|
Auteur |
Bericht |
Livia*
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 16 aug 2010 11:49 Onderwerp: Geen huurtoeslag mogen aanvragen van de verhuurder |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben student en op zoek naar een appartementje in Rotterdam. Ik voldoe aan alle voorwaarden voor het krijgen van huursubsidie.
Op internet worden ontzettend veel leuke appartementen aangeboden, maar daarop mag van de verhuurder meestal geen huurtoeslag worden aangevraagd.
Mijn vraag is nu: mag dit zomaar?
Als ik recht heb op huursubsidie, mag je verhuurder dan in het contract zetten dat ik geen huursubsidie aan mag vragen? |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 aug 2010 22:09 Onderwerp: Re: Geen huurtoeslag mogen aanvragen van de verhuurder |
|
|
Livia* schreef: | Hallo allemaal,
Mijn vraag is nu: mag dit zomaar?
Als ik recht heb op huursubsidie, mag je verhuurder dan in het contract zetten dat ik geen huursubsidie aan mag vragen? |
Waarom zou je de verhuurder vertellen dat je huursubsidie aanvraagt?  |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 17 aug 2010 22:27 Onderwerp: |
|
|
Het heeft er alle schijn van dat de huurbaas niet zit te wachten op allerlei koppelingen in systemen waardoor hij vragen krijgt over hoe het precies zit met de huurinkomsten.
Je vraag was of het mag. Volgens mij is dat contractvrijheid. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
lampje
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 33
|
Geplaatst: wo 18 aug 2010 11:28 Onderwerp: |
|
|
Zou het niet zijn omdat de verhuurder zijn huis eigenlijk niet mag verhuren? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 18 aug 2010 13:33 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat de huisbaas wegens schending van zo'n beding de huurovereenkomst kan ontbinden. Ik zie in ieder geval niet in wat voor legitiem belang de huisbaas bij zo'n beding heeft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MikkieMuis
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 23 aug 2010 21:07 Onderwerp: |
|
|
legitiem belang kan ik wel verzinnen hoor. vanaf een bepaald bedrag aan huurinkomsten dienen deze aangegeven te worden bij de belastingen.
M.i. is de verhuurder dit niet van plan en kan hij dus een huurder die subsidie aanvraagt (waarbij het pand dus geregistreerd staat als verhuurd) missen als kiespijn.
dit zijn natuurlijk maar speculaties |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 23 aug 2010 21:35 Onderwerp: |
|
|
MikkieMuis schreef: | legitiem belang kan ik wel verzinnen hoor. vanaf een bepaald bedrag aan huurinkomsten dienen deze aangegeven te worden bij de belastingen.
M.i. is de verhuurder dit niet van plan en kan hij dus een huurder die subsidie aanvraagt (waarbij het pand dus geregistreerd staat als verhuurd) missen als kiespijn.  |
Dat noem jij een legitiem belang?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MikkieMuis
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 14:09 Onderwerp: |
|
|
een persoonlijk belang dan maar  |
|
|
|
 |
Livia*
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 19:21 Onderwerp: |
|
|
Ik wist het antwoord al dus had hier niet meer gekeken. Maar toch bedankt voor de reacties
In Rotterdam geldt een puntensysteem. Een woning kan aan de hand van verschillende punten worden beoordeeld en de verhuurder mag slechts de max. prijs vragen die bij het aantal punten hoort.
Omdat er veel meer vraag is naar woningen dan aanbod, zijn vrijwel alle prijzen van particuliere verhuurders ver boven het max. toegestane bedrag. Als de huurder huurtoeslag aanvraagt kan de huurcommissie steeksproefgewijs komen controleren of de huurprijs niet te hoog is. Indien dit wel zo is kan de huurcommissie de prijs bindend naar beneden vaststellen.
Om dit te voorkomen wordt er door de verhuurder/makelaar vaak bedongen dat de huurder GEEN huurtoeslag mag aanvragen, ookal voldoet hij aan alle eisen voor het verkrijgen van toeslag.
Vandaag werd ik gebeld door een medewerker van de belastingdienst die uit ging zoeken of deze afspraak wel gemaakt mag worden. Volgens haar wordt er iets afgesproken wat in strijd is met de wet, en daardoor is de afspraak nietig. Je kan dus afspreken dat je geen subsidie aanvraagt maar deze afspraak kan nooit afgedwongen worden.
Verder is het aanvragen van huursubsidie slechts een zaak tussen huurder en belastingdienst. De verhuurder heeft er niets mee te maken en wordt hiervan dus niet op de hoogte gebracht (tenzij de huurcommissie opeens op de stoep staat ).
Ik kan dus afspreken dat ik geen huursubsidie aanvraag en dit stiekem toch doen.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 20:14 Onderwerp: |
|
|
Livia* schreef: | Als de huurder huurtoeslag aanvraagt kan de huurcommissie steeksproefgewijs komen controleren of de huurprijs niet te hoog is. Indien dit wel zo is kan de huurcommissie de prijs bindend naar beneden vaststellen. |
Maar de huurder kan sowieso gedurende de eerste 6 maanden bij de huurcommissie een verzoek indienen om de huurprijs te toetsen. De verhuurder kan ook dat niet verbieden, net zoals hij dus niet kan verbieden dat je huurtoeslag aanvraagt.
Quote: | Vandaag werd ik gebeld door een medewerker van de belastingdienst die uit ging zoeken of deze afspraak wel gemaakt mag worden. Volgens haar wordt er iets afgesproken wat in strijd is met de wet, en daardoor is de afspraak nietig. Je kan dus afspreken dat je geen subsidie aanvraagt maar deze afspraak kan nooit afgedwongen worden. |
Helemaal mee eens. Hetzelfde geldt voor een afspraak dat je de huurcommissie niet zal vragen de huur te toetsen.
Quote: | Ik kan dus afspreken dat ik geen huursubsidie aanvraag en dit stiekem toch doen.. |
Juist. En voor de zekerheid moet je dan maar gelijk de huurcommissie vragen de huurprijs te toetsen  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
PimdeKoning
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 04 sep 2010 9:51 Onderwerp: Goedkoper huren |
|
|
Beste forumleden,
Een bureau dat alles weet van dit soort zaken is te vinden op marktplaats.nl Advertentie 372735919 ! Moet je maar eens kijken, levert alleen maar geld op! Het is echt een gouden TIP! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 04 sep 2010 11:56 Onderwerp: |
|
|
Pim vraagt om een ip-ban. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|