Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 15:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gedagvaard, geen schuld.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wouter.

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 1:44    Onderwerp: Gedagvaard, geen schuld. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik ben op zoek naar hulp/advies met mijn zaak.

Ik ben gedagvaard wegens het feit bumperkleven waarvan de pleegdatum omstreeks april vorig jaar is geweest. Hiervan heb ik op de betreffende datum een kennisgeving gekregen van de dienstdoende agent maar verder nooit meer iets van vernomen. Ik had daarom dus ook nooit meer een transactievoorstel laat staan een dagvaarding verwacht.

Het feit zelf, is niet door mij gepleegd maar door een kennis waarmee ik samen reed. Deze is tevens bekeurd voor bumperkleven, echter bij hem is deze bekeuring gegrond en bij mij niet omdat ik over het gehele traject waar het feit is geconstateerd niet achter dit persoon heb gereden. In deze situatie zijn er trouwens geen andere weggebruikers geweest, enkel ik en mijn kennis.

Ik ben niet van plan enige schade te lijden voor een feit wat ik niet heb gepleegd. Wat kan ik doen? Het enige wat ik kan bedenken is de kennis te laten getuigen, maar de rechter zal dit waarschijnlijk zien als een getuigenis van een 'vriend' en dan zal het ons woord zijn, tegen die van de agent wat ik waarschijnlijk zal verliezen. Daar voel ik weinig voor, maar is waarschijnlijk mijn enigste optie.

Wie kan mij adviseren in deze situatie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zult moeten stellen dat jij niet de bestuurder bent geweest maar de kennis en aangeven dat de kennis wil getuigen.

M.b.t. de bekeuring voor het bumperkleven. De kennis zal neem ik aan te horen hebben gekregen dat de Officier van Justitie de hoogte van de boete zal bepalen?
Daarnaast zal er naar één van jullie een transactievoorstel zijn gestuurd maar niet betaald?

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Je zult moeten stellen dat jij niet de bestuurder bent geweest maar de kennis en aangeven dat de kennis wil getuigen.

Ik krijg de indruk dat beiden bestuurder waren, ieder van de eigen auto. TS reed voorop, zijn kennis kleefde aan zijn bumper.

Geen idee wat hier echt aan de hand is geweest, maar als TS en zijn kennis voor de lol gevaarlijke spelletjes hebben gespeeld lijkt het me niet onterecht dat TS als "medepleger" wordt beboet.

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, zo had ik het nog niet bekeken. Kun je ook worden beboet voor bumperkleven op je achterligger? Of moet je dan eerder aan het kapstokartikel denken?

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Ok, zo had ik het nog niet bekeken. Kun je ook worden beboet voor bumperkleven op je achterligger? Of moet je dan eerder aan het kapstokartikel denken?

Kapstokje.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dan heeft TS iets gesteld dat niet in zijn dagvaarding zou moeten staan m.i.

Ik lees dat één is bekeurd voor bumperkleven en de ander wordt ervoor gedagvaard. Het zal wel aan mij liggen maar wanneer hij niet achter de bekende heeft gereden zie ik geen mogelijkheid tot bumperkleven.

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik al schreef: medeplegen. En anders is er natuurlijk nog art. 5 WVW. Hoe de tll luidt weten wij niet.

Hoe dan ook, ik heb niet direct het idee dat TS het volledig onschuldige slachtoffer was van het bumperkleven van - heel toevallig - een kennis van hem. Hoe kan het dat de agent hem ook heeft beboet? De agent was blind of er was meer aan de hand, lijkt me zo.

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zo dat wij beiden in een eigen auto reden waarbij ik voor reed en hij achter. Deze positie is onveranderd gebleven.
Dat hij te dichtbij kwam is duidelijk, Dat blijkt ook uit de kennisgeving voor bumperkleven die hij heeft ontvangen.
Een dagvaarding of transactievoorstel heeft hij niet ontvangen, enkel, net zoals ik behalve de dagvaarding, een kennisgeving van constatering.
De dagvaarding is overigens het eerste en enigste document wat mij heeft bereikt.

Dat ik als medepleger van het feit word gezien begrijp ik niet helemaal. Op die manier wordt het wel heel makkelijk om iemand iets ten laste te leggen.
Ik heb geen aanleiding gegeven tot bumperkleven en reed zelfs het hele observatietraject rechts dus lijkt het me sterk dat ik als medepleger kan worden gezien.

De tenlastelegging is een standaardformulering voor bumperkleven, namelijk;
"..omstreeks 23 April 2010 als bestuurder van een voertuig zijn snelheid niet zodanig heeft geregeld dat hij in staat was zijn voertuig tot stilstand te brengen..
..rijdende met een snelheid van 110 km/u, in elk geval hoger dan 80 km/u, op een afstand van ongeveer 5 tot 10 meter achter een ander voertuig gaan en/of blijven rijden".

Let vooral op het woord 'achter'. In de tll komt dus niets voor waaraan herkenbaar is dat het iets te maken heeft met medepleging.

Wat voor stappen zijn mogelijk en aan te raden in mijn situatie en wat zou ik kunnen opvragen om mijn verweer te kunnen versterken?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wouter. schreef:
Wat voor stappen zijn mogelijk en aan te raden in mijn situatie en wat zou ik kunnen opvragen om mijn verweer te kunnen versterken?

Ok, als je niet wordt beticht van het spelen van een gevaarlijk spelletje maar echt van bumperkleven, dan kun je je natuurlijk verweren met het argument dat jij helemaal niet achter een auto hebt gereden.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondanks dat je misschien fout bent geweest en ze artikel 5 ten laste hadden kunnen leggen (gevaarlijk weggedrag) hebben ze dat zo te zien niet gedaan.

Bij de zitting duidelijk maken dat je vóór reed, en dus niet schuldig kan zijn aan het beschreven feit.

Dan kan nog wel de snelheid een probleem blijven (1e gedeelte van de tl).
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:

En dat kan ik weer nergens uithalen.

Ik weet namelijk niet op wat voor weg en wat de maximale snelheid op die weg is.

De snelheidsaanduiding wordt bij bumperkleven er bij vermeld zodat gedaagde niet kan aanvoeren dat hij in een file reed.
hilde12

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
hilde12 schreef:

En dat kan ik weer nergens uithalen.

Ik weet namelijk niet op wat voor weg en wat de maximale snelheid op die weg is.

De snelheidsaanduiding wordt bij bumperkleven er bij vermeld zodat gedaagde niet kan aanvoeren dat hij in een file reed.

Ok, duidelijk, dat wist ik niet.
Zo blijf je leren Very Happy
wouter.

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bumperkleven in een file! Haha! Nee, ik reed op een autoweg met 110, iets teveel dus. Hiervan heb ik al een beschikking thuis gekregen (1,5 jaar geleden) en meteen betaald. Ik ga de kennis als evt. getuige aanvoeren en mijn vingers kruizen.
hilde12

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In je openingsbericht zeg het volgende:

wouter. schreef:
Ik ben gedagvaard wegens het feit bumperkleven waarvan de pleegdatum omstreeks april vorig jaar is geweest. Hiervan heb ik op de betreffende datum een kennisgeving gekregen van de dienstdoende agent maar verder nooit meer iets van vernomen. Ik had daarom dus ook nooit meer een transactievoorstel laat staan een dagvaarding verwacht.

Nu zeg je het volgende:

wouter. schreef:
Bumperkleven in een file! Haha! Nee, ik reed op een autoweg met 110, iets teveel dus. Hiervan heb ik al een beschikking thuis gekregen (1,5 jaar geleden) en meteen betaald.

Snap het even niet meer....
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Hilde12: Voor het te snel rijden heeft hij een boete gehad, niet voor het bumperkleven.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds