Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen contract ondertekend, gewerkt, ontslag (ontslagverbod).
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ReanOT

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 9:56    Onderwerp: Geen contract ondertekend, gewerkt, ontslag (ontslagverbod). Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Mei had ik een sollicitatiegesprek. Een week later werd mij gevraagd een proefdag te draaien. Na deze proefdag vroeg hij of ik nog een proefdag wou draaien in een andere vestiging (dit was één week na de eerste proefdag). Dit gedaan hebbende vroeg hij of ik de andere dag ook kon werken. Dit heb ik gedaan en aan het eind van deze dag wilde ik nu wel eens zekerheid of ik was aangenomen ja/nee en of hij al een contract had opgesteld en wat mijn loon zou gaan worden.

Mij werd gezegd dat ik ‘uiteraard’ was aangenomen en dat hij intussen het rooster van de maand juni had doorgemaild. De week daarna heel de week gewerkt, maar nog steeds geen contract. Week daarop, op een dinsdag, werd ik gebeld door de leerkracht van mijn dochter. Dit telefoontje had ik gemist en 1,5 uur later (tijdens mijn pauze) luisterde ik mijn voicemail af waarin de leraar zei dat ze een ongeval op het plein had gehad en naar het ziekenhuis moest. Ik naar school gebeld en zij vertelde mij dat ze al naar het ziekenhuis was. Ik mocht toen weg van mijn werk om naar het ziekenhuis te gaan. In het ziekenhuis zijn er foto's gemaakt en een echo. Achteraf bleek het gelukkig mee te vallen en had ze enkel haar ribben gekneusd, maar ik moest ze de komende 24 uur wel in de gaten houden. De kleur van haar urine en wanneer ze heftige buikpijn zou krijgen. (dit zou kunnen wijzen op een bloeding).

De dag erna dus verlof aangevraagd bij mijn manager van de andere vestiging waar ik die dag zou moeten werken. Hij zou contact opnemen met mijn werkgever en als het een probleem zou zijn zou hij mij terug bellen. (Manager zelf zei echter dat het voor die vestiging die dag geen probleem was omdat er voldoende personeel was). Ik ben die dag ook niet meer teruggebeld door mijn manager of werkgever.

Dag na verlofdag had ik een vrije dag. Ik werd toen ‘s middags gebeld door mijn werkgever of ik even langs kon komen. Ik zei dat ik op dat moment nogal ver van huis was en dit niet zou halen. Hij vroeg toen of ik vrijdag, voordat ik moest gaan werken in de andere vestiging (zei hij daar nog bij), even wilde langskomen. Ik ging er dus vanuit dat hij eindelijk dat contract in orde had. Niet dus, ik werd op staande voet ontslagen ivm met calamiteiten verlof en kortdurend zorgverlof. Dit had ik totaal niet zien aankomen of verwacht, ik dacht dat het om het contract ging. Letterlijk: ik kan uitval niet gebruiken in mijn zaak. Verder zei hij daar nog bij dat hij dergelijke toestanden met mannen niet heeft (dit op mijn vraag dat dit met collega’s met kinderen ook zou kunnen gebeuren) en het altijd de moeders zijn die dan de zorg over de kinderen nemen. Hij zei daarbij dat hij ervan uitging dat mijn mannelijke collega’s dan ook geen zorgverlof zouden opnemen , maar dit aan hun partner zouden overlaten (mijns inziens discriminatie).

Al met al besloot ik het er niet bij te laten zitten. Maandag contact opgenomen met mijn rechtsbijstandsverzekering en een brief per post en aangetekend verstuurd naar mijn werkgever.
Inclusief de verlofdagen heb ik 10 dagen voor deze werkgever gewerkt. Als bewijs had ik verder de email correspondentie en mijn rooster. Op mijn verlofdag heeft hij mij trouwens aangemeld bij werknemersloket waarin een ‘beloningregeling’ stond (hoewel dit mondeling en schriftelijk niet is overlegd) en dat ik per 1-6 t/m 30-11 in dienst zou zijn. Direct na mijn ontslag heb ik hier printscreens van gemaakt, wat maar goed was, aangezien de toegang enkele dagen erna geblokkeerd was. Als bewijs heb ik dit echter wel doorgestuurd naar mijn rechtsbijstand evenals een kopie van de brief naar mijn werkgever waarin ik bezwaar maak tegen mijn ontslag, de email correspondentie en het rooster. Na het ontvangen van mijn aangetekende brief heeft hij mijn voicemail ingesproken waarin hij zegt dat hij het toch ‘netjes’ heeft uitgelegd en dat in mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik toch een proeftijd heb van 2 maanden en of ik hem wou bellen. Hierop heb ik niet gereageerd omdat hij hierover al liegt! Ik heb namelijk helemaal geen overeenkomst of CAO gezien, laat staan getekend.

Nu ontving ik gisteren, 8 dagen na ontvangst van mijn aangetekende brief een mail of ik contact met hem wou opnemen om een afspraak te maken over het ondertekenen van mijn contract en het rooster van juli. (In de brief had ik echter een termijn van 5 dagen reactietijd gevraagd). De mail zag ik echter pas vanmorgen. Direct gebeld met mijn rechtsbijstand, maar mijn juridisch adviseur was vanmorgen niet bereikbaar.

Mijn vraag is nu: Moet ik hierop reageren? Ik vind zelf dat de arbeidsverhouding dusdanig is verstoord dat ik hier niet meer wil werken. Als vrouw ben ik blijkbaar teveel in deze branche en hij heeft geen begrip voor het ongeval ( hij heeft die dag niet eens gebeld hoe het is afgelopen met mijn dochter, een beetje werkgever toont gevoel bij zijn personeel). Verder liegt hij in de voicemail over een arbeidsovereenkomst die er helemaal niet is, dus mijn vertrouwen in mijn baas is nihil. Bovendien weet ik nu al wel zeker dat hij mijn contract na afloop toch niet gaat verlengen, dus ik solliciteer liever verder naar iets anders. Bij mijn vorige werkgever kan ik echter niet meer terecht omdat mijn functie daar intussen is vervuld.

Laatst aangepast door ReanOT op do 28 jun 2012 10:22, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ReanOT

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Inclusief de verlofdagen heb ik 10 dagen voor deze werkgever gewerkt.

Moet zijn: incl. proefdagen heb ik 10 dagen gewerkt. Inclusief verlofdag is het 11 dagen.

Quote:
Nu ontving ik gisteren, 8 dagen na ontvangst van mijn aangetekende brief, een mail of ik contact met hem wou opnemen om een afspraak te maken voor het ondertekenen van mijn contract en het rooster van juli. (In de brief had ik echter een termijn van 5 dagen reactietijd gevraagd).

Mail zelf is gisterochtend vestuurd (is 8 dagen na brief), maar zag dit pas vanmorgen bij het checken van mijn mail en dus ontvangen 9 dagen na mijn brief.
(ps: adviseur heeft mij nog niet teruggebeld)
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Het ontslag wegens kortdurend zorgverlof is inderdaad in strijd met een opzegverbod (art. 7:670 lid 7 BW).

Het betoog van de werkgever zal natuurlijk zijn, dat hij per direct heeft willen opzeggen gedurende de proeftijd. Dat mag namelijk wel (art. 7:670b lid 1 BW en art. 7:676 lid 1 BW).

Vraag is echter, of tussen partijen wel een geldige proeftijd overeen is gekomen. Een proeftijdbeding is alleen geldig, als het schriftelijk overeen is gekomen, art. 7:652 lid 2 BW. Een mondeling proeftijdbeding is dus nietig. Het gegeven ontslag is daarom vernietigbaar. De werknemer kan zich beroepen op de ongeldigheid van het proeftijdbeding en de nietigheid van het ontslag en een loonvordering instellen. Of hij kan het ontslag in stand laten en schadevergoeding vorderen (art. 7:680 BW).

In de CAO kan wel een proeftijdbeding zijn opgenomen. Dit moet u nog even nakijken.

Daarnaast spreekt u van niet verlengen van het contract. Een proeftijdbeding van twee maanden mag alleen bij contracten van twee jaar of langer. Is hier niet aan voldaan, dan is het beding ook nietig, art. 7:652 lid 4 BW.

Het met terugwerkende kracht alsnog schriftelijk een proeftijdbeding overeenkomen werkt mijns inziens niet. Het is toch raadzaam het contract niet te ondertekenen, maar wel een verklaring te sturen dat u bereid bent tot werken, dan wel het ontslag nietig wil laten verklaren en een ontbindingsprocedure starten op grond van art. 7:685 BW wegens een verstoorde arbeidsverhouding.

Met vriendelijke groet,

Marja
ReanOT

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor je antwoord!

Een proeftijd is niet overeengekomen. In het CAO (dat ik op internet vond) staat een proeftijd van 2 maanden. Ik begreep uit de wet dat men alleen maar van de lengte van de proeftijd mag afwijken als dit in het CAO vermeld staat, maar dit inderdaad wel schriftelijk moet zijn vastgelegd tussen werkgever en werknemer. Bij mij is dit niet schriftelijk vastgelegd en er is ook niet tussen mij en mijn werkgever over gesproken of door mijn werkgever verwezen naar mijn CAO. Erger nog; er was nog helemaal niets aan mij duidelijk gemaakt. Niet over de overeenkomst, niet over de proeftijd, niet over het loon en niet over de CAO! Niet mondeling en niet schriftelijk. ( Behalve dan de mondelinge toezegging dat hij de arbeidsovereenkomst zou gaan opstellen, maar niets over de inhoud daarvan)
Mijn werkgever heeft het enkel over de proefdagen gehad, echter ben ik er via internet intussen wel achter gekomen dat proefdagen zijn achterhaald en er alleen een proeftijd van 1 of 2 maanden mogelijk is en dit schriftelijk moet zijn vastgelegd.

Als er niets schriftelijk is overeengekomen, maar je wel gewerkt heb begreep ik dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst en er in mijn geval dus sprake is van ontslag op staande voet waarop inderdaad een ontslagverbod geld en waarbij ik als vrouw zijnde ook nog eens word gediscrimineerd.

Quote:
Het met terugwerkende kracht alsnog schriftelijk een proeftijdbeding overeenkomen werkt mijns inziens niet. Het is toch raadzaam het contract niet te ondertekenen, maar wel een verklaring te sturen dat u bereid bent tot werken, dan wel het ontslag nietig wil laten verklaren en een ontbindingsprocedure starten op grond van art. 7:685 BW wegens een verstoorde arbeidsverhouding.

In mijn brief heb ik mijn ontslag al nietig verklaard en daarbij vermeld dat de overeenkomst tussen ons in stand gebleven is. Verder dat ik mij daarom beschikbaar houd om te werken en eveneens recht houd op mijn loon.
Ik ben echter van mening dat ik liever een ontbindingsprocedure start om redenen die te lezen zijn in mijn eerste bericht op dit forum.
Uit je post begrijp ik dat ik dus opnieuw een brief moet sturen waarin ik vermeld wel te willen werken, maar de overeenkomst wil ontbinden via een procedure omdat ik van mening ben dat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie

Op mijn verlofdag ontving ik een mail met inloggegevens van www.werknemerloket.nl. Daarop stonden alleen de belangrijkste zaken. Een min-max contract had hij er van gemaakt (terwijl ik op een fulltime advertentie heb gereageerd, waar ik ook bewijs van heb) van minimaal 20 uur per week. Verder de 'beloningsregeling' (neem aan dat dit het salaris is?), de aanstellingsdatum en de beëindiging (half jaar), een functie die 'Algemeen' heet en mijn persoonlijke gegevens.
Vreemd dat ik dit ontving op de verlofdag die ik heb aangevraagd ivm mijn dochter en 2 dagen erna het dienstverband wordt beëindigd! Verder zouden we het gesprek over loon en dienstverband schriftelijk overleggen niet dat ik er met inloggegevens en beperkte inhoud zoals functie 'Algemeen' achter moet komen wat voor dienstverband ik nu eigenlijk heb en welk loon daaraan vastzit.

De les die ik in ieder geval heb geleerd is dat ik NOOIT meer een dienstverband aan ga zonder dat alles DUIDELIJK en schriftelijk is vastgelegd. Ik heb al die dagen in onzekerheid verkeerd en dan word je er nog uitgeknikkerd.
[/quote]
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Nu ben ik niet zeker meer. Want inderdaad kan in de CAO wel een proeftijd van twee maanden worden overeengekomen bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (art. 7:652 lid 6 BW).

Bij uw werkgever moet een schriftelijk exemplaar en een toelichting op de CAO liggen (art. 4 Wet CAO).

Maar zoals gezegd weet ik nu niet of het proeftijdbeding wel nietig is. Ik denk eigenlijk dat het geldig is. De uitlatingen van de werkgever zijn moeilijk te bewijzen.

Ja, ik zou uw werkgever wel nog schriftelijk laten weten dat u voornemens bent een ontbindingsverzoek bij de kantonrechter in te dienen.

Succes en met vriendelijke groet,

Marja
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds