Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

GeenStijl <=> Stivoro
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet strafbaar, nee, totdat ze zien dat er iets op staat wat verboden is.
Toch een ander geval dan jouw voorbeeld met papier, want als je dat eenmaal hebt gegeven en iemand schrijft er racistische leuzen op hoef je daar niet eens achter te komen, laat staan dat je er nog wat aan kan doen. Een website heeft die mogelijkheid wel dmv een webmeester.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom kun je dus niet spreken van een automatisme van aansprakelijkheid.
Als de beheerder er achter komt dat er (mogelijk) strafbare feiten worden gepleegd dient deze in te grijpen.
Maar hoever wil je gaan met de aansprakelijkheid?
Want kun je de ISP (internet Service Provider, bv XS4ALL) aansprakelijk stellen, daardoor kunnen die mensen toch online gaan, en dit soort berichten gepost worden?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op wo 17 mrt 2004 9:31, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"zonder dit van te vorn te weten ben ik dan strafbaar".

Dat is nu net het verschil dat de wetgever ook aangeeft. Zodra een internet provider op de hoogte is gesteld door een gebruiker zijn ze strafbaar. Waarom zou hetzelfde dan ook niet kunnen opgaan voor een discussieforum cq. weblog?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee een ISP of weblogger is pas aansprakelijk (strafbaar is nogal voorbarig) als deze niet ingrijpt.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 7:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou een ideale situatie zijn ja, voorlopig is het nog niet zover en komt er ook geen wetgeving aan die webloggers ook verantwoordelijk maakt. Weet iemand of er al Jurisprudentie bestaat over dit onderwerp (behalve het arrest Xs4all / Sientologogy) ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hé ik kende dat arrest nog niet eens.
Bedankt voor de tip.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2004 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik voel hier een heel mooi scriptie onderwerp aankomen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2004 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad zéér interessante materie.
Maar ik vraag me af of dat daar niet al eerder onderzoek naar is gedaan.
Ik zal morgen eens kijken in onze bibliotheek of dat ik wat meer achtergrond informatie kan vinden.
Ik weet alleen heel zeker dat GEENSTIJL deze zaak gaat winnen.
Er is sprake van vrijheid van meningsuiting en voordat een Blogger als GEENSTIJL dit kan beperken (alhoewel dat hier volledig terecht is m.i.) moet er toch écht wel sprake zijn van grootschalige schendingen van andermans privacy en/of eerbaarheid.
En ik betwijfel of dat STIVORO kan bewijzen dat daar sprake van was én dat de blogger in kwestie ook daadwerkelijk dat wist.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mmm kijk de rechter moet natuurlijk een afweging maken....nu is het natuurlijk wel zo dat GeenStijl op het randje van het maatschappelijke betamelijke loopt en ze erg goed weten dat ze (soms) met vuur spelen. Een partij zoals GeenStijl die zich er niet voor schaamt mensen in de persoonlijke prive sfeer te raken weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Als ik de rechter was geweest dan......."" Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 10 feb 2004 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar heb je natruurlijk gelijk in, maar je kunt ook niet als (de ondertussen overleden) Hans Janmaat beticht wordt van Racistische uitingen zeggen als rechter, nou u heeft die "naam" toch al dus het zal wel zo zijn.
De rechter moet dus ook in het geval van GEENSTIJL objectief toetsen, en of dat hieruit volgt dat er sprake van grove schendingen van de privacy en/of eerbaarheid en dat de blogger* dat wist.
Dat weet ik dus nog niet zo zeker, en daarom denk ik GEENSTIJL wint, ik ben het er misschien niet mee eens. maar ja onschuldig tot anderszins bewezen.



* Blogger = Afkorting voor weblogger, iemand die een weblog** bijhoud.

** Weblog = Een soort persoonlijk dagboek in de vorm van een zéér eenvoudige website (meestal alleen tekst en weinig figuren of plaatjes) waarin beschreven staat wat diegene de afgelopen dag (maar meestal het afgelopen uur, in het geval van de bekendere Bloggers) hebben meegemaakt.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op wo 17 mrt 2004 9:37, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2004 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeerde daar mee aan te geven dat GeenStijl niet zijn/haar handen in onschuld kan wassen...ze weten waar ze mee bezig zijn. Ik denk dat dit zeker moet meewegen in de afweging die een rechter moet maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2004 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vind ik dus juist niet.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 4:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zag net deze thread weer, hoe is het eigenlijk afgelopen met
Geenstijl <==> Stivoro?
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds