Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 9:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gebruik website en foto's
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thamnophis



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 14:35    Onderwerp: Gebruik website en foto's Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mijn voormalige werknemer heb ik op vrijwillige basis een website gemaakt met hierop teksten van mijn hand en mijn eigen foto's.
Ik was toen bestuurslid én parttime werkenemer van de betreffende stichting.

Inmiddels is mijn arbeidscontract opgezegd en ben ik geen bestuurslid meer.

Nu heeft mijn werkgever de website, zonder overleg, hier en daar veranderd. Het merendeel van de site (sowieso mijn teksten) is in stand gehouden, maar is wel erg rommelig geworden. Er zijn ruim 50 foto's die mijn bezit zijn gebruikt op de "nieuwe" website.

Ik maakte en onderhield de website altijd in mijn eigen tijd en heb daar nooit enige vergoeding voor gehad. Dit was wat mij betreft ook geen probleem.
Maar nu de situatie veranderd is kan ik niet meer achter dit alles staan.

Mijn vraag is: kan mijn ex-werkgever dit zomaar doen zonder overleg?
Mag hij zomaar, ongevraagd, mijn teksten en foto's gebruiken?
Ik kan nu niet meer bij de website want men heeft andere inlogcodes aangevraagd bij de provider.

mvg en alvast bedankt...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo op het eerste gezicht lijkt het maken van de site mij binnen het dienstverband te vallen, zodat de stichting houder van de auteursrechten is.

De stiching heeft niet het auteursrecht op foto's die jij toevallig ooit eens hebt gemaakt en niet specifiek voor de website. Wel heeft het er veel van weg dat de stichting toestemming heeft gekregen om die foto's op de website geplaatst te houden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De stiching heeft niet het auteursrecht op foto's die jij toevallig ooit eens hebt gemaakt en niet specifiek voor de website. Wel heeft het er veel van weg dat de stichting toestemming heeft gekregen om die foto's op de website geplaatst te houden.


Dat ligt eraan of de foto's/teksten ook niet (net zoals de website) binnen het dienstverband zijn gemaakt.

Misschien dat je het kan proberen op je persoonlijkheidsrechten. Je zegt dat de site er rommelig uitziet. Dit kan jouw persoonlijkheidsrechten aantasten als je altijd je websites netjes in orde maakt maar ik denk niet dat je hier veel kans op maakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thamnophis



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zowel de foto's als de website zelf zijn niet binnen het dienstverband gemaakt.
De website is zelfs helemaal thuis gemaakt en mocht niet binnen werktijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de website in opdracht gemaakt van de stichting of hebben ze leiding of toezicht uitgeoefend bij het maken van de site? Laatste vraag die je jezelf kan stellen is of jij de website hebt gemaakt met behulp van apparatuur (computer, programma's, e.d.) van de stichting?

Is het antwoord op al deze vragen nee, dan heb jij het auteursrecht over de site, foto's en teksten.

Verder kan je, net zoals bona fides zegt, stellen dat jij toestemming hebt gegeven in de vorm van een mondelinge licentie voor gebruik van jouw werk. Het ligt eraan wat jullie destijds overeengekomen zijn, maar als je niet hebt toegezegd dat ze zomaar dingen mochten wijzigen dan zijn ze onrechtmatig bezig.


Laatst aangepast door NickV op za 29 mei 2010 19:11, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thamnophis schreef:
Zowel de foto's als de website zelf zijn niet binnen het dienstverband gemaakt.
De website is zelfs helemaal thuis gemaakt en mocht niet binnen werktijd.

Dit zegt lang niet alles. Er is blijkbaar vooraf gesproken over het maken van de website. De precieze inhoud van die afspraken kan van belang zijn.

Dat je alles thuis hebt gedaan en zonder er (extra) voor betaald te krijgen zegt niet veel. Het is uiteindelijk niet toevallig dat de website die je hebt gemaakt specifiek is toegesneden op je werkgever.

NickV schreef:
Dat ligt eraan of de foto's/teksten ook niet (net zoals de website) binnen het dienstverband zijn gemaakt.

Moet je wel lezen wat ik schrijf: "foto's die jij toevallig ooit eens hebt gemaakt en niet specifiek voor de website".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thamnophis



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De website is niet in opdracht gemaakt, maar het was gewoon de meest voor de hand liggende optie dat ik dat (vrijwillig en zonder betaald te worden) zou doen omdat ik de enige was die dit kon.

De foto's zijn niet specifiek voor de website gemaakt, maar voor mezelf. Later heb ik er een aantal voor op de website uitgekozen.
Dit alles is op eigen initiatief en zonder opdracht of inmenging van de werkgever.

Ook is zowel de website als de foto's met mijn eigen apparatuur en software gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb jij zonder iets vooraf te vertellen de website gemaakt die vervolgens door de stichting in gebruik is genomen, of heb je eerst aangegeven wel een website te willen maken als de stichting daar belangstelling voor heeft?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thamnophis



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eens kijken of ik het een beetje kanuitleggen.
Dertig jaar geleden heb ik samen met twee andere personen een stichting opgericht. Deze stichting, waarvan ik bestuurslid was, beheert een opvangcentrum/expositie voor dieren.
Een van mijn vrijwilligerstaken was het internetdeel.
Ik regelde dus de email en heb toen ook een website gemaakt en online gezet. Deze is altijd bijgehouden op eigen initiatief.
Ik heb toen gezegd dat ik de website zou maken en onderhouden e.d. Ik was toen nog niet in betaalde dienst, maar alleen bestuurslid (onbetaald) en vrijwilliger.
Op een gegeven moment (2006) ben ik voor 20 uur per week in betaalde dienst gekomen van de stichting. Mijn werk bestond uit allerlei zaken op dierengebied. De website onderhouden e.d. is altijd nadrukkelijk, op verzoek van de stichting) buiten het dienstverband gehouden. Er is dan ook nooit aan de website gewerkt binnen mijn werkuren.
Enkele maanden geleden werd mij opeens meegedeeld dat er geen werk meer voor me was. Ik heb ontslag gekregen.
Vrij kort daarna heeft een van de dagelijks bestuursleden bij de provider nieuwe inlogcodes aangevraagd waardoor ik de website niet meer kon bereiken.
Hij heeft, denk ik, iemand gevraagd de website te veranderen (want dat kan hij niet zelf) zonder mij daar op de hoogte van te stellen of toestemming voor te vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan denk ik dat jij inderdaad het auteursrecht hebt op de teksten en (door jou gemaakte) foto's.

De stichting heeft daarom jouw toestemming nodig voor zowel het gebruik van jouw teksten en foto's op haar website als voor het bewerken van jouw teksten. De stichting heeft m.i. die toestemming in het verleden ook (impliciet) gekregen. De vraag is of je die toestemming nu (gedeeltelijk) kunt intrekken. Ik vraag me af of intrekking redelijk is. Jij lijkt er weinig of geen belang bij te hebben, behalve dat je de stichting dwars zit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thamnophis



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er ook geen belang bij, maar ik vind de vanzelfsprekendheid waarmee dit gebeurt en de website ook nog eens veranderd wordt qua uiterlijk op zijn minst onfatsoenlijk.

Hartelijk dank voor jullie visie op deze zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds