|
Auteur |
Bericht |
Markies81
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): HG Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 12:31 Onderwerp: Garantie Telefoon |
|
|
hallo,
Het volgende is het geval:
Ik heb een abonnement afgesloten bij Orange en daarbij "krijg" ik een samsung D520 erbij. nu wil het geval dat de betreffende telefoon niet voldeed aan de eisen, hij was kapot. wanneer iemand mij belde hoorde diegene zichzelf in een echo.
ik ben terug gegaan naar de winkel en zij boden mij aan om de telefoonb ter reparatie op te sturen. hiermee stemde ik in. enkele weken later kon ik mijn telefoon weer ophalen en wat bleek, het probleem was niet verholpen. vervolgens hebben ze de telefoon nog tweemaal opgestuurd voor dezelfde klacht en nogsteeds is het niet verholpen. totaal drie keer weg geweest.
inmiddels heb ik de telefoon een half jaar waarvan hij drie maanden weg is geweest. nu bieden ze mij aan om een andere gerepareerde, dus tweedehandse telefoon van hetzelfde merk en model te krijgen. dit omdat er geen nieuwe meer gemaakt worden. of om hem nogmaals ter reparatie op te sturen. ik ben hier (nog) niet mee akkoord gegaan.
ik vraag mij af tot hoever ik mee moet gaan in dit geheel en wat mijn rechten zijn. ik ben zat van het niet hebben van mijn telefoon en wil geen gerepareerde, heb ik geen vertrouwen in gezien mijn ervaring daarmee.
tevens beroepen zij zich op de algemene voorwaarden waarin wat moet staan.
het enige wat daarin staat is dat ze zich conformeren aan de garantie voorwaarden van de leverancier. in dit geval 2 jaar.
na gevraag te hebben in de winkel en aan de klanteservice waar ik kon lezen zwart op wit wat de procedure hiervoor is kon niet mij dat overleggen.
het enige wat in de winkel gezegd werd is dat ze een protocol volgen welke ik niet van de jongeman mocht zien.
ik hoop op reacties met betrekking tot mijn recht in dit geheel.
bij voorbaat dank
met vriendelijke groet,
Mark Jongbloed |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 13:18 Onderwerp: |
|
|
Voor wat betreft de algemene voorwaarden, die moeten ze je ter hand stellen als je dat wenst.
Dus op dat punt heb je in ieder geval volledig gelijk.
Voor wat betreft je telefoon, als je bedoeling is om je abonnement op te zeggen vanwege wanprestatie (ze beloven je een werkende telefoon maar leveren die niet) dan is dat mijns inziens niet mogelijk.
Je bent een abonnement, de mogelijkheid om te bellen met het Orange netwerk, aangegaan en daarin is Orange niet tekort geschoten.
De "gratis" telefoon maakt geen deel uit van de (hoofd)overeenkomst, dit is een aparte (neven)overeenkomst.
Het is dus ook niet mogelijk om de betaling op te schorten.
Overigens is het wel verdedigbaar dat er hier sprake is van één overeenkomst, en niet van een hoofdovereenkomst en een nevenovereenkomst. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Markies81
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): HG Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 13:39 Onderwerp: |
|
|
dankje...
het is niet mijn bedoeling om het abonnement op te zeggen...
wel vraag ik mij af of ik geen recht heb op een nieuwe telefoon. of geld terug.
ondanks het feit dat deze "gratis" was. het is namelijk het geval dat wanneer je een abonnement afsluit zonder daarbij een telefoon te krijgen van orange het abonnementsgeld de helft bedraagd. met andere woorden heeft deze telefoon mij 12*62,50=750 euro gedeelt door 2 = 375 euro gekost. het contract bedraagd 12 maanden... |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 14:20 Onderwerp: |
|
|
Wat betreft de telefoon:
Eerst moet je de winkel de mogelijkheid geven om het toestel te repareren. Dat heb je gedaan, tot driemaal toe zelfs. Dat is erg flexibel van jou.
Nu het na drie keer nog niet gelukt is meen ik dat je een vervangend toestel mag eisen. Een nieuwe wel te verstaan, want dat je geen vertrouwen hebt in gerepareerde spul lijkt me terecht.
Dat dit model niet meer wordt gemaakt is niet jouw probleem (en waarschijnlijk ook gewoon een smoesje). Dan leveren ze maar een vergelijkbaar toestel.
Wat betreft het 'protocol' waar ze mee smijten:
Nemine Contradiciente zei het al. Ze moeten je dat protocol (wat gewoon algemene voorwaarden of standaardvoorwaarden zullen zijn) laten zien. Sterker nog, eigenlijk had je die moeten kunnen lezen en accorderen vóórdat je de overeenkomst aanging (maar ja, wie doet dat nou ooit! ) Als de winkel dat niet doet, kunnen ze protocol roepen wat ze willen maar dan mogen ze die bepalingen niet inroepen. Oftewel, wat in dat protocol staat niet tegen jou gebruiken.
('t zou mooi zijn, niet, als iedereen zomaar geheime onderdelen van een contract mocht opstellen wat de wederpartij niet mag zien maar zich wel aan moet houden?!)
Wat betreft je schade:
Dat de winkel hier wanprestatie levert lijkt me duidelijk. Je kunt erover van mening verschillen of het een neven- of een hoofdverbintenis betreft, maar feit is dat ze je iets leveren wat niet werkt. Strikt genomen heb je niets aan een abonnement zonder een telefoon erbij, maar ik denk niet dat je daar tegenwoordig ver mee komt. Maar je abonnementsgeld terug is oo k niet wat je wilt.
Het probleem bij wanprestatie is vaak dat de omvang van de schade moeilijk te bepalen is. Zeker in consumentenzaken.
Zelf zie ik wel wat in jouw rekensom. Als de winkel hetzelfde abonnement zonder toestel aanbiedt, is de meerprijs dus die van jouw toestel. Maal het aantal maanden dat je zonder toestel zat.
In ieder geval zal de aanpak nu zijn om je niet meer met loze beloftes het bos in te sturen, maar weet je natuurlijk al. Brief schrijven, direct aan de bedrijfsleider, waarin je helder onderbouwt wat je eist. Wijdt eventueel een paragraaf aan de slechte service en je irritaties, maar laat die er verder buiten. Dat je niet netjes behandelt wordt is slecht, maar doet juridisch verder niet ter zake. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 14:41 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of dat deze Algemene Voorwaarden (volledig) van toepassing zijn op je Markies81 maar hierbij de algemene voorwaarden van Orange;
Website over de algemene voorwaarden van Orange via orange.nl
Onder andere;- algemene voorwaarden privé
- aanvullende voorwaarden Orange Abonnement 1 maand
- aanvullende voorwaarden Orange naar Orange
- aanvullende voorwaarden Sms voordeelbundels
- aanvullende voorwaarden Sms Orange naar Orange
- aanvullende voorwaarden Orange naar vast
- aanvullende voorwaarden Bel op reis
- aanvullende voorwaarden Sms op reis
- aanvullende voorwaarden Bel Europa, VS en Canada
- aanvullende voorwaarden Orange World
- aanvullende voorwaarden Orange Premier