|
Auteur |
Bericht |
Luthien
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 4
|
Geplaatst: do 28 jun 2012 13:39 Onderwerp: Gedwonnen erkenning 1:207 |
|
|
Dag allen,
Ik studeer ICT-recht, dus ik ben helemaal niet thuis in het afstammingsrecht. Vandaar deze topic, ik hoop dat iemand mij kan helpen.
De situatie is als volgt:
Vrienden van mij, een stel, zijn onlangs getrouwd. Blijkt nu, de man heeft vroeger vermoedelijk iemand zwanger gemaakt, tien jaar terug. Heeft haar aangeboden een vaderschapstest te doen en haar overal in bij te staan. Meisje weigerde elke vorm van hulp en sindsdien hebben zij elkaar nooit meer gesproken.
Nu, tien jaar later, staat meisje voor hun deur. "Mijn dochter wil weten wie de vader is, ik wil dat je een test aflegt."
Nu zijn ze dus getrouwd en hebben ze samen een kindje. Ze willen beiden de test niet doen.
Alle ethische vragen daargelaten, want ik vind ook dat het belang van het kind het zwaarst moet wegen, is de situatie nu dat zij die test niet willen.
Juridische kant:
Nu heb ik het een en ander gelezen en het figuur van 'gedwongen erkenning' oftewel 'gerechtelijke vaststelling van het vaderschap' (gvv) gevonden in art. 1:207 BW.
- moeder mag binnen vijf jaar om een test verzoeken (te laat)
- kind mag dit altijd, pas na haar 16e
Maar, nu heb ik ook art. 1:204 lid 1 sub e BW gelezen, volgens welke een gehuwde man niet mag erkennen, als hij geen relatie heeft met de moeder van het kind en geen family life.
Mijn vraag is dus:
Wat is de verhouding tussen die twee artikelen? Staan ze los van elkaar of betekent het dat een gedwongen erkenning niet kan omdat de man gehuwd is (heeft geen family life met het kind; kind nooit gezien; geen relatie met moeder sindsdien)? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 28 jun 2012 19:25 Onderwerp: |
|
|