|
Auteur |
Bericht |
kopmuntkip
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 8
|
Geplaatst: wo 16 mei 2012 22:31 Onderwerp: GBA probleem |
|
|
Hallo,
Een familielid van mij(15 jaar) zit in een instelling. Deze instelling is voor autisten die niet meer kunnen thuis wonen(tijdelijk of voor altijd). Moeder woont in stad a en het minderjarig kind woont in stad b. het kind gaat om de twee weken een weekend naar het ouderlijk huis(stad a)
Normaal als iemand in een gezondheidsinstelling verblijft(is in stad B), is geen overschrijving nodig.
Ik heb een vraag;
Kan een derde een minderjarig kind overschrijven in gemeente B, zonder toestemming van de ouders??
wat zijn de uitzonderingen?
moet een kind uiteindelijk worden overgeschreven naar stad B?
Als iemand het antwoord weet?! aub ook juridisch onderbouwen, zodat ik het ook kan volgen.
alvast hartelijke dank! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: do 17 mei 2012 13:28 Onderwerp: Re: GBA probleem |
|
|
kopmuntkip schreef: | Hallo,
Een familielid van mij(15 jaar) zit in een instelling. Deze instelling is voor autisten die niet meer kunnen thuis wonen(tijdelijk of voor altijd). Moeder woont in stad a en het minderjarig kind woont in stad b. het kind gaat om de twee weken een weekend naar het ouderlijk huis(stad a)
Normaal als iemand in een gezondheidsinstelling verblijft(is in stad B), is geen overschrijving nodig.
Ik heb een vraag;
Kan een derde een minderjarig kind overschrijven in gemeente B, zonder toestemming van de ouders??
wat zijn de uitzonderingen?
moet een kind uiteindelijk worden overgeschreven naar stad B?
Als iemand het antwoord weet?! aub ook juridisch onderbouwen, zodat ik het ook kan volgen.
alvast hartelijke dank! |
Geef eerst nou maar gewoon alle relevante feiten, inclusief de hoedanigheid van die derde; dat maakt de beantwoording van je vraag een stuk eenvoudiger. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
kopmuntkip
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 8
|
Geplaatst: do 17 mei 2012 15:09 Onderwerp: Re: GBA probleem |
|
|
dr.dunno schreef: | alvast hartelijke dank! |
Geef eerst nou maar gewoon alle relevante feiten, inclusief de hoedanigheid van die derde; dat maakt de beantwoording van je vraag een stuk eenvoudiger.[/quote]
De hoedanigheid van de derde: het is gewoon een medewerker van een instelling. er is geen bevoegdheid of toestemming gegeven.
Ouders hebben allebei het gezag en er is geen jeugdzorg/kinderbeschermingverhaal. Geen voogd verhaal ect of wat je nog meer heb.
Het kind moet daar in een instelling zitten omdat het niet thuis kan wonen. de afstand tussen stad A en stad B is 165 km.
In het weekend is er taxivervoer geregeld.
Hij zit daar ook op school natuurlijk, maar dat lijkt mij logisch. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 17 mei 2012 15:19 Onderwerp: |
|
|
Waarom kunnen de ouders het kind dan niet overschrijven? |
|
|
|
 |
kopmuntkip
|
Geplaatst: do 17 mei 2012 15:32 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Waarom kunnen de ouders het kind dan niet overschrijven? |
dat is vanwege de taxivoorziening(ze krijgen die van de gemeente stad A) en de kinderbijslag. Hij is geen 18 jaar, dus kan nog niet van de AWBZ plukken.
Alleen, kan dat allemaal we zomaar? |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 17 mei 2012 15:55 Onderwerp: |
|
|
Dat kinderbijslag verhaal gaat niet op. Ook als een kind uitwonend is kunnen ouders aanspraak maken op kinderbijslag (zelfs tot 2x kinderbijslag) en / of andere regelingen, echter zullen ze dan wel daadwerkelijk kosten moeten aantonen. Dat lijkt mij niet meer dan logisch, als kinderen niet thuis wonen is het immers niet vanzelfsprekend dat ouders kosten van enige omvang moeten maken voor het kind. Dat hangt sterk af van de voorwaarden waaronder een kind geplaatst is. Soms moeten ouders bijv. nog voor kleding zorgen soms ook niet.
Ik weet dat dit omzeild wordt door de kinderen "op papier" thuis te laten wonen (GBA inschrijving), dat heet ook wel "strafbaar feit". Dat lijkt mij serieuzer dan de vraag of een ander wel of niet een GBA inschrijving mag doen.
Wat betreft de GBA inschrijving van een minderjarige door een instelling. Dat mag voor zover mij bekend niet, echter als ouders zelf in gebreke blijven dan is de gemeente ambtshalve bevoegd tot inschrijving over te gaan (eventueel op aangeven van de instelling). Daarbij kan het zijn opgenomen in de voorwaarden bij plaatsing waar ouders mee akkoord zijn gegaan. |
|
|
|
 |
|