Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Flinke problemen ex-verhuurder
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petersmit1989

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 23:31    Onderwerp: Flinke problemen ex-verhuurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

In april 2011 heb ik in Breda een zolder kamer gehuurd van een particulier persoon in zijn zogenaamde studentenhuis.
Dit was sowieso een vreemd figuur, maar ik had een kamer nodig.

De huur was 500 euro incl GWL etc.
Vervolgens eiste hij 2 maanden huur (ad 1000 euro), contractkosten van 45 euro en voordat ik überhaupt bij hem iets kon huren of bezichtigen wilde hij eerst dat ik me bij een soort bemiddelaar inschreef omdat dat een "vriendje" van hem was.

Enfin.. Ik heb daar een jaar gewoond. Er waren nogal wat mankementen aan het gehuurde.
Het zou zogenaamd volledig en "professioneel" opgeknapt zijn. Echter was het schilderwerk niet netjes, waren de muren vol met kalk gestopt en was de de vloer slecht gelegd.
Daarnaast zaten er overal gaten, en ik merkte in de winter periode dat er gewoond wind van buiten de kamer in waaide.

Om het nog erger te maken deed de kachel in het huis, het regelmatig niet. Dit was in de wintermaanden! Tot het ergste toe heeft de kachel het een volle week niet gedaan en dat de temperatuur gewoon 5 graden was in de kamers.
Er moest gewoon het volle huur bedrag worden betaald voor die maand.
Waar het dus op neer komt is dat er nogal wat problemen al zijn.

Het echte probleem nu, is dat er volgens hem na oplevering van alles aan het gehuurde mankeert.
Hij weigert nu mijn borg van 1000 euro terug te geven, en ook weigert hij mij in de gelegenheid te stellen deze mankementen op te lossen.

We hebben zowel aan het begin geen inspectie ronden gelopen, en ook niet aan het eind.
Echter heb ik de man aan het eind zowel via mail, als via aangetekende brief uitgenodigd voor inspectie.
Op de mail heb ik niets terug gehad en de brief heeft hij niet geaccepteerd en heb ik 3 weken later weer retour ontvangen!

Maar goed, nu wilde hij allemaal offertes gaan laten maken zodat de boel "gemaakt" kon worden.
Nu krijg ik vandaag een offerte binnen van ruim 4000 euro! Deze offerte is van 3 mei, en op de offerte staat zelfs dat deze 2 weken geldig is.

Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens, deze man stelt mij niet in de gelegenheid om de zogenaamde mankementen op te lossen maar wil wel nog eens 3000 euro extra van mij vangen.

Ik ben nergens mee akkoord gegaan. Hoe moet ik dit oplossen en wat zijn mijn rechten?

Nog wat extra info:
- Op de laatste dag, dat ik eigenlijk nog recht had op de kamer, belde hij mij dat ik gelijk de sleutels moest komen brengen want hij had ineens een nieuwe huurder die die dag al ging verhuizen. Verhuurder had geen tijd voor inspectie waar ik dus wel op aan drong.

- Ik heb heel lang last gehad van een muizen plaag, toen ik hier wat van zei gaf hij mij (en de andere bewoners) ineens de schuld. Want wij waren "allemaal zielige kutstudentjes".

- Hij heeft illegale polen in dienst
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 12:40    Onderwerp: Re: Flinke problemen ex-verhuurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

petersmit1989 schreef:

- Hij heeft illegale polen in dienst

Polen zijn eu burgers en niet illegaal.
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 12:52    Onderwerp: Re: Flinke problemen ex-verhuurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Polen zijn eu burgers en niet illegaal.

Wel als zij ongewenst worden verklaard door de Immigratie- en Naturalisatiedienst wegens een onherroepelijke veroordeling.

Leeftijd: 33
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontopic?

@TS

Hoeveel tijd en geld heb je nu? En hoeveel moeite wil je in deze kwestie steken?

Als ik het zo lees heb je best kans om (via de rechter/huurcommissie) je 1000 euro terug te krijgen. Het zal echter beslist niet zonder slag of stoot gaan.

De meest pragmatische oplossing is: Laat die 1000 euro varen (zie het als een dure les). Schrijf een aangetekende brief naar de verhuurder waarin je (gemotiveerd) aansprakelijkheid voor schade van de hand wijst.

Verder geen aandacht aan besteden, gewoon negeren. Kleine kans dat je een dagvaarding op de mat krijgt.
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me niet vergis kan er geen borg worden ingehouden als er door de verhuurder geen inventarisatie van de staat van het appartement is opgemaakt. Zou zo niet kunnen vertellen waar dat in de wet staat, maar zoek even op het forum op 'borg'. Zo heb ik het ook gevonden toen ik twee jaar geleden met een soortgelijke situatie zat.

1000 euro is wel een heel dure (en volgens mij onnodige) les.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat geen opname is gemaakt bij aanvang van de huur, geldt een bewijsvermoeden dat de woning bij aanvang er zo bij lag als bij oplevering na afloop. De verhuurder heeft dus de bewijslast van zijn bewering dat de huurder schade heeft aangericht.

Voor zover die schade bewezen wordt, mag de verhuurder vervolgens niet meer schade verhalen op de huurder dan de kosten die de huurder had moeten maken om die schade zelf te herstellen. Dat is omdat de verhuurder een vooroplevering had moeten organiseren, waarna de huurder de kans krijgt om zelf schade te herstellen. Kortom: ik zou me om die 4000 euro niet zo druk maken.

Aangezien je als student zomaar in aanmerking zou kunnen komen voor een toevoeging denk ik dat het niet nodig is om hier enig verlies te nemen. Ik zou zelf nooit adviseren om voor 1000 euro te gaan procederen, maar die overweging is misschien anders als je geen advocatenuurtarief hoeft te betalen.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Laurens, dat bedoelde ik inderdaad.

Vaak heeft bij huisjesmelkers een brief van een (bevriende) advocaat al erg veel succes. Ze kennen de regels vaak prima, maar kijken gewoon wat ze er uit kunnen slepen door zich van de domme te houden. Zelf een aangetekende brief sturen kan ook helpen.

Voor € 1000 naar de rechter stappen is idd niet echt de moeite, maar om het als een dure les te zien, terwijl je zelf niets verkeerd hebt gedaan, lijkt me ook geen goede keus.
Guthman

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Dank je Laurens, dat bedoelde ik inderdaad.

Vaak heeft bij huisjesmelkers een brief van een (bevriende) advocaat al erg veel succes. Ze kennen de regels vaak prima, maar kijken gewoon wat ze er uit kunnen slepen door zich van de domme te houden. Zelf een aangetekende brief sturen kan ook helpen.

Voor € 1000 naar de rechter stappen is idd niet echt de moeite, maar om het als een dure les te zien, terwijl je zelf niets verkeerd hebt gedaan, lijkt me ook geen goede keus.

Dat is een boude stelling.

Het (blijven) huren van de kamer is een fout geweest, als je in overweging neemt dat:

-de verhuurder een "vreemd figuur" was
-er borg en contractkosten zijn betaald nog voor de aanvang van de huur of bezichtiging
-inschrijving bij een verdacht "vriendje" verplicht was
-er gelogen is over de onderhoudsstaat van het huis
-er geen actie ondernomen is m.b.t. ernstige mankementen aan het gehuurde
-er geen huur ingehouden is voor die gebreken

De mate van "verwijtbaarheid" doet er niks aan af dat de TS de zaken fout aangepakt heeft. Wat hij (niet) heeft gedaan is begrijpelijk, maar nog steeds fout.
Vandaar dat m.i. het verlies nemen een reële en pragmatische keus is.

Als je een toevoeging kan krijgen dan is dat zeker een optie om te overwegen. Doe dan wel goed je huiswerk. Niet alles wordt namelijk vergoed met een toevoeging. Mocht het tot een volledige procedure komen incl. executie e.d., dan kunnen de kosten die niet vergoed worden toch wel oplopen tot een paar honderd euro. Die ben je dus gewoon kwijt als er blijkt dat er geen geld te halen is bij de verhuurder.
petersmit1989

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties!
Toentertijd had ik snel een kamer nodig, dus moest ik haast maken met alles.
Helaas werd dit dus voor mij een vervelend les.

Echter heeft de verhuurder nooit "echt" gelogen over dingen, maar eerder verzwegen.
Aangezien ik alles, incl. de borg, zelf heb betaald wil ik dit natuurlijk toch zoveel mogelijk terug hebben.

Achteraf heb ik de verhuurder gemeld dat ik zelf de gebreke wilde opknappen, nadat hij mij verantwoordelijk had gesteld. Echter weigerde hij dit omdat hij "Geen amateuristisch werk" wilde.
Nu is dit amateuristisch werk niet van toepassing, daar mijn vader eigenhandig zijn huis heeft gebouw en deze mij dus ook wilde helpen... enfin.

De verhuurder onlangs weer gemaild en verteld dat ik niet van plan ben om 4500 euro te gaan betalen. Waarop hij reageerde met; "Als er binnen 10 dagen niet betaald wordt, schakel ik een deurwaarder in"
Guthman

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verzwijgen is ook liegen.

Een deurwaarder zal, voor zover ik me kan voorstellen, zo'n zaak alleen aannemen als het echt hard te maken is dat jij dat bedrag verschuldigd bent. D.w.z. door facturen op jouw naam e.d. Een ongetekende offerte op naam van de verhuurder is érg dun.

Hoe dan ook: Laat hem maar dreigen. Als hij echt meent recht te hebben op dat geld dat zul je vanzelf wel een dagvaarding in de bus krijgen. Dan kan je zelf de hele situatie aan de rechter voorleggen die er een eerlijk oordeel over zal vellen. Als jij d.m.v. bijvoorbeeld foto's, rekeningafschriften, getuigenverklaringen, verklaringen van de verhuurder, hard kan maken dat de situatie zo is (geweest) als jij stelt, dan hoef je je nergens druk om te maken.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Verzwijgen is ook liegen.

Scherper juridisch: de verhuurder heeft een onderzoeksplicht en is verantwoordelijk voor een goede oplevering (bij aanvang) van de woning.

Guthman schreef:
Een deurwaarder zal, voor zover ik me kan voorstellen, zo'n zaak alleen aannemen als het echt hard te maken is dat jij dat bedrag verschuldigd bent.

Er is altijd wel een deurwaarder (incassobureau) te vinden die de zaak oppakt en je een paar flinke dreigbrieven stuurt. Laat je ook daardoor niet intimideren, laat ze maar blaffen. Op de eerste brief netjes en gemotiveerd reageren (noem vooral het niet bestaan van een opleveringsrapport bij aanvang en het weigeren van je aanbod om zelf te repareren - voeg desnoods een printje bij van het mailtje van de verhuurder bij waarin hij dat aanbod weigert).

Als het tot een rechtszaak komt sta je ook zonder foto's sterk genoeg: de bewijslast dat de staat van het gehuurde beter was dan bij het einde ligt nadrukkelijk bij de verhuurder. Als hij daarin slaagt kun je nog eens tegenbewijs aanleveren.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds