontlopen?
In principe ben je dan toch in dienst van een uitzendburo en niet bij dat bedrijf dat zich (misschien) medebeweegt op hetzelfde terrein?
Het kan toch niet zo zijn dan mijn man geen andere baan meer kan vinden door dit geintje en dat mijn man op deze manier onderbetaald blijft? Wij hebben ook een gezin te onderhouden! Als zijn baas hem fatsoenlijk zal betalen was er toch geen probleem?
Ik hoop dat iemand ons van advies kan voozien!
Alvast bedank! |
| pacta sunt servanda schreef: | Je kunt de rechter vragen (als dat nodig blijkt) om het concurrentiebeding nietig te verklaren. De rechter zal de belangen afwegen die de werkgever heeft bij het beding en die van de werknemer die een andere functie kan bekleden.
Het feit dat hij er qua salaris op vooruit zal gaan, hoe meer hoe beter, is een belangrijk belang van de werknemer.
Aan de kant van de werkgever is het de vraag of zijn belang wel daadwerkelijk wordt geschonden doordat zijn werknemer bij een concurrent gaat werken. Mogelijk is daarvoor ook van belang of ze bijvoorbeeld 'in dezelfde vijver vissen' en of de werknemer veel kennis van het vorige bedrijf kan gebruiken in zijn nieuwe functie.
Al met al is een concurrentiebeding niet altijd zo dwingend als het voorkomt. Wel is het de rechter, bij een geschil hierover, die beslist. |
Het concurrentiebeding zal niet snel nietig zijn; dit is eigenlijk alleen het geval indien sprake is van een beding dat naar inhoud of strekking strijdig is met de goede zeden of de openbare orde, dan wel in bepaalde gevallen als er sprake is van strijd met de wet (zie art. 3:40 BW).
Wat gebruikelijk(er) is, is om in kort geding schorsing van het beding te vragen totdat in een bodemprocedure is beslist over de geldigheid en/of de werking van het beding. Redenen om te schorsen zijn bijvoorbeeld dat het beding zwaarder is gaan drukken, of dat het belang van de werknemer bij schorsing zwaarder weegt dan het belang van de werkgever bij handhaving. |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|