|
Auteur |
Bericht |
PatriciaGP
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 16:59 Onderwerp: Functiegebonden mandaat aan een informele functie |
|
|
Mandaat is persoons- of functiegebonden. Moet zo'n functie een officiële functie zijn, die voorkomt in het functieboek van de organisatie?
Ik ben nl. bezig met een mandaatregister en stuit op een functienaam die in het leven is geroepen, maar die officieel binnen de organisatiestructuur niet bestaat (zeg maar een "informele" functienaam). Kan aan die functie dan gemandateerd worden? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 23:21 Onderwerp: |
|
|
Mandaat kan door een bestuursorgaan worden verleend aan een ondergeschikte tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet. Mandaat verlenen aan een persoon die ondergeschikt is kan dus gewoon. Maar nu de vraag, als je mandaatverlening aan functies koppelt, of een mandaat kan worden verleend aan een niet bestaande functie. Het lijkt mij van niet eigenlijk. Er kan dan immers uit het mandaatbesluit niet worden afgeleid aan wie het mandaat nu werkelijk is verleend. Iedereen kan zichzelf uiteindelijk wel andere functienamen gaan aanmeten. Welk truukje je ook bedenkt, ik denk dat de kern is dat het van tevoren duidelijk moet zijn aan welke ondergeschikte het mandaat is verleend. Mandaatverlening aan een (officieel) niet bestaande functie zou wel eens niet aan deze eis kunnen voldoen. Je zou hier wellicht een leuke jurisprudentie over kunnen krijgen, maar ik zou dat proberen te voorkomen. |
|
|
|
 |
PatriciaGP
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 feb 2009 9:26 Onderwerp: |
|
|
Cia76,
Dank voor je reactie. Tis een lastige constructie.
Er zijn wel namen verbonden aan die "onechte" functies, dus het is wel duidelijk om wie het gaat. Het zijn een soort "nevenfuncties" binnen de organisatie. Maar ik vind het gewoon apart dat er geen plannen zijn om die functienaam in het organogram en functieboek op te nemen en ik vraag me dus af of dat gevolgen heeft voor het mandaat. Maar je hebt gelijk, ondergeschikt is ondergeschikt, de naam maakt waarschijnlijk niet uit.
Nogmaals dank. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 feb 2009 18:19 Onderwerp: |
|
|
PatriciaGP
als je stelt dat de functie een soort nevenfunctie is dan zal het mandaat gegeven moeten worden aan de hoofdfunctie die deze neventaak in zijn pakket heeft.
Verder stel je dat de organisatie dat er sprake is van "onechte" functies, wat denkt de OR daarvan? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 03 feb 2009 18:41 Onderwerp: |
|
|
PatriciaGP schreef: | Cia76,
Dank voor je reactie. Tis een lastige constructie.
Er zijn wel namen verbonden aan die "onechte" functies, dus het is wel duidelijk om wie het gaat. Het zijn een soort "nevenfuncties" binnen de organisatie. Maar ik vind het gewoon apart dat er geen plannen zijn om die functienaam in het organogram en functieboek op te nemen en ik vraag me dus af of dat gevolgen heeft voor het mandaat. Maar je hebt gelijk, ondergeschikt is ondergeschikt, de naam maakt waarschijnlijk niet uit.
Nogmaals dank. |
Inderdaad apart, zal wellicht bij het volgende functieboek worden hersteld? Maar als er namen gekoppeld zijn aan de functies die in het mandaatbesluit worden vermeld, denk ik dat er wat dat betreft juridisch geen probleem is zoals je zelf nu ook concludeert. Dus dat de namen vermeld worden in het mandaatbesluit. |
|
|
|
 |
|