Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fout in voornaam veranderen na koninklijk besluit
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Foutenaam

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: za 16 mrt 2013 21:55    Onderwerp: Fout in voornaam veranderen na koninklijk besluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel met een rechtskwestie en hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Ik zal proberen om het probleem zo duidelijk en kort mogelijk uit te leggen.

In 1995 ben ik samen met mijn moeder uit Irak gevlucht en naar Nederland gekomen. Mijn vader was eerder al vanuit een vluchtelingenkamp in Saoedi-Arabië(Rafha) naar Nederland gestuurd door de VN. Door de wet gezinshereniging konden ik en mijn moeder ook naar Nederland komen.

Na een tijdje kregen wij de Nederlandse nationaliteit. Omdat onze namen Arabisch zijn moesten deze vertaald worden. Dit werd natuurlijk door een vertaler gedaan. Het probleem is dat hij mijn naam niet helemaal goed heeft vertaald. Omdat het zo lang geleden is weet ik niet meer wat hij precies gedaan heeft, maar ik vermoed dat hij mijn naam naar het Engels heeft vertaald en niet naar het Nederlands.

Wegens privacy redenen wil ik mijn naam liever niet op het forum plaatsen. Maar zoals mijn naam in het paspoort staat eindigt deze in ‘nd’. Terwijl hij eigenlijk op ‘nned’ moet eindigen. Dit is dus een andere naam geworden. Momenteel gebruik ik mijn ‘juiste’ naam als roepnaam(op school, werk, etc).

Om niet te veel in details te treden; ik ben een paar weken geleden bij het juridisch loket geweest en heb de situatie uitgelegd. Zij adviseerden mij om dit bij de gemeente te regelen omdat dit volgens hun meer een spelfout was. Ik ben daarna dus bij de gemeente geweest. De dame die ik sprak moest het even na vragen. Na een tijdje kwam ze terug en vertelde ze mij dat het niet mogelijk was om deze fout te herstellen omdat het om een ‘Koninklijk besluit’ gaat.

Mijn vraag is nu, betekent dit dat ik er echt niks meer aan kan doen? Kan ik niet naar een rechter o.i.d. stappen om dit te veranderen? Als iemand hier meer informatie/uitleg over heeft hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 17 mrt 2013 0:18    Onderwerp: Re: Fout in voornaam veranderen na koninklijk besluit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Foutenaam schreef:
Momenteel gebruik ik mijn ‘juiste’ naam als roepnaam(op school, werk, etc).

Het gaat dus om een fout in de voornaam, en niet om een fout in de achternaam?

Voor wijziging van de (of een) voornaam moet je via een advocaat een verzoekschrift indienen bij de rechtbank (art. 1:4 lid 4 BW). Zie hier voor informatie van de rijksoverheid (die om onbegrijpelijke redenen niet is geplaatst op www.rijksoverheid.nl maar op www.justis.nl, de "screeningsautoriteit", die als onderdeel van het Ministerie van "Veiligheid en" Justitie om net zo onbegrijpelijke redenen een eigen site heeft in plaats van een plek op www.rijksoverheid.nl zoals nu juist de bedoeling was...).

Jouw situatie is misschien niet de meest gebruikelijke, maar art. 1:4 lid 4 BW houdt rekening met het geval waarin de verzoeker niet in NL is geboren:
Quote:
Wijziging van de voornamen kan op verzoek van de betrokken persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger worden gelast door de rechtbank. De wijziging geschiedt doordat van de beschikking een latere vermelding aan de akte van geboorte wordt toegevoegd, overeenkomstig artikel 20a, eerste lid. In geval van wijziging van de voornamen van een buiten Nederland geboren persoon geeft de rechtbank die de beschikking geeft, voor zoveel nodig ambtshalve hetzij een last tot inschrijving van de akte van geboorte dan wel van de akte of de uitspraak, bedoeld in artikel 25g, eerste lid, hetzij de in artikel 25c bedoelde beschikking.

Ik weet niet hoe en waar jouw "bestaan" in NL precies staat geregistreerd, maar dit lijkt me altijd wel op te lossen.

Het lijkt erop dat als je nog een paar maanden wacht, de ambtenaar van de burgelijke stand jouw naam wel kan corrigeren (al weet ik niet of jouw situatie daarvoor misschien te gecompliceerd is):
Quote:
Het kabinet wil dat de ambtenaar van de burgerlijke stand straks alle onjuist geschreven namen in de geboorteakte kan corrigeren. De gang naar de rechter is dan niet meer nodig. Het gaat hier om voorgenomen beleid. Het wetsvoorstel ‘externe link: elektronische dienstverlening burgelijke stand' (kamerstuk 32.444) is aangenomen door de Tweede Kamer. De inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Eerste Kamer en publicatie in het Staatsblad. Naar verwachting treedt de wet medio 2013 in werking.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds