|
Auteur |
Bericht |
Annefrieda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 4
|
Geplaatst: ma 18 sep 2006 9:39 Onderwerp: Gaat een contract mee over....? |
|
|
Casus: een schoonmaakbedrijf heeft een contract met een beheerder van een pand om maandelijks het pand schoon te maken. Als nu het beheer van het pand wordt overgenomen door een nieuwe beheerder, gaat dan het schoonmaakcontract mee over op de nieuwe beheerder?
Puntje: de schoonmaak van het gebouw is gewoon doorgegaan en de nieuwe beheerder heeft hiervoor gewoon drie maanden betaald, maar komt nu met het verweer dat hij nooit een contract heeft gesloten met het schoonmaakbedrijf en dus ook niet hoeft te betalen...........
Wie helpt mij uit de brand?
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 18 sep 2006 11:45 Onderwerp: |
|
|
Als de beheerder ook de eigenaar is, valt dit onder art 6:251 BW:
Quote: | Artikel 251
1. Staat een uit een overeenkomst voortvloeiende, voor overgang vatbaar recht in een zodanig verband met een aan de schuldeiser toebehorend goed, dat hij bij dat recht slechts belang heeft, zolang hij het goed behoudt, dan gaat dat recht over op degene die dat goed onder bijzondere titel verkrijgt.
2. Is voor het recht een tegenprestatie overeengekomen, dan gaat de verplichting tot het verrichten van die tegenprestatie mede over, voor zover deze betrekking heeft op de periode na de overgang. De vervreemder blijft naast de verkrijger jegens de wederpartij aansprakelijk, behoudens voor zover deze zich na de overgang in geval van uitblijven van de tegenprestatie van haar verbintenis kan bevrijden door ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.
3. Het in de vorige leden bepaalde geldt niet, indien de verkrijger van het goed tot de wederpartij bij de overeenkomst een verklaring richt dat hij de overgang van het recht niet aanvaardt.
4. Uit de rechtshandeling waarbij het goed wordt overgedragen, kan voortvloeien dat geen overgang plaatsvindt. |
Het contract gaat over op de nieuwe eigenaar, tenzij hij er bij de koop vanaf ziet (lid 3). Dit laatste is niet gebeurd.
Of dit artikel van toepassing is, hangt denk ik af van de manier waarop het beheer van het pand is overgegaan op de nieuwe beheerder. Als deze hiervoor met de oude beheerder een overeenkomst heeft gesloten, denk ik dat art 6:251 BW van toepassing is. Als de oude beheerder gewoon is opgestapt en de nieuwe beheerder door de eigenaar is aangenomen, dan zie ik geen goed (= een zaak of vermogensrecht) dat onder bijzondere titel is overgegaan van de oude op de nieuwe beheerder.
Wanneer art 6:251 BW niet van toepassing is, kun je nog wel stellen dat de nieuwe beheerder stilzwijgend akkoord is gegaan met de overname van het schoonmaakcontract. Hij wist toch zelf waar hij voor betaalde.
edit: storende taalfout verwijdered  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op wo 20 sep 2006 11:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Annefrieda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 20 sep 2006 11:23 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je reactie!
Hier kan ik zeker wat mee!  |
|
|
|
 |
DannyD
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 21:46 Onderwerp: |
|
|
Maar hier gaat het toch om de regeling van een kwalitatief recht. Hier wordt echter gesproken over een plicht van de beheerder.
De regeling van de kwalitatieve verplichting is geregeld in art. 6:252 BW.
Eventueel zou de beheerder wel gebonden kunnen zijn, maar volgens mij zeker niet o.g.v. art. 6:251 BW. Je moet hierbij dan (voorzover ik me herinner) denken aan een garantieverplichting die men heeft op een goed. Als je dan vervolgens dat goed verkoopt, dan kan de opvolgende koper het garantierecht uitoefenen tegen de verkoper. Maar het gaat hier dus om een afhankelijk recht, en niet om een plicht |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 06 okt 2006 22:07 Onderwerp: |
|
|
DannyD schreef: | Maar hier gaat het toch om de regeling van een kwalitatief recht. Hier wordt echter gesproken over een plicht van de beheerder.
De regeling van de kwalitatieve verplichting is geregeld in art. 6:252 BW. |
Art 6:252: verplichting om iets te dulden of niet te doen. Is hier dus niet van toepassing.
Het recht in 6:251 is het schoonmaken, de betaling is de tegenprestatie in lid 2. Lid 2 heeft het inderdaad over een verplichting. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|