Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 07 mei 2024 7:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen uitbetaling laatste loonmaand en ontslagvergoeding !!
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mister Ed



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 12:53    Onderwerp: Geen uitbetaling laatste loonmaand en ontslagvergoeding !! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo beste heren en dames,

Ik zit met het volgende probleem en hoop dat ik hier enig licht vindt in de duisternis van het Burgerlijk Wetboek.

Na overname van het bedrijf waar ik werk(te), heeft er een reorganisatie plaatsgevonden waarbij ongeveer 14 personen (waaronder ik) wegens bedrijfseconomische redenen zijn ontslagen.

Dit is ook pro forma behandeld en aan de kantonrechter voorgelegd die de overeenkomst per 1-1-2006 heeft ontbonden. Het betrof hier een onbepaalde tijd contract afgesloten sinds 1 augustus 2001. De rechter heeft mij ook conform normaal gebruik een schadevergoeding toegekend.

De uitspraak van de rechter heeft plaatsgevonden op 25 november 2006.

Angezien ik nog 25 vakantiedagen op te nemen heb zouden deze in overleg met mijn leidinggevende door mij tot einde dienstverband worden opgenomen. Zeg maar ongeveer 5 werkweken voorafgaand aan 1-1-2006.

Op 5 december 2005 ben ik alvast naar uitzendbureau's gegaan om toch te kunnen werken na 1 januari 2006. Zij hebben een baan voor mij en het bedrijf waar ik dan zou gaan werken verzocht mij gelijk te komen omdat de man waarvan ik het werk over zou nemen op 14 december z'n laatste werkdag zou hebben en dus kon hij mij nog enigszins wegwijs maken. Dit heb ik dus gedaan en ben van 5 december tot en met 10 december uitbetaald door het uitzendbureau.

Mijn werkgever die mij ontslag had aangezegd per 1-1-2006 is hierachter gekomen en heeft de loonbetaling en de schadevergoeding nu aangehouden. Tot weet ik wanneer.

Lullige is ik het allemaal te horen kreeg op 21 december 2005 dus mijn kerst en oud & nieuw is nu behoorlijk vergald.

Ik word nu geacht op 30 december 2005 de laptop, lease-auto en mobiele telefoon in te leveren.

Wie kan mij vertellen wat ik moet doen, behalve een goede advocaat nemen want die zijn er niet voor 6,50 euro. Dat is namelijk alles wat ik nog heb om rond te komen.

Alvast bedankt voor het lezen van de lap tekst en het eventuele advies...

met de vriendelijke groeten,

Denis
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgezien van het feit dat het wel heel kinderachtig is om een maand voor de einddatum nog zo moeilijk te doen denk ik ook niet dat de werkgever dit kan doen.

Hij mag al blij zijn dat je hebt ingestemd je vakantie op te nemen (zodat ie dat later niet hoeft uit te betalen) en moet dan niet gaan zeuren als je dan al meteen op zoek gaat naar een andere baan (in feitelijk je eigen vrije tijd).
Ook de wetgever hamert erop dat iedereen zo snel mogelijk een baan moet zoeken (versobering van WW/WAO etc.)

Naar mijn mening gedraagt de werkgever zich niet zoals een goed werkgever betaamt (artikel 7:611 BW) en dient hij het loon (waar je tijdens je vakantie recht op hebt) gewoon te betalen.

Tevens heb je het recht om een vergoeding te vragen wanneer de werkgever niet tijdig betaalt:

De verhoging waar je aanspraak op kunt maken is voor de 4e t/m de 8e werkdag 5% per dag en voor elke volgende werkdag 1% waarbij de verhoging niet de helft van het verschuldigde te boven mag gaan (artikel 7:625 lid 1).

In jouw geval zou ik een brief schrijven naar de werkgever om aan te geven dat je het niet met hem eens bent en betaling van loon en vergoeding (de ontslagvergoeding) vordert.

Nog beter is om even naar een rechtswinkel te gaan; wellicht dat zij een brief willen schrijven. Een brief van hen zal wellicht meer gewicht in de schaal leggen dan een brief van jezelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mister Ed



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt BoeZ voor je antwoord, maar denk niet dat het in de wet verboden is kinderachtig te zijn dus dat is niet echt een juridisch argument.

Ik zal wel de eerstvolgende werkdag een fax eruit laten gaan waarin ik hen zal sommeren alsnog het loon van de maand december te voldoen. Zelf denk ik dat ze de ontslagvergoeding (zoals reeds door de kantonrechter bepaald) op 2 januari 2006 dienen te hebben voldaan dus dat wordt nog ff wachten.

Kan iemand mij misschien vertellen of het verstandig is om de lease-auto, laptop en mobiele telefoon aan te houden als ik op 30 december 2005 nog geen loon heb ontvangen of snij ik mezelf daarmee in de spreekwoordelijke vingers...

alvast bedankt !!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De rechter heeft mij ook conform normaal gebruik een schadevergoeding toegekend. Mijn werkgever die mij ontslag had aangezegd per 1-1-2006 is hierachter gekomen en heeft de loonbetaling en de schadevergoeding nu aangehouden. Tot weet ik wanneer.


Het vonnis kan (op een gegeven moment) ten uitvoer worden gelegd. Omdat er een veroordeling is tot betaling van schade vergoeding neem ik tenminste aan dat dit vonnis een executoriale titel kent (in afwijking van een zuiver constitutief vonnis). De tenuitvoerlegging is taak van de deurwaarder. Zie in dit verband o.a art 430 - 438b wetboek van burgerlijke rechtsvordering. Belangrijke regels (zoals betekening art 431a bij overdracht tenuitvoerlegging) moeten in acht worden genomen.

Overleg even met de deurwaarder of hij wat ziet in beslaglegging op de auto en telefoon. Los daarvan zou ik de auto en telefoon niet terug geven maar gebruik maken van retentierecht.

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opmerking. Bovenstaande geldt enkel voor hetgeen waarover de rechter vonnis heeft gesproken. Daarnaast sluit ik me aan bij Boez. Daarbij is van belang of je bij een andere werkgever aan de slag mocht gaan gedurende de periode dat je al in dienst was bij de ene werkgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mister Ed



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is juist het vervelende.....ik ben gaan solliciteren na de uitspraak van de rechter en ben dus bij dat uitzendbureau terechtgekomen die werk voor me had....Zij verzochten mij per direct te beginnen omdat de persoon waarvan ik de werkzaamheden over zou nemen 14 december z'n laatste werkdag had.

Ik moet daarbij vertellen dat de "nieuwe" werkgever moest kiezen tussen twee gegadigden voor die baan. Omdat ik gelijk kon/ wilde beginnen is de keuze voor de baan op mij gevallen. Ik was me echter van geen kwaad bewust omdat ik op dat moment tot 1 januari 2006 mijn vakantiedagen aan het opmaken was. het betreft de periode van 5 t/m 14 december. Waarvan er maar 5 zijn uitbetaald. Daarna ben ik op vakantie gegaan tot 20 december waarna ik bij thuiskomst voor deze onaangename verassing stond.

Weet niet of het wat scheelt maar op 9 december 2005 heb ik van m'n "oude" werkgever een brief gekregen waarbij ik vrijgesteld was van werkzaamheden en ik geacht werd op 1 januari 2006 geen enkele vrije dag meer te beschikken.

In het sociaal plan zoals voorgesteld door de werkgever en/of het vonnis van de rechter staat niets in over andere werkzaamheden. Mijn oude arbeidsovereenkomst verbiedt het mij echter neven-functies te vervullen zonder toestemming. Aangezien het vonnis door de rechter al was uitgesproken en het mijn vakantie betrof heb ik hier geen aandacht aan geschonken.

Wellicht zit daar het probleem ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tja.. dat vrijstellen van werkzaamheden en geacht worden geen vrije dagen meer te hebben aan het einde van de dienstbetrekking is naar mijn mening al dubieus. Volgens mij mag de werkgever niet eisen dat je je vakantiedagen opmaakt wanneer hij de arbeidsovereenkomst wil opzeggen/ontbinden. Dat opnemen van vakantiedagen zal dan alleen kunnen in onderling overleg lijkt mij en niet eenzijdig.
De werkgever stelt je of vrij van werkzaamheden of je neemt vakantiedagen op of je werkt gewoon tot het eind door en de werkgever betaalt de vakantiedagen uit...

De clausule van de nevenwerkzaamheden betreft het hebben van een baan bij een andere werkgever terwijl je ook bij deze werkgever werkt.
Naar mijn mening is je arbeidsovereenkomst in concreto al geeindigd en dient de vrijstelling danwel eventueel de vakantie voor het afwikkelen van het eindigen van de arbeidsovereenkomst. Ook het vrijstellen van werkzaamheden wijst in die richting.

Ik kan me niet voorstellen dat de werkgever in een eventuele rechterlijke procedure in het gelijk gesteld wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mister Ed



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties....weet nu ongeveer hoe e.e.a. zit....ben enigszins gerustgesteld. Kerst en oud & nieuw sla ik voor dit jaar maar over want de lol is er voor mij af....en het geld heb ik er toch niet voor...

mocht het uiteindelijk goed komen dan is het eerste biertje voor jullie (BoeZ en Abraxes) van mij....

prettige dagen en een goed uiteinde


Denis
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh eh Denis ..... als ik jou was zou ik de laptop, lease-auto en mobiele telefoon maar wel gewoon inleveren op de afgesproken datum. Blijf jij tenminste van jouw kant verder netjes de afspraken nakomen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: zo 25 dec 2005 1:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien wel leuk om de kerstdagen mee door te komen: Twisted Evil
http://www.doodie.com/boss_flash_animation.php
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 25 dec 2005 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

No worry Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mister Ed



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 25 dec 2005 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hahaha.....bedankt.....moet zeggen dat het wel oplucht Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds