|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 19:10 Onderwerp: Geen relatiebeding, wel concurrentiebeding, wegkapen klanten |
|
|
Is het mogelijk om het wegkapen van clienten/klanten van een werkgever door een voormalig werknemer van deze werkgever onder een concurrentiebeding te scharen (dergelijk handelen wordt doorgaans verboden door een relatiebeding)?
Ik doel hier op een alledaags concurrentiebeding en niet op een concurrentiebeding met een bijzondere bepaling aangaande het wegkapen van clienten/klanten.
Ook doel ik niet op onrechtmatige concurrentie door het wegkapen van clienten/klanten (hetgeen mogelijk is, ook zonder concurrentie danwel relatiebeding) maar op het handelen in strijd met artikel 7:653 BW.
Is hier ook jurisprudentie over?
Tot dusver heb ik niets gevonden.
Ik hoor het graag. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 20:52 Onderwerp: |
|
|
Dat hangt af van wat jij een "alledaags" concurrentiebeding noemt. Als het beding het wegkapen van klanten zoals jij dat voor ogen hebt niet verbiedt, dan valt het er niet onder.
Los van het concurrentiebeding kan het wegkapen van klanten heel goed in strijd zijn met een goed werknemer betaamt, ook als het contract daar verder over zwijgt. Relatiebedingen hoeven niet te voldoen aan art. 7:653 BW.
[quote}maar op het handelen in strijd met artikel 7:653 BW.[/quote]
Een werknemer kan niet "in strijd met" art. 7:653 BW handelen. Zie de tekst van het artikel. Dat legt geen verplichtingen op aan de werknemer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 11:15 Onderwerp: |
|
|
Het omschrijven van de daad als wegkapen van klanten impliceert een bepaalde laakbare handeling. Uiteindelijk kan pas echt bepaald worden of er daadwerkelijk laakbaar gehandeld door duidelijker en "objectief" te beschrijven hoe de klanten overgestapt zijn.
Het enkele feit dat een voormalige klant nu klant is geworden bij de voormalige werknemer, is niet voldoende om aan te nemen dat die ex-werknemer iets te verwijten valt.
Overigens vind ik het wel raar dat het "wegkapen" niet onder het concurrentiebeding zou vallen. Normaal gesproken mag je met een concurrentiebeding niet dezelfde werkzaamheden verrichten als die je bij je werkgever deed, niet voor een andere baas en niet als eigen baas.
Het hangt er dus ook van af wat er in het beding staat... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|