|
Auteur |
Bericht |
Rambot2040
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 01 jul 2008 23:55 Onderwerp: Gebonden aan een oproepovereenkomst? |
|
|
Een vriend van mij heeft bij een uitzendbureau een oproepovereenkomst voor bepaalde tijd (vakantiekrachten) ondertekend. Hij heeft nog niet voor deze uitzendbureau gewerkt. Binnenkort gaat hij aan de slag bij een andere uitzendbureau, als die andere uitzendbureau hem belt kan hij het werk dan weigeren? En moet de nieuwe uitzendbureau dan ook op de hoogte worden gebracht.
Volgens mij niet, en hoefd hij je er geen gehoor aan te geven. Wil het alleen even zeker weten, en weten waar dit eventueel te vinden is.
grtz. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 0:08 Onderwerp: |
|
|
Volgens jou niet, maar op welke vraag van jezelf geef je dan antwoord?
Quote: | Binnenkort gaat hij aan de slag bij een andere uitzendbureau, als die andere uitzendbureau hem belt kan hij het werk dan weigeren? |
In principe kan een oproepovereenkomst zowel een voorovereenkomst zijn als een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht. Bij een voorovereenkomst spreek je alvast af hoe de arbeidsovk eruit zal zien mocht het ooit van een arbeidsovk komen. Bij een arbeidsovk met uitgestelde prestatieplicht spreken werknemer en werkgever af dat de werknemer gehoor zal geven aan een oproep en dat de werkgever zal oproepen als er werk is.
In dit geval is een oproepovereenkomst "voor bepaalde tijd". Dat lijkt mij een sterke aanwijzing dat het gaat om een arbeidsovk met uitgestelde prestatieplicht. Dat betekent dat je vriend aan een oproep gehoor moet geven. (Een voorovereenkomst is geen bindende afspraak, dus hoeft ook niet voor bepaalde tijd te worden aangegaan.)
Waarschijnlijk kun je in de overeenkomst zelf lezen of hij verplicht is aan een oproep gehoor te geven.
Mocht er schriftelijk een proeftijd zijn overeengekomen, dan zou hij daar gebruik van kunnen maken. Ik weet niet of een proeftijdbeding gebruikelijk is bij uitzendbureau's.
Quote: | En moet de nieuwe uitzendbureau dan ook op de hoogte worden gebracht. |
Waarvan? Dat hij weigert gehoor te geven aan een oproep van het eerste uitzendbureau? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Rambot2040
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 0:20 Onderwerp: |
|
|
Dus hij zit er wel aan vast?, ik lees namelijk in zijn ovk : "De medewerker is bereid aan een oproep gevolg te geven. Uitz. zal hierbij zoveel mogelijk rekening houden met de gerechtvaardigde belangen van de medewerker."
Hoe zou een voorovereenkomst eruit moeten zien? Er staat boven zijn ovk fase A, dus dat moet dan gewoon een arbeidsovk zijn.
Maar het lijkt me niet logisch dat je thuis gaat zitten afwachten totdat ze je bellen of je een dagje wilt komen werken, als je ergens anders fulltime de komende zomerperiode aan de slag kan. Als hij bijv. de telefoon niet opneemt, zouden ze dan aan het einde van de periode bijvoorbeeld een boete opleggen? Of gelden er dan andere sancties? |
|
|
|
 |
|