|
Auteur |
Bericht |
gerdaede
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 jun 2012 12:51 Onderwerp: GVB boete |
|
|
Vorige week had ik per ongeluk niet ingecheckt bij de metrohalte Holendrecht, omdat het poortje open stond. Bij Bijlmer Arena wilde ik er weer uit, maar gingen de poortjes dus niet voor mij open, omdat ik niet ingecheckt was. Er zat daarom niks anders op dan met iemand anders mee te lopen. Een controleur in burger gaf mij daarvoor een boete van 85 euro wegens "misbruik maken van een voorziening". De normale boete voor zwartrijden is 35 euro. 85 euro vind ik daarom buitenproportioneel voor deze actie. Denken jullie dat ik kans maak om mijn boete te verlagen als ik hiertegen in beroep ga? |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 19 jun 2012 13:34 Onderwerp: |
|
|
Misbruik van voorzieningen is anders dan zwartrijden, want indien je misbruikt maakt van de voorziening hoef je niet per definitie zwart te rijden. Het beste om te doen, naar mijn idee, is om aan te geven dat je wel in bezit bent van een geldig vervoersbewijs en je verhaal te doen, vergeet daarbij niet en kopie te maken van je OV-kaart.
Uit ervaring heb ik vernomen dat indien u wel in bezit bent van geldigvervoersbewijs maar toch misbruik heeft gemaakt van voorzieningen de rechter hier in het algemeen positief tegen aankijkt. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar zeker het proberen waard.
(N.B.: Met geldig vervoersbewijs bent u bevoegd u zich te bevinden op het station, maar u bent niet bevoegd om misbruik te maken van voorzieningen tenzij de vervoerder toestemming verleend.) |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 19 jun 2012 13:43 Onderwerp: |
|
|
Een Ov. Kaart is pas geldig als je ingecheckt bent.
Als je een jaar of maandkaart hebt kun je in ieder geval wel aantonen dat je een abonnement hebt. |
|
|
|
 |
gerdaede
|
Geplaatst: di 19 jun 2012 13:57 Onderwerp: |
|
|
Voor de duidelijkheid: ik heb geen abonnement van het GVB. Wel een trajectkaart voor de NS op hetzelfde traject, maar daarmee mag ik niet met de metro reizen. Ik had dus gewoon met mijn chipkaart in moeten checken. Een boete voor zwartrijden vind ik dus terecht, aangezien ik verzuimd heb in te checken. Maar aangekomen bij de dichte poortjes zag ik geen andere optie dan met iemand anders mee te lopen. Daarvoor kreeg ik dus een boete die 50 euro hoger is dan die voor zwartrijden. Mijn vraag is dus of ik daartegen in beroep kan gaan. |
|
|
|
 |
Hyzo
|
Geplaatst: wo 20 jun 2012 10:12 Onderwerp: |
|
|
gerdaede schreef: | Mijn vraag is dus of ik daartegen in beroep kan gaan. |
Dat kan altijd, of het succes heeft is een ander verhaal.
hilde12 schreef: | Een Ov. Kaart is pas geldig als je ingecheckt bent.
Als je een jaar of maandkaart hebt kun je in ieder geval wel aantonen dat je een abonnement hebt. |
Met zwart rijden wel, met misbruik van voorzieningen hoeft dit niet per sé. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: wo 20 jun 2012 11:33 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Betreft het hier niet een civiele procedure?
Dan zou u eerst moeten betalen en dan hetgeen u niet wilde betalen terugvorderen bij de civiele rechter.
Of niet betalen (of het bedrag dat u noemt) en een incassoprocedure afwachten. Dan kunt u bezwaar maken tegen de incassoprocedure.
Staat er iets van een boetebeding in de algemene vervoersvoorwaarden?
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Hyzo
|
Geplaatst: wo 20 jun 2012 18:30 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Dag,*
Betreft het hier niet een civiele procedure? |
'Misbruik van voorzieningen' is verboden gesteld in de Wet Personenvervoer 2000, het is een overtreding en valt onder strafrecht. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: do 21 jun 2012 10:43 Onderwerp: |
|
|
Hyzo, bedankt voor het antwoord. |
|