|
Auteur |
Bericht |
MJFer
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 dec 2011 13:39 Onderwerp: Gang van zaken bij Comparitie van partijen |
|
|
Binnenkort heb ik in een kantonrechtzaak een 'comparitie van partijen'. Tegenpartij heeft al schriftelijk gereageerd in een conclusie van antwoord. Ik doe deze zaak als eiser zelf. Nu weet ik niet precies wat ik kan verwachten tijdens de zitting, het is voor mij de eerste keer.
- Hoe lang duurt zo'n comparitie van partijen?
- Is het de bedoeling om zelf te pleiten?
- Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 18 dec 2011 16:17 Onderwerp: |
|
|
Bij een comparitie is het juist niet de bedoeling te pleiten: hoofddoel is dat de rechter de partijen vragen kan stellen. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 18 dec 2011 17:21 Onderwerp: |
|
|
De duur is afhankelijk van de complexiteit van de zaak. In eenvoudige zaken zijn de comparities vaak niet langer 15-30 minuten.
De kantonrechter probeert vaak ook nog de partijen te bewegen tot het aangaan van een schikking. Het kan dus handig zijn om vooraf een bedrag te berekenen waarmee je tevreden bent/waarmee je verlies gedekt is zodat je bij eventuele onderhandelingen direct kan bepalen of het voorstel van de tegenpartij redelijk is. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 19 dec 2011 18:59 Onderwerp: Re: Gang van zaken bij Comparitie van partijen |
|
|
[quote="MJFer"]- Hoe lang duurt zo'n comparitie van partijen?[quote]
Dat hangt er heel erg van af!
Ik ben het niet helemaal eens met Guthman. De complexiteit heeft er niet alles mee te maken.
Een comparitie van een kwartier heb ik nog nooit meegemaakt, maar zo'n korte comparitie kan bijna alleen inhouden dat een der partijen overduidelijk te kennen geeft dat hij niet mee wil werken aan een "minnelijke" oplossing, althans een oplossing zonder vonnis.
Hoewel het geen verschil zou mogen uitmaken, wordt doorgaans niet geadviseerd om een dergelijke onbereidheid meteen bij aanvang van de comparitie al duidelijk te maken. Dit omdat het mogelijk tegen je gebruikt zal worden door de rechter bij wijzen van het vonnis.
Mijn kortste was net over het half uur, en mijn langste 2 uur en drie kwartier. De meeste liggen toch wel tussen een half en anderhalf uur.
Quote: | - Is het de bedoeling om zelf te pleiten? |
Daadwerkelijk pleiten is eigenlijk niet de bedoeling. Ik heb echter eens meegemaakt dat de advocaat van de wederpartij toch per se wilde pleiten, en daar ook nog gelegenheid voor kreeg... (althans: zij mocht haar pleitnota integraal voordragen)
Een goede voorbereiding, ook op dat vlak, is dus wel vereist!
Quote: | - Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? |
Je wordt zeer waarschijnlijk de "gang opgestuurd" om alsnog tot een schikking te komen. Denk goed na wat voor jou een redelijk bedrag (of andere uitkomst) zij zijn om te schikken.
Vaak geven kantonrechters duidelijke, maar ook minder duidelijke, signalen voor wat betreft hun eerste indrukken van de zaak. Dat kan in woord, maar ook in gedraging. Negeer die signalen niet! Daaruit kun je afleiden wat je succeskans zou zijn indien je het tot een vonnis laat komen. Naar mate van je eigen inschatting van de rechter, kun je ook meer dan wel minder genegen zijn om een aanbod van je wederpartij te aanvaarden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|