|
Auteur |
Bericht |
Weiland
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 02 nov 2015 22:43 Onderwerp: Foto's gemaakt op openbare chat zonder toestemming |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben in een openbare chat geweest en daar heb ik voor de fun naakt gestaan (het gaat hierbij om BDSM) en degene voor wie ik het heb gedaan heeft stiekem zonder mijn toestemming foto's en films gemaakt. Ja, ik ben erg dom geweest en baal hier echt enorm van. Degene zegt dat het gebruikt wordt voor eigen gebruik, maar mag dit zo maar en is dit niet strafbaar. Ik wil graag dat de foto's gedelete worden om verspreiding te voorkomen. Hoe kan ik dat het beste doen? |
|
|
|
 |
Bronza
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 03 nov 2015 10:48 Onderwerp: |
|
|
Staan de foto's nu ergens online of zijn er aanwijzingen dat het materiaal wordt verspreidt? |
|
|
|
 |
Weiland
|
Geplaatst: di 03 nov 2015 15:55 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je reactie.
Degene zegt dat het voor prive gebruik is. Ik heb geen indicatie dat het wordt (of is) verspreidt. Maar in de toekomst kan het mogelijk verspreid worden of tegen mij gebruikt kan worden.
Dank voor jullie hulp. Ik heb ervan geleerd en ga dit nooit meer doen. |
|
|
|
 |
Weiland
|
Geplaatst: di 03 nov 2015 23:44 Onderwerp: |
|
|
Bronza schreef: | Staan de foto's nu ergens online of zijn er aanwijzingen dat het materiaal wordt verspreidt? |
Dank voor je reactie.
Degene zegt dat het voor prive gebruik is. Ik heb geen indicatie dat het wordt (of is) verspreidt. Maar in de toekomst kan het mogelijk verspreid worden of tegen mij gebruikt kan worden.
Dank voor jullie hulp. Ik heb ervan geleerd en ga dit nooit meer doen. |
|
|
|
 |
ArneL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 nov 2015 8:32 Onderwerp: |
|
|
Verspreiding van de beelden kan een inbreuk vormen op het portretrecht, een gedraging die zowel civiel- (schadevergoeding) als strafrechtelijk kan worden aangepakt. Het bezitten van kopieën voor persoonlijk gebruik is dat echter niet. |
|
|
|
 |
Weiland
|
Geplaatst: wo 04 nov 2015 8:45 Onderwerp: |
|
|
ArneL schreef: | Verspreiding van de beelden kan een inbreuk vormen op het portretrecht, een gedraging die zowel civiel- (schadevergoeding) als strafrechtelijk kan worden aangepakt. Het bezitten van kopieën voor persoonlijk gebruik is dat echter niet. |
Dank U. Dus als ik het goed begrijp kan ik iedereen en van alles fotos en films maken en deze zelf gebruiken? Verder heb ik vraag tav kopieen: degene heeft geen kopieen, maar orginele fotos/films.
Tenslotte, als ik merk dat het verspreid wordt, dan kan ik beste aangifte doen.
Nogmaals bedankt. |
|
|
|
 |
Bronza
|
Geplaatst: za 07 nov 2015 18:02 Onderwerp: |
|
|
Ja, zoals hierboven opgemerkt, kunt u zich niet echt verzetten tegen het privegebruik.
Ja, foto's gemaakt op straat/in openbaar wel, maar foto's nemen of in bezit hebben die genomen zijn in niet-openbare ruimtes/woningen kan strafbaar zijn.
Ook het openbaren/verspreiden van foto's van mensen in openbaar kan soms onrechtmatig zijn (als het een redelijke belang van geportretteerde schendt (bv privacy maar dit is een belangenafweging)). |
|
|
|
 |
Weiland
|
Geplaatst: ma 09 nov 2015 0:56 Onderwerp: |
|
|
Bronza schreef: | Ja, zoals hierboven opgemerkt, kunt u zich niet echt verzetten tegen het privegebruik.
Ja, foto's gemaakt op straat/in openbaar wel, maar foto's nemen of in bezit hebben die genomen zijn in niet-openbare ruimtes/woningen kan strafbaar zijn.
Ook het openbaren/verspreiden van foto's van mensen in openbaar kan soms onrechtmatig zijn (als het een redelijke belang van geportretteerde schendt (bv privacy maar dit is een belangenafweging)). |
Dank voor uw reactie. Maar als ik nu aangifte doen en dit via de rechter wil oplossen, heb ik dan een kans? |
|
|
|
 |
Bronza
|
Geplaatst: ma 09 nov 2015 10:12 Onderwerp: |
|
|
Nee, zolang diegene het voor privegebruik houdt, kan je niks |
|
|
|
 |
ArneL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 nov 2015 10:51 Onderwerp: |
|
|
Tja, wellicht dat je nu al een verbod op verspreiding bij de civiele rechter kunt verkrijgen voordat er ook maar sprake is van verspreiding hoewel je mogelijk geen procesbelang hebt of alle proceskosten moet dragen. |
|
|
|
 |
|