|
Auteur |
Bericht |
EmmaNiemans
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 09 mrt 2011 10:13 Onderwerp: Gebruik van grond, eigendom |
|
|
Hallo,
Kan iemand mij met het volgende helpen:
Iemand is eigenaar van een stuk grond. Deze grond stelt hij open voor een boer om daar zijn schapen te laten lopen. De eigenaar heeft hiervoor niks vastgelegd in een contract. Per jaar krijgt de eigenaar hier een bepaald bedrag voor.
Brengt dit risico's met zich mee, bijv. dat de boer kan zeggen dat hij het pacht oid, en dat als de eigenaar de grond wil verkopen maar de boer niet weg wil? Bestaat hier een oplossing voor, bijv. het sluiten van een overeenkomst dat dit niet kan gebeuren?
Hartelijk dank.
Emma |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 09 mrt 2011 10:20 Onderwerp: Re: Gebruik van grond, eigendom |
|
|
EmmaNiemans schreef: | Deze grond stelt hij open voor een boer om daar zijn schapen te laten lopen. Per jaar krijgt de eigenaar hier een bepaald bedrag voor.
|
Er is dus een overeenkomst, alleen staat deze niet op papier. Dat doet niets af aan de rechtsgeldigheid daarvan, het maakt het alleen wat lastig om vast te stellen wat er exact is afgesproken. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 09 mrt 2011 12:03 Onderwerp: Re: Gebruik van grond, eigendom |
|
|
EmmaNiemans schreef: | Hallo,
Kan iemand mij met het volgende helpen:
Iemand is eigenaar van een stuk grond. Deze grond stelt hij open voor een boer om daar zijn schapen te laten lopen. De eigenaar heeft hiervoor niks vastgelegd in een contract. Per jaar krijgt de eigenaar hier een bepaald bedrag voor.
Brengt dit risico's met zich mee, bijv. dat de boer kan zeggen dat hij het pacht oid, en dat als de eigenaar de grond wil verkopen maar de boer niet weg wil? Bestaat hier een oplossing voor, bijv. het sluiten van een overeenkomst dat dit niet kan gebeuren?
Hartelijk dank.
Emma |
Er is sprake van pacht. De overeenkomst moet schriftelijk worden aangegaan; zo lang dat niet is gebeurd, kan elk der partijen vorderen dat de overeenkomst alsnog op schrift wordt gesteld (art. 7:317 BW). De overeenkomst loopt voor periodes van 6 jaar, tenzij de grondkamer goedkeuring heeft gegeven aan een andere duur (art. 7:325 BW). |
|
|
|
 |
EmmaNiemans
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 10 mrt 2011 11:11 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties!
Is het aan te raden een pachtovereenkomst te sluiten? Wat kan er gebeuren als ik dit niet doe en ik op een bepaald moment de grond wil verkopen? |
|
|
|
 |
|