|
Auteur |
Bericht |
Jewel
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 apr 2012 14:54 Onderwerp: Finale kwijting in een convenant |
|
|
Mijn ex en ik zijn september 2007 uit elkaar gegaan. Convenant is in mei 2009 door zijn advocaat opgemaakt door ons beiden ondertekend. Nu bijna vijf jaar later komt ex met een mededeling dat hij een incasso buro achter zijn broek aan heeft, die nog een, volgens opdrachtgever Oxxio, betalingsachterstand uit oktober 2006 wilt incasseren. Deze brief van de incasso buro heeft hij deze week ontvangen.
Ik heb ten tijde dat ik bij hem weggegaan ben de afschriften van onze gezamenlijke rekening meegenomen. Alle bankafschriften tot 2006 heb ik in Januari 2012 vernietigd. Ik kan dus niet meer nakijken of het betaald is.
Het gaat om een bedrag incl. kosten om ong. 1632,00 euro. Mocht het nog niet betaald zijn, dan wilt ex dat wij dit bedrag delen en de incassoburo betalen.
In het convenant uit 2009 staat:
"Partijen vrijwaren elkaar over en weer indien een der partijen wordt aangesproken tot voldoening van de schuld welke ingevolge deze overeenkomst ten laste van de andere partij komt.
Partijen verklaren terzake van de verdeling na uitvoering van het bovenstaande niets meer van elkaar te vorderen te hebben en verlenen elkaar over en weer te dier zake finale kwijting."
Toen wij, samenwonend zonder samenlevingscontract, een overeenkomst aangingen met Oxxio (toen nog onder een andere naam) heeft ex alleen zijn handtekening onder de overeenkomst gezet. Deze staat dus alleen op zijn naam.
Mijn vraag: ben ik verplicht mee te betalen? Zoals ex beweert? |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: vr 06 apr 2012 15:09 Onderwerp: Re: Finale kwijting in een convenant |
|
|
Jewel schreef: | Mijn ex en ik zijn september 2007 uit elkaar gegaan. Convenant is in mei 2009 door zijn advocaat opgemaakt door ons beiden ondertekend. Nu bijna vijf jaar later komt ex met een mededeling dat hij een incasso buro achter zijn broek aan heeft, die nog een, volgens opdrachtgever Oxxio, betalingsachterstand uit oktober 2006 wilt incasseren. Deze brief van de incasso buro heeft hij deze week ontvangen.
Ik heb ten tijde dat ik bij hem weggegaan ben de afschriften van onze gezamenlijke rekening meegenomen. Alle bankafschriften tot en met 2006 heb ik in Januari 2012 vernietigd. Ik kan dus niet meer nakijken of het betaald is.
Het gaat om een bedrag incl. kosten om ong. 1632,00 euro. Mocht het nog niet betaald zijn, dan wilt ex dat wij dit bedrag delen en de incassoburo betalen.
"Partijen vrijwaren elkaar over en weer indien een der partijen wordt aangesproken tot voldoening van de schuld welke ingevolge deze overeenkomst ten laste van de andere partij komt.
Partijen verklaren terzake van de verdeling na uitvoering van het bovenstaande niets meer van elkaar te vorderen te hebben en verlenen elkaar over en weer te dier zake finale kwijting."
Toen wij, samenwonend zonder samenlevingscontract, een overeenkomst aangingen met Oxxio (toen nog onder een andere naam) heeft ex alleen zijn handtekening onder de overeenkomst gezet. Deze staat dus alleen op zijn naam.
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 apr 2012 12:19 Onderwerp: |
|
|
Buiten het convenant om dient het om een vordering te gaan niet ouder dan twee jaar of de vordering moet eerder bekend zijn geweest en op de juiste manier gestuit zijn. |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: zo 08 apr 2012 12:35 Onderwerp: |
|
|
Kijk, dat weet ik nou niet. En die oet... laat mij dat ook niet weten. Hem kennende zal hij proberen de helft te verhalen op mij. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: zo 08 apr 2012 12:57 Onderwerp: |
|
|
Zoals WimWest zegt: het is goed mogelijk dat de vordering verjaard is. Laat Oet dat vooral even controleren. De kans is groot dat hij ook niet hoeft te betalen. Maar: als hij betaald heeft, krijgt hij het geld niet terug!
Ik weet niet precies of er bij ontbinding van een huwelijksgemeenschap nog bijzonderheden zijn voor de verjaring (bijv. of aan beide ex-echtgenoten moet worden gestuit of dat 1 van beiden voldoende is). _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: zo 08 apr 2012 13:13 Onderwerp: |
|
|
Als hij dan zelf zo dom is om het te betalen, indien het niet of op de juiste manier gestuit is, zolang hij de helft maar niet op mij komt verhalen.
Wij waren niet getrouwd, geen samenlevingscontract, wel een kind en een koophuis. Wat ik nog wel weet, is dat alleen zijn handtekening onder het contract van de voorgaande energieleverancier van Oxxio staat. Volgens mij was dat toen Durion. |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: zo 08 apr 2012 13:15 Onderwerp: |
|
|
Maar waar het mij om gaat. Stel dat hij het betaald, kan hij het nog op mij verhalen of gaat die regel van finale kwijting op? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 08 apr 2012 19:37 Onderwerp: |
|
|
Die finale kwijting betreft de in het convenant verdeelde schulden. Wat staat er over deze schuld in het convenant? |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: zo 08 apr 2012 19:41 Onderwerp: |
|
|
Niets staat hierover in het convenant, want van deze schuld wisten wij beiden (ik in ieder geval) niets vanaf. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 apr 2012 10:17 Onderwerp: |
|
|
Jewel schreef: | Niets staat hierover in het convenant, want van deze schuld wisten wij beiden (ik in ieder geval) niets vanaf. | De zinsnede in groen is mogelijk niet van betekenis; ook jij mag immers worden verondersteld te hebben geweten van enige overeenkomst voor energie-leverantie en hebt niet nagegaan, dat er niet was afgerekend, althans kan oxxio redeneren?? |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: ma 09 apr 2012 12:30 Onderwerp: |
|
|
Daar heb je gelijk in. Zal ik die oet... maar even een berichtje sturen met betrekking op de verjaring en of het in de afgelopen 2 1/2 jaar dat hij in dat huis woont al eens gestuit is. |
|
|
|
 |
sandra1978
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 apr 2012 10:00 Onderwerp: |
|
|
Ik ben maar een leek hoor, maar volgens mij is daar toch de finale kwijting voor bedoeld? Dat je alles verdeeld en geregeld hebt en evt. gevolgen en/of schulden voor die persoon prive zijn? En als er geen samenlevingscontract was en alles op naam van ex staat dan is toch niet aan te tonen dat jij er ook maar iets mee te maken hebt?
Toen ik en mijn ex uit elkaar gingen en hij de woning behield hadden we ook finale kwijting, evt. lasten aangaande de woning behoorde hem toe. Ook wij kregen nog een eindafrekening van energie. Die hebben we toen gedeeld omdat we alles in goed overleg hebben gedaan, maar mijn ex zei ook dat het in wezen enkel zijn probleem was juist vanwege die finale kwijting....
Maar goed ik heb verder geen juridische achtergrond dus weet niet of je hier wat aan hebt.... |
|
|
|
 |
geert.spiering
Leeftijd: 76 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 mei 2012 12:34 Onderwerp: Re: Finale kwijting in een convenant |
|
|
Jewel schreef: | Mijn ex en ik zijn september 2007 uit elkaar gegaan. Convenant is in mei 2009 door zijn advocaat opgemaakt door ons beiden ondertekend. Nu bijna vijf jaar later komt ex met een mededeling dat hij een incasso buro achter zijn broek aan heeft, die nog een, volgens opdrachtgever Oxxio, betalingsachterstand uit oktober 2006 wilt incasseren. Deze brief van de incasso buro heeft hij deze week ontvangen.
Ik heb ten tijde dat ik bij hem weggegaan ben de afschriften van onze gezamenlijke rekening meegenomen. Alle bankafschriften tot 2006 heb ik in Januari 2012 vernietigd. Ik kan dus niet meer nakijken of het betaald is.
Finale kwijting betekent dat beide partijen niets meer hebben te vorderen. Die laatste punt is belangrijk, want daarin is alles gezegd. Beide partijen kunnen dus niets meer van elkaar vorderen. Dat betekent ook bij oude vorderingen die niet bekend waren door de andere partij niet gevorderd kunnen worden. Zoals het contract is opgesteld, zonder ontbindende voorwaarden van de finale kwijting, geeft het geen ruimte voor een andere oplossing. U hoeft niet te betalen.
Of dat redelijk is, blijkt uit de andere reacties. Wijsheid is daarin geboden. |
|
|
|
 |
|