Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 16:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen bon zonder NAW gegevens
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dof

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 12:25    Onderwerp: Geen bon zonder NAW gegevens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteren kocht ik een blu-rayspeler bij de Harense Smid. Na het afrekenen werd mij gevraagd om mijn naam en adresgegevens. Toen ik aangaf dat ik de noodzaak daarvan niet inzag, kwamen zij met: " Zonder NAW gegevens kan ik geen bon voor u maken, dit ivm aangescherpte garantieverplichtingen".

Nu vroeg ik mij 2 dingen af:

- Klopt het dat ze mij geen bon hoeven te geven als ik mijn NAW-gegevens niet opgeef?

- Ik krijg de indruk nu dat de garantie persoonsgebonden is en niet meer productgebonden. Ik kan dus als ik mijn blu-rayspeler verkoop over 3 maanden de garantie niet mee verkopen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Garantie is wat een winkel u vrijwillig toezegt. Men kan daar voorwaarden aan verbinden, zoals dat u uw naam en adres moet opgeven.

Echter, de winkel is verplicht om gratis te zorgen dat het product gedurende minstens 2 jaar werkt. Zo niet, dan moet men het repareren of vervangen. Dit heet wel 'conformiteit' of 'wettelijke garantie' en daarvoor hoeft u zich niet te registreren (of te betalen). Wel moet u kunnen aantonen dat u het product daar heeft gekocht.

http://www.kieskeurig.nl/garantie
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn
dof

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Garantie is wat een winkel u vrijwillig toezegt. Men kan daar voorwaarden aan verbinden, zoals dat u uw naam en adres moet opgeven.

Echter, de winkel is verplicht om gratis te zorgen dat het product gedurende minstens 2 jaar werkt. Zo niet, dan moet men het repareren of vervangen. Dit heet wel 'conformiteit' of 'wettelijke garantie' en daarvoor hoeft u zich niet te registreren (of te betalen). Wel moet u kunnen aantonen dat u het product daar heeft gekocht.

http://www.kieskeurig.nl/garantie
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn

Maar de winkel moet daar dan wel aan meewerken neem ik aan, door gewoon een bon te geven? (In het geval dat je contant betaald hebt)

En is die wettelijke garantie product gebonden of persoonsgebonden?
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet eigenlijk niet of een winkel een kassabon moet geven, maar gevoelsmatig zeg ik van wel. Dat is dus niet het garantiebewijs, maar gewoon een betalingsbewijs. Je kunt ook met je bankafschrift of creditcardoverzicht bewijzen dat je daar betaald hebt.

Wettelijke garantie hangt aan het product en is niet persoonsgebonden, hoewel na overdracht de bewijslast een stuk moeilijker komt te liggen.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag Harense Smid even naar hun privacy policy. Als je namelijk registreert moet je wel de privacy kunnen waarborgen.
dof

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet eigenlijk niet of een winkel een kassabon moet geven, maar gevoelsmatig zeg ik van wel. Dat is dus niet het garantiebewijs, maar gewoon een betalingsbewijs. Je kunt ook met je bankafschrift of creditcardoverzicht bewijzen dat je daar betaald hebt.

Ja maar dan heb je dus een probleem als je contant hebt betaald. Bovendien moet je maar eens zien aan te tonen dat die 200 euro op je rekeningafschrift ook daadwerkelijk bestemt was voor die blu-rayspeler.
Quote:

Wettelijke garantie hangt aan het product en is niet persoonsgebonden, hoewel na overdracht de bewijslast een stuk moeilijker komt te liggen.

ok
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Echter, de winkel is verplicht om gratis te zorgen dat het product gedurende minstens 2 jaar werkt.

Hier moet ik je corrigeren. Een dergelijke verplichting staat niet in de Nederlandse wet en volgt ook niet uit de richtlijn. De winkelier is verplicht om een deugdelijk product te leveren maar heeft geen plicht om te zorgen dat de klant daar ten minste twee jaar gebruik van kan maken. (Bananen vallen ook onder richtlijn.)

ALS de koper aannemelijk kan maken dat de winkelier een ondeugdelijk product heeft geleverd DAN moet hij dat kosteloos vervangen. Daarbij geld dat de verkoper zeker tenminste de eerste twee jaar geen vergoeding mag vragen voor het gebruik.

Artikel 6:48 lid 1 BW schreef:
De schuldeiser is verplicht voor iedere voldoening een kwitantie af te geven, tenzij uit overeenkomst, gewoonte of billijkheid anders voortvloeit.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de beperking tot "twee jaar" uit de richtlijn is niet overgenomen in de Nederlandse wetgeving.

Maar goed, Arnoud's punt is natuurlijk dat deze "wettelijke garantie" niet kan worden overruled door de verkoper.

Wettelijke garantie hangt aan het product en is niet persoonsgebonden,

Waar volgt dit eigenlijk uit?

Alfatrion

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

-edit-

Laatst aangepast door Alfatrion op ma 30 nov 2009 22:28, in totaal 2 keer bewerkt
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wettelijke garantie hangt aan het product en is niet persoonsgebonden,

Waar volgt dit eigenlijk uit?

Volgens mij uit het feit dat de verplichting van de winkelier uit 7:17 lid 1 BW niet specifiek naar de koper is maar een algemeen geformuleerde verplichting.

Het zou ook erg raar zijn als ik een conformiteitsclaim kon indienen maar jij als tweedehandskoper niet. Het apparaat is net zo oud en wordt hetzelfde behandeld, dus waarom zou ik een betere positie moeten hebben dan jij?
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de consumentkoper het product heeft door verkocht aan een kennis en daarna blijkt dat de winkelier de consumentkoper een non-conform product heeft geleverd (7:17) dan is hij jegens de consumentkoper verplicht dat product kosteloos te herstellen of vervangen (7:21), en dus zou de kennis op grond van deze artikels niet rechtstreeks kosteloos herstel / vervanging van de winkelier kunnen eisen.

Met een beroep op de aard van de overeenkomst, gewoonterecht en/of eisen van redelijkheid en billijkheid (6:248) zou dat misschien wel kunnen.

Volgens mij uit het feit dat de verplichting van de winkelier uit 7:17 lid 1 BW niet specifiek naar de koper is maar een algemeen geformuleerde verplichting.

Ik dacht ook eerst langs die lijn, maar het vervelende is je artikel 7:17 BW niet zelfstandig kunt gebruiken om iets te eisen. Je hebt vervolgens artikel 7:21 BW nodig en dat is wel koper specifiek.

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar art. 7:17 BW gaat over de verplichtingen die uit een koopovereenkomst voortvloeien. Het zijn dus verbintenisrechtelijke verplichtingen, en die zijn in beginsel persoonlijk.

Quote:
Het zou ook erg raar zijn als ik een conformiteitsclaim kon indienen maar jij als tweedehandskoper niet. Het apparaat is net zo oud en wordt hetzelfde behandeld, dus waarom zou ik een betere positie moeten hebben dan jij?

Als ik in de winkel een fiets koop, en ik verkoop een week later die fiets aan jou, dan kun jij mij aanspreken, en ik weer de winkel. Als je mij aanspreekt kun je geen beroep doen op bijvoorbeeld art. 7:18 lid 2 BW.

De winkelier kan niet zeggen "je moet niet bij mij zijn, maar bij de fabrikant waarvan ik de fiets heb gekocht". Waarom zou ik dan wel kunnen zeggen "je moet niet bij mij zijn, maar bij de winkel waar ik heb gekocht"? Of zou je zowel de winkelier als mij kunnen aanspreken (maar ik vervolgens niet meer de winkelier, als jij ervoor kiest mij aan te spreken)?

Als garantie inderdaad productgebonden is, dan zou dat in art. 6:251 BW moeten zitten. (Tenzij boek 7 BW nog iets bevat.) Dit artikel kan zo'n verbintenis inderdaad doen overgaan, maar zou dit dan wel het geval zijn bij verkoop tussen particulieren, en niet bij consumentenkoop? (Misschien lid 4?)

BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de situatie nog verder compliceert (als je art. 6:251 BW zou willen toepassen) is dat het recht op (gedeeltelijke) ontbinding van art. 7:22 lid 1 BW niet kan overgaan op de tweedehands koper. Stel namelijk dat ik de fiets voor méér doorverkoop aan Arnoud dan ik er zelf voor heb betaald. Arnoud kan dan (als vervanging of herstel niet mogelijk is, lid 2) natuurlijk niet dat hogere bedrag van de fietsenwinkel terugvorderen. En als hij juist minder heeft betaald dan ik, dan zou het vreemd zijn als hij meer dan dat bedrag (nl. het bedrag dat ik heb betaald) van de fietsenwinkel zou kunnen terugvorderen. Verder lijkt het me ook vreemd als hij voor art. 7:22 lid 1 BW bij mij moet zijn, maar voor art. 7:21 BW bij de fietsenwinkel.

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Groene Serie Privaatrecht, aant. 5 bij art. 6:251 BW schreef:
Het is afhankelijk van de omstandigheden of aan de verbandseis is voldaan bij een recht op herstel van een overgedragen zaak. Bestaat de mogelijkheid dat de schuldeiser jegens de verkrijger tot herstel van de zaak zal worden gedwongen, dan houdt hij belang, hetgeen niet het geval is als hij zich jegens de verkrijger geëxonereerd heeft, aldus de MvA II, Parl. gesch., blz. 933, onder verwijzing naar literatuur over het oude recht (P. Neleman, BR 1969, blz. 340 e.v., en P. Zonderland in zijn annotatie onder RvA Bouwbedrijven 26 augustus 1974, NJ 1975, 413). Zie voorts Asser/Hartkamp 4-II (1997), nr. 399, Hartkamp, Compendium, nr. 377.

De vraag is dus of de particuliere doorverkoper zich jegens de koper heeft geëxonereerd.

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 7:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet eigenlijk niet of een winkel een kassabon moet geven,

Op verzoek van de koper moet de verkoper een bewijs van betaling afgeven, op die bon moet het BTW-bedrag apart vermeld zijn.

Het kaasabonnetje is tevens het bewijs van koop, in het verleden is het weleens gebeurt dat iemand beschuldigd werd van diefstal en zijn onschuld niet kon bewijzen omdat hij geen bewijs van betaling had.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds