Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 1:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen geld terug
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dentinox

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 03 jun 2013 21:41    Onderwerp: Geen geld terug Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een webshop heb ik product gekocht wat niet aan mijn verwachtingen voldeed.
Daarbij was de doos beschadigd en hoogstwaarschijnlijk ook gebruikt.
Dus netjes een retour nummer aangevragen en het terug gestuurd.

Nu beweerd de winkel dat er een product in de doos zit waarvan het serienummer niet zou kloppen. Daarvan krijg ik natuurlijk de schuld. Maar ik heb helemaal geen serienummer gewijzigd/verwijderd of wat dan ook. Ik heb er natuurlijk ook niet op gelet of het klopte met die op de doos. Ze hebben nu van de fabrikant een bewijs dat de nummers gewijzigd zijn en niet overeenkomen met het product. En dus willen ze niets terugbetalen.

Mooie smoes om onder retourrecht uit te komen. Maar hoe krijg ik nu mijn geld terug. Ze hebben inmiddels gedreigd aangifte te doen bij de politie als ik niet beken. Ik beken niks, want ik heb niks gedaan. En dat het nummer niet zou kloppen, tja wat kan ik daaraan doen. Misschien heeft iemand die hem voor mij heeft aangeschaft en ook retourneert heeft er wel mee geknoeid. Of de winkel zelf. De doos was immers al geopend geweest toen ik het kreeg.

Wat voor opties heb ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 03 jun 2013 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt zich beroepen op het herroepingsrecht ex art. 7:46d BW. Op grond hiervan heeft u recht op teruggave van uw geld.

De verkoper zou vervolgens kunnen stellen dat u een ander product heeft geroutineerd en dat kunt u dan stellig ontkennen. De verkoper zal dan moeten bewijzen welk product u heeft ontvangen en welk product u heeft terug gegeven.

Aangifte doen bij de politie zal helemaal een heilloze weg zijn, omdat het bewijslast daar een stukje strenger is.

Om uw geld terug te krijgen kunt u minnelijk traject starten, bijvoorbeeld door een incassobureau in de arm te nemen, of een gang naar de rechter in te zetten, door bijvoorbeeld een jurist in te schakelen. De vergoeding voor beide partijen wordt de schade forfaitair vastgesteld. Als u meer kosten maakt dan dan deze vaste vergoeding dan krijgt u maar een gedeelte vergoed.

BerichtGeplaatst: ma 03 jun 2013 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou voor vergoeding van rechtsbijstand in aanmerking komen. De webwinkel waarschijnlijk niet.
Ze beweren aangifte te hebben gedaan. Ik heb namelijk een klacht ingedient bij ict waarborg en daar word gewoon aangegeven dat ik gefraudeerd zou hebben en ze het politie onderzoek afwachten. Ze zouden ook een melding maken bij detailhandel nederland ofzo iets dergelijks. Het is te gek voor woorden.

Tja hun spreken hunzelf een beetje tegen. Ik heb het product toch ondanks de gescheurde verpakking toch alles uitgepakt en bekeken. Maar heb niets geprobeerd en weer ingepakt en teruggezonden. Ze beweren dat ik een defecte artikel heb teruggestuurd terwijl hij het bij hun nog deed. Daarmee duidde ik dus aan dat het artikel dan dus wel degelijk gebruikt was. Anders konden ze namelijk niet weten dat het product werkte. Of ze kletsen maar wat. Dat kan ook natuurlijk.
Niettemin ben ik van mening dat wie stelt ook moet bewijzen. En het kan wellicht zo zijn dat het product die ik ontvangen heb wat betreft serienummer niet klopt. En dat is volgens de fabrikant ook bewezen zeggen hun. Maar ik was het niet.

Er zijn natuurlijk twee mogelijkheden
1 - de webwinkel lult uit hun nek om onder het retourrecht uit te komen.
2 - de webwinkel heeft gelijk en de nummers kloppen inderdaad niet. Maar dat zouden hunzelf of een koper voor mij gedaan moeten hebben. Waar mij dan de schuld van in de schoenen word geschoven.

Persoonlijk zie ik een incassobureau niet zitten. Die hebben namelijk geen rechten. De stap naar de rechter is wel drastisch, maar toch wel definitief lijkt mij.
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de winkel van jou een schadevergoeding eist, dan zullen ze meer moeten aantonen dat ze jou een werkend product hebben opgestuurd en deze defect hebben ontvangen. Er geldt dan namelijk een wettelijk vermoeden dat het product bij de aflevering al niet goed was en daardoor defect is geraakt.

Overigens kun je een product uitproberen zonder dat dit direct gebruiken te boek staat. Als je een broek in de winkel past dan heb je hem daardoor nog niet gebruikt. Het herroepingsrecht geeft consumenten het recht om te ontbinden, zelfs al hebben ze het product uitgeprobeerd of gebruikt. Slechts in echte gevallen van misbruik is dat anders.

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dit dan iets wat via de kantonrechter gaat, of moet ik daar een advocaat voor nemen. Of is dat beter om die te nemen. En moet dat dan in de plaats van de "tegenpartij"
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je dit gaat via de kantonrechter. U heeft geen advocaat nodig, maar het kan wel raadzaam zijn om een jurist in te schaken. U zult de verkoper moeten dagvaarding en daaraan gelden bepaalde eisen. Let er wel op dat u de kosten voor juridische vertegenwoordigen vaak niet volledig terug krijgt als u wint.

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja het gaat om een bedrag van 1000 eurotjes. Dus als daar het eigen bijdrage af gaat. Liever wat dan niks nietwaar.
svdongen

Leeftijd: 29
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 04 jun 2013 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor kosten kun je even de staffel raadplegen.
Bekijk de homepage
BartL

Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013 10:58    Onderwerp: Re: Geen geld terug Reageer met quote Naar onder Naar boven

dentinox schreef:
Bij een webshop heb ik product gekocht wat niet aan mijn verwachtingen voldeed.
Daarbij was de doos beschadigd en hoogstwaarschijnlijk ook gebruikt.
Dus netjes een retour nummer aangevragen en het terug gestuurd.

Nu beweerd de winkel dat er een product in de doos zit waarvan het serienummer niet zou kloppen. Daarvan krijg ik natuurlijk de schuld. Maar ik heb helemaal geen serienummer gewijzigd/verwijderd of wat dan ook. Ik heb er natuurlijk ook niet op gelet of het klopte met die op de doos. Ze hebben nu van de fabrikant een bewijs dat de nummers gewijzigd zijn en niet overeenkomen met het product. En dus willen ze niets terugbetalen.

Mooie smoes om onder retourrecht uit te komen. Maar hoe krijg ik nu mijn geld terug. Ze hebben inmiddels gedreigd aangifte te doen bij de politie als ik niet beken. Ik beken niks, want ik heb niks gedaan. En dat het nummer niet zou kloppen, tja wat kan ik daaraan doen. Misschien heeft iemand die hem voor mij heeft aangeschaft en ook retourneert heeft er wel mee geknoeid. Of de winkel zelf. De doos was immers al geopend geweest toen ik het kreeg.

Wat voor opties heb ik.

Het is aan de webwinkel om aannemelijk te maken dat ze niet het produkt hebben teruggekregen wat ze naar jou hebben opgestuurd. Wanneer ze dat lukt dan heb jij een probleem. Lukt ze dat niet dan dienen ze jou je geld terug te betalen. Omdat ik niet weet hoe goed de webwinkel zijn logistieke zaakjes op orde heeft, is het niet mogelijk om in te schatten wat je kansen zijn. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk bewijs te verzamelen dat je niet het juiste product hebt ontvangen.

Om wat voor produkt gaat het? Gaat het enkele om een serienummer maar was het produkt wel aantoonbaar nieuw? Want dan vind ik de reactie van de webwinkel erg vreemd.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de winkel aangesloten bij de Thuiswinkel Waarborg of ergens anders? Wellicht is er een geschillencommissie bevoegd om kennis te nemen van uw zaak. In dat geval is het niet noodzakelijk om naar de kantonrechter te stappen. Ik zou u daar eventueel bij kunnen helpen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds