Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 12:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fiscaal studeren
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SpecialD



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 22:02    Onderwerp: Fiscaal studeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraagje over belastingrecht in zijn algemeen.
Ik ben een derde jaars accountancy student en ben bar slecht in fiscaal. Dit omdat 1: ik hier eigenlijk nooit zoveel aandacht aan heb besteed Embarassed mijn fout
en 2: School er ook niet veel aandacht aan besteed

Probleem is echter wel dat ik een aantal fiscale toetsen vorig jaar niet gehaald heb; en van dit jaar dus niks snap.

"Eigen schuld, dikke bult" is het spreekwoordelijk gezegde, i know.
Echter heb ik nu wel de drang eens goed uit te zoeken hoe het allemaal in zijn werk gaat met dat fiscaal.. Maar het probleem is, ik snap het niet; en ik weet ook niet waar ik moet beginnen? Kan ik hier een boek ofzo over kopen? Waar het allemaal uitgelegd word? Of een andere manier om het te leren?!!!

En daar komt bij, als ik die wetten allemaal lees, kan ik het 20x lezen en dan weet ik nog niet wat er nou eigenlijk bedoeld wordt Confused

misschien ben ik ook wel gewoon dom daar niet van Razz Sad

hoop dat iemand mij misschien kan helpen hoe te beginnen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou eens andere boeken kunnen proberen ? Bijvoorbeeld het boek van Stevens vind ik erg duidelijk.

Probleem lijkt mij dat jij geen praktijkervaring hebt, dus het je allemaal niks zegt ? Voor mij is fiscaal echt een makkie, omdat daar een heel gedetailleerd referentiekader voor heb. VPB, LB, IB & OB zijn voor mij dingen waar ik al een jaar of 10 mee te maken heb, en dat maakt de theorie veel beter te verwerken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ken je dit boek al? Er is ook een werkboek bij.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan ik hier een boek ofzo over kopen?

Het lijkt me stug dat men het op jouw school zonder boek onderwijst, direct aan de hand van de wetteksten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke goed, SpecialD, dat je van zins bent deze stoorfactor in je studie eens goed aan te pakken!

Inderdaad kan een goed en duidelijk boek wonderen doen. Werken jullie vooral met readers, of met casussen en werkcolleges? Of bevalt het boek dat je nu hebt gewoon niet goed?

Het boek dat wij gebruikten voor het inleidende vak fiscaal is Hoofdlijnen van het Nederlandse belastingrecht, van Van Schie e.a. ISBN 90 200 2486 8. Of het echt een goed boek is weet ik niet (fiscaal is niet zo mijn dingetje Wink ), maar het geeft wel een overzicht van alle facetten van het fiscale recht. Het geeft een inleiding in de IB, OB, etc, en behandelt de relatie en verschillen ook. Misschien is het te simpel, en zijn jullie al verder in de studie, maar als je echt even door de bomen het bos niet meer ziet, lijkt zo'n inleidend overzicht mij een goede start.

Ik merk dat het bij dit soort vakken ook een kwestie is van eindeloos opgaven maken, om het echt in de vingers te krijgen. Zeker als het belastingrecht ver van je af staat, wat bij de meeste jonge studenten het geval is, blijft het een abstracte, vreemde wereld. Casussen oplossen maakt het levend. Dan moet je wel eerst wat weten van de theorie, uiteraard. Maar als je via school, internet, of een organisatie als Boom Basics of Joho aan extra opgaven kunt komen, is dat zeker de moeite waard. Misschien heeft een docent nog tips, of oude tentamens die stof liggen te vangen?

Andere optie is 'lotgenoten' opsporen. Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem? Studeren gaat 10x zo goed als je samen met iemand ermee bezig bent. Thuis lezen, op school dingen doorspreken met elkaar. Werkt zeer motiverend! (Als je elkaar ligt natuurlijk.)
Of misschien is een docent bereid een aantal dingen opnieuw uit te leggen? Zeker als er een grotere groep is die problemen heeft met fiscaal, wil de docent misschien wel een paar keer na de lessen een half uurtje de tijd nemen voor bottlenecks.

Succes ermee in ieder geval!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DannyD



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het boek dat wij in tilburg in het eerste jaar kunnen aanraden. Dit is een boek dat langs een grote casus loopt en zo de ontwikkeling van twee gewone personen tot twee firmaten tot een internationaal concern beloopt.


Schrijvers en titel zijn: Hoogeveen, Meusen, Van Mourik, Van Roij en Rijkers, Inleiding belastingheffing ondernemingen en particulieren. Het is bij de Selexyz verkrijgbaar
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SpecialD



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 02 nov 2006 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle reacties tot dusver!
Hier heb ik wat aan; ik denk dat ik op zoek ga naar een van de aanbevelingen..

Ik heb wel een apart boek naast mijn wetteksten, maar dat is een heel vaag boek Confused

Overigens werken wij op school met casussen + hoor/werk colleges..
Alleen is het jammer dat deze in het eerste jaar zijn "afgelast" wegens vage redenen en ik deze dus nooit heb kunnen volgen.... in het tweede jaar werd gezegd "je hebt vorig jaar al een goede inleiding gehad"
nou, niet dus... en dus snapte ik het toen ook allemaal al niet... en nu dus nog steeds niet! Maar daar gaat verandering in komen!

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 03 nov 2006 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kun je ook nog een studiegroepje opzetten? Enfin, dat heeft Michele ook al genoemd.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 03 nov 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, en als ik dat zo hoor zou dat goede kans van slagen hebben. Een heel eerstejaars vak gewoon geschrapt? Ik zou ook een klacht indienen bij de school! Eigenlijk zouden zij uit eigen beweging een bijspijkercursus moeten organiseren voor gedupeerde studenten.
Laat je in ieder geval niet afpoeieren, want je betaalt gewoon voor dat onderwijs. Succes en vooral veel plezier met je fiscale inhaalslag!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 03 nov 2006 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ja, en als ik dat zo hoor zou dat goede kans van slagen hebben. Een heel eerstejaars vak gewoon geschrapt? Ik zou ook een klacht indienen bij de school! Eigenlijk zouden zij uit eigen beweging een bijspijkercursus moeten organiseren voor gedupeerde studenten.
Laat je in ieder geval niet afpoeieren, want je betaalt gewoon voor dat onderwijs. Succes en vooral veel plezier met je fiscale inhaalslag!

Lees jij geen kranten over het HBO ?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/52677671/Heertje_noemt_hogeschool_criminele_organisatie.html?p=9,1
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds