|
Auteur |
Bericht |
Jiltdijk
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2015 13:47 Onderwerp: Garantie op houtrotherstel |
|
|
Best forum,
Begin vorig jaar heb ik een rotte plek in een bovendorpel laten repareren in mijn koophuis door een erkend bouwbedrijf. Ik heb mondelinge garantie gekregen voor de periode van 5 jaar, en 10 jaar als zij het zelf mochten schilderen. Ik gaf aan het zelf te zullen schilderen. De reparateur bracht wel een laag primer op het hout aan en gaf aan dat het schilderwerk geen haast had.
Ik heb dit schilderwerk uiteindelijk niet uitgevoerd, omdat ik dacht het om een visuele kwestie ging en niet om bescherming van het hout. Het huis is na de reparatie verkocht (zomer 2014). Gedurende de afgelopen winter is het hout nat geworden en gaan werken, waardoor lekkage is ontstaan. De nieuwe eigenaar van het huis wil dit op ons verhalen omdat wij niet geschilderd hebben. Het bouwbedrijf geeft aan dat dit had moeten gebeuren en dat wij hadden aangegeven dit te zullen doen. In de door ons ondertekende offerte staat: “Herstelde delen worden voorzien van een laag grondverf het schilderen gaf u aan zelf te gaan doen.”.
Het bouwbedrijf zegt nu: “Wij geven geen garantie, omdat het schilderwerk niet is uitgevoerd”, maar deze voorwaarde voor de garantie is nooit aan mij meegedeeld. Dit spreekt de aannemer overigens niet tegen.
Mijn vraag is: ben ik verantwoordelijk voor het betalen van de nieuwe reparatie?
Alvast dank voor jullie inbreng!
Met vriendelijke groet,
Jilt Dijk |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2015 16:01 Onderwerp: Re: Garantie op houtrotherstel |
|
|
Jiltdijk schreef: | In de door ons ondertekende offerte staat: “Herstelde delen worden voorzien van een laag grondverf het schilderen gaf u aan zelf te gaan doen.” |
Voor zover deze opmerking niet gezien kan worden als een verplichting om zelf de delen te schilderen, lijkt het mij een feit van algemene kennis dat onbewerkt hout zeer snel zal rotten, en geschilderd hout beduidend minder snel zal rotten. Het lijkt mij schier onmogelijk om de aannemer met succes aan te spreken.
Jiltdijk schreef: | Ik heb dit schilderwerk uiteindelijk niet uitgevoerd, omdat ik dacht het om een visuele kwestie ging en niet om bescherming van het hout. Het huis is na de reparatie verkocht (zomer 2014). Gedurende de afgelopen winter is het hout nat geworden en gaan werken, waardoor lekkage is ontstaan. De nieuwe eigenaar van het huis wil dit op ons verhalen omdat wij niet geschilderd hebben. |
De vraag is op welke grond de koper u aanspreekt tot vergoeding van de schade. Als u beloofd had om de boel geschilderd op te leveren, dan lijkt het mij dat hij u met succes ook voor gevolgschade kan aanspreken.
Indien hij u echter aanspreekt op grond van een "verborgen gebrek" dan gaat die vlieger niet op! Het gebrek was namelijk niet verborgen! Het was zichtbaar dat de dorpel niet geschilderd was en dus meer vatbaar voor rot en lekkage. Bovendien wordt schilderwerk en de daarachter verscholen staat van het houtwerk überhaupt over het algemeen beschouwd als iets wat bij de verkoop gecontroleerd had kunnen worden, en derhalve kan er op basis daarvan niet (zo maar) een verborgen gebrek opgevoerd worden. Dat zou alleen anders zijn als de koper bewust vals voorgelicht zou zijn, of voor de gek zou zijn gehouden. Maar ook dan praat je al niet meer over aansprakelijkheid op grond van verborgen gebreken, maar over aansprakelijkheid op andere gronden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2015 22:32 Onderwerp: Re: Garantie op houtrotherstel |
|
|
Jiltdijk schreef: | Ik heb mondelinge garantie gekregen voor de periode van 5 jaar, en 10 jaar als zij het zelf mochten schilderen. |
Duidelijke zaak voor wat betreft het bouwbedrijf: dat bedrijf heeft in ieder geval niets met de afhandeling van de schade te maken.
De vraag is alleen nog of jij moet opdraaien voor de schade, of dat de schade voor rekening van de huidige eigenaren blijft. De vraag is in hoeverre jij ze op het achterstallige schilderwerk had moeten wijzen. Het lijkt me te verdedigen dat jij dat niet hoefde te doen (maar het zal afhangen van de omstandigheden e.d.). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jiltdijk
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 mrt 2015 10:25 Onderwerp: |
|
|
Ok, duidelijk. Bedankt voor jullie reacties!
Jilt |
|
|
|
 |
|