Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 15:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fiets gestolen tijdens uitoefenen van werk
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JacobusS

Leeftijd: 75
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 12:25    Onderwerp: Fiets gestolen tijdens uitoefenen van werk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prive fiets gestolen tijdens uitoefenen van werk. Mijn zoon brengt post rond met zijn eigen fiets. Nadat 2 weken geleden zijn fiets was gestolen heeft hij een OV. Fiets gehuurd en deze gebruikt tijdens het bezorgen van de post. Nu heeft een onverlaat wederom zijn OV. Fiets gestolen onder achterlating van de posttassen. Probleem is dat de fiets niet op slot stond. Zijn de kosten van de gestolen Ov. Fiets (250 euro) op een of andere manier verhaalbaar op de werkgever?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zoon laat zijn fiets niet op slot staan. Fiets wordt gestolen en je wil vervolgens de kosten verhalen op de werkgever??? Goodbye
JacobusS

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nooit postbode geweest zeker? Postbode is 100 meter fietsen/lopen post bij een aantal huizen in de directe zichtbare omgeving post bezorgen en dan weer verder. Dit tientallen keren per dag. Het is geen reële verwachting dat in zo"n situatie de fiets zal worden gestolen. Rolling Eyes Waar ligt de grens trouwens? 1 meter, 10 of 100 meter?
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JacobusS schreef:
Nooit postbode geweest zeker?

Denk je werkelijk dat een opportunistische dief kijkt naar het beroep van de gebruiker van die fiets en 'm laat staan als deze zonder slot alleen wordt gelaten?

Hier is jurisprudentie over, ook over gestolen TNT-busjes die tijdens pakketbezorging met draaiende motor worden geparkeerd, ten nadele van de medewerker. Je kunt (terecht) niet eisen van de werkgever dat hij de kosten vergoedt, immers heeft die niet opgelegd dat je zoon z'n fiets zonder slot moet parkeren en alleen laten.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JacobusS schreef:
Het is geen reële verwachting dat in zo"n situatie de fiets zal worden gestolen. Rolling Eyes

Nou ja, dat die mogelijkheid bestaat is natuurlijk moeilijk te ontkennen. En als je tientallen keren per dag het risico neemt, dan zal het op een keer natuurlijk misgaan. Ik denk dat je het ook wel eens zult zijn dat de gestolen fiets in ieder geval niet voor rekening van de verhuurder komt: de verhuurder van een fiets mag toch zeker wel eisen dat de huurder de fiets netjes op slot zet. Dat je zoon de fiets gebruikt voor het bezorgen van post, is niet het probleem van de verhuurder.

Je kunt je denk ik beter op een iets ander standpunt stellen: de werkgever kan - gelet op de aard van het werk - niet van postbezorgers verwachten dat zij iedere keer hun fiets op slot zetten.

Als het de fiets van de werkgever was geweest, en er inderdaad niet van een bezorger kan worden verwacht dat hij iedere keer de fiets op slot zet, dan zal de schade in de vorm van een gestolen fiets voor de werkgever blijven.

In dit geval zit het iets anders in elkaar, omdat de fiets van de bezorger was (althans een door hem gehuurde fiets). Als ik het goed begrijp is het normaal dat bezorgers zelf een fiets regelen (want de eerder gestolen fiets was van je zoon en niet van de werkgever). Ik vermoed dat het risico van een gestolen fiets dan ook voor rekening van de bezorger komt, of de fiets nu op slot wordt gezet of niet.

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2012 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou me echt niet kunnen bedenken waarom het onmogelijk zou zijn om de fiets gewoon op slot te zetten?

Je fiets op slot zetten middels een ringslot kost je hooguit 2 seconden namelijk.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2012 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of koop/regel een push trolley (bak op 4 wielen met duwstang), daar zal een fietsendief ook niet in geïnteresseerd zijn.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het relevant dat de fiets niet op slot stond?

Er is een onrechtmatige daad gepleegd door de persoon die die fiets meegenomen heeft. Hier heeft werknemer niet aan mee gewerkt, noch toestemming voor gegeven, noch heeft hij de dief uitgedaagd (in het kader van Tallon arrest). Volgens mij is hierdoor de werkgever in beginsel verantwoordelijk om deze schade aan verhuurder van de fiets te vergoeden. Immers, de fiets was gehuurd in het kader van het uitvoeren van werkzaamheden voor/names werkgever onder werktijd (aangenomen dat het hebben van een fiets of vergelijkbaar vervoersmiddel benodigd is voor het uitvoeren van de werkzaamheden).

Vervolgens is de vraag of werkgever deze kosten kan verhalen op werknemer. Het was niet de werknemer dat de fiets gestolen was, dus kan er geen sprake zijn van moedwilligheid.

Tot slot zou je kunnen zeggen dat er sprake is van nalatigheid (dat is bovenstaande discussie). Echter, wil een werkgever kosten verhalen op werknemer (bij nalatigheid zonder moedwilligheid) dan dient werkgever hier verzekerd voor te zijn, en dient de werkgever een schriftelijke vekrlaring te hebben getekend dat bij nalatigheid werkgever opdraait voor eventuele schade. Aannemende dat er niet een dergelijke overeenkomst is kan werkgever zich ook daar niet op beroepen.

IANAL, maar ben benieuwd hoe jullie bovenstaande zien Wink

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Art. 7:661 lid 1 BW bepaalt wel dat de werknemer die tijdens de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de werkgever, of aan een derde, niet die kosten hoeft te vergoeden. Lid 2 hiervan kan alleen bij overeenkomst ten nadele van de werknemer worden afgeweken en alleen voor zover werknemer verzekerd is.

(Het Tallon-criterium is alleen van toepassing bij uitlokking door de politie bij infiltratie).

Met vriendelijke groet,

Marja
Guthman

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij redelijk vanzelfsprekend dat het onbeheerd achterlaten van een fiets die niet op slot gezet is, prima aan te merken is als bewuste roekeloosheid.

Daarnaast hebben de meeste postbezorgbedrijven bezorgrichtlijnen waarin staat dat de fiets steeds op slot moet. Een dergelijk voorschrift valt onder art. 7:660 BW. Schending daarvan is niet het toonbeeld van goed werknemerschap.
Freak

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is er eerst BW6:101:
Quote:
Wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, wordt de vergoedingsplicht verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen in evenredigheid met de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen, met dien verstande dat een andere verdeling plaatsvindt of de vergoedingsplicht geheel vervalt of in stand blijft, indien de billijkheid dit wegens de uiteenlopende ernst van de gemaakte fouten of andere omstandigheden van het geval eist.

Er is geen caussaal verband tussen het aanwezig zijn van de fiets+fietssleutel, en het wegnemen hiervan. Er kan m.i. dus niet gesteld worden dat de schade een gevolg is van het niet op slot zetten.

Als er geen sprake is van een gevolg; kan er dan uberhaupt sprake zijn van roekeloosheid? Zo ja, wat maakt dat dan ook bewuste roekeloosheid?

Daarnaast kan je - als er inderdaad sprake is van roekeloosheid - stellen dat het niet het beste toonbeeld van goedwerknemerschap is. Toch lijkt het me dat er ook dan weinig aan de hand is. Gezien BW7.661:2 zal er nog altijd een verzekering moeten die deze schade dekt (het is mij niet duidelijk of wg of wn deze verzekering zou moeten afsluiten).

Quote:

Afwijking van lid 1 en van artikel 170 lid 3 van Boek 6 ten nadele van de werknemer is slechts mogelijk bij schriftelijke overeenkomst en slechts voor zover de werknemer te dier zake verzekerd is.

Hoewel? Boek 6 artikel 170 lid 3 stelt als voorwaarde dat dan wel "ondergeschikte en degene in wiens dienst hij stond, beiden voor de schade aansprakelijk [zijn]".

Is de baas mede voor de schade aansprakelijk? Ik denk het wel, aangezien de werknemer deze fiets huurde om zijn werkzaamheden voor wg uit te kunnen voeren...

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 08 jun 2012 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat bij art. 7:661 om schade die door de werknemer aan een derde is toegebracht. In dit geval is die derde het fietsenverhuurbedrijf. De schade is een gevolg van de tekortkoming in de nakoming van de verhuurovereenkomst door de werknemer. Het artikel is volgens mij geschreven voor situaties waarin een werknemer een onrechtmatige daad jegens (de werkgever of) een derde pleegt. Omdat het in dit geval wanprestatie betreft, vind ik het een beetje gekunsteld om art. 7:661 op deze casus van toepassing te verklaren. Stel dat een postbode goede loopschoenen aanschaft en vervolgens niet betaalt. Kan de schoenenverkoper ook de werkgever aanspraken op grond van art. 7:661?

Als art. 7:661 wel van toepassing moet worden geacht, ben ik het met Guthman eens dat hier duidelijk sprake is van bewuste roekeloosheid. Er is helemaal niet 'eerst' art. 6:101. Dat artikel gaat over eigen schuld van de benadeelde. In dit geval is die benadeelde het fietsenverhuurbedrijf. Daar kan je niet ineens, omdat het je beter uitkomt, de werknemer van maken. Bovendien gaat het artikel over de verdeling van de schade als eenmaal is vast komen te staan dat er een schadevergoedingsplicht bestaat. Het zegt niets over de daaraan voorafgaande vraag of de werkgever daadwerkelijk vergoedingsplichtig is en of de werknemer wel of niet bewust roekeloos heeft gehandeld.
Freak

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2012 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn het twee stappen.

1. Bepalen wie er verantwoordelijk is de schade te vergoeden aan de verhuurder.
2. Als het antwoord op 1 de werkgever is, dan is er vervolgens de vraag of deze de gemaakte kosten kan verhalen op de werknemer. Volgens mij kan de werknemer zich hier wel beroepen op art. 7:661 .

Quote:
Als art. 7:661 wel van toepassing moet worden geacht, ben ik het met Guthman eens dat hier duidelijk sprake is van bewuste roekeloosheid.

Waarom? Dat iemand de fiets besluit te ontvreemden heeft de werknemer niet aangemoedigd, noch directe invloed op. Daarnaast, als werknemer er bij het verlaten van de fiets simpelweg niet aan gedacht heeft kan het volgens mij nooit bewuste nalatigheid zijn?

Wat artikel 6:101 heb je volledig gelijk; Daar heb ik duidelijk iets verkeerd geinterpreteerd.

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2012 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Freak schreef:
Is het relevant dat de fiets niet op slot stond?

Er is een onrechtmatige daad gepleegd door de persoon die die fiets meegenomen heeft. Hier heeft werknemer niet aan mee gewerkt, noch toestemming voor gegeven, noch heeft hij de dief uitgedaagd (in het kader van Tallon arrest). Volgens mij is hierdoor de werkgever in beginsel verantwoordelijk om deze schade aan verhuurder van de fiets te vergoeden.

Uiteraard heeft de dief onrechtmatig gehandeld, maar waarom zou de werkgever daarvoor aansprakelijk zijn? De werkgever heeft niets met die dief te maken.

De werknemer/huurder is uiteraard ook niet aansprakelijk voor die onrechtmatige daad. De werknemer/huurder is zeer waarschijnlijk echter wél aansprakelijk jegens de verhuurder wegens wanprestatie. Door het niet op slot zetten heeft hij zich niet als een goed huurder gedragen (art. 7:213 BW). De schade in de vorm van de gestolen fiets is hiervan het gevolg.

Quote:
Immers, de fiets was gehuurd in het kader van het uitvoeren van werkzaamheden voor/names werkgever onder werktijd (aangenomen dat het hebben van een fiets of vergelijkbaar vervoersmiddel benodigd is voor het uitvoeren van de werkzaamheden).

Dus? Hoe heeft dat tot gevolg dat de onrechtmatige daad de werkgever wordt aangerekend? Welk artikel baseer je je op?

Je noemt in een later bericht art. 6:170 BW. Dat gaat over een onrechtmatige daad van de werknemer. De dief is geen werknemer. De werknemer/huurder heeft wellicht wanprestatie gepleegd jegens de verhuurder, maar hij heeft niet onrechtmatig gehandeld jegens die verhuurder. Art. 6:170 BW is hier niet van toepassing.

Art. 7:661 BW is ook niet van toepassing: de werknemer brengt geen schade toe aan de werkgever. Hij brengt ook geen schade toe aan een derde jegens wie de werkgever aansprakelijk is.

Aangenomen dat de dief zich niet meldt, is het de werknemer die hier jegens de verhuurder aansprakelijk is voor de gestolen fiets. De werknemer kan die schade misschien verhalen op de werkgever, maar dat zal dan op basis van art. 7:658 BW of misschien art. 7:611 BW zijn.

Een arrest als HR 12 december 2008, LJN BD3129 biedt misschien mogelijkheden. De vraag is hier hoever de zorgplicht van de werkgever reikt.

Mocht dit onder de zorgplicht van de werkgever vallen, dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het niet op slot zetten van de fiets bewuste roekeloosheid in de zin van art. 7:658 BW op zou leveren. Van bewuste roekeloosheid in de zin van dat artikel is niet snel sprake, en daarnaast is het vrij begrijpelijk dat een postbezorger niet elke keer voor een paar seconden zijn fiets op slot zet.

BerichtGeplaatst: za 09 jun 2012 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Quote:

Immers, de fiets was gehuurd in het kader van het uitvoeren van werkzaamheden voor/names werkgever onder werktijd (aangenomen dat het hebben van een fiets of vergelijkbaar vervoersmiddel benodigd is voor het uitvoeren van de werkzaamheden).

Dus? Hoe heeft dat tot gevolg dat de onrechtmatige daad de werkgever wordt aangerekend? Welk artikel baseer je je op?

Volgens mij komt hier artikel 7:658 BW al om de hoek kijken.

Quote:
1. De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.

2. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.

Doordat werkgever geen fiets (of slot) of iets dergelijks heeft geregeld kan werkgever zich niet beroepen op lid 1 om onder het 2e lid uit te komen. Als werknemer enkel in een moment van onoplettendheid zijn fiets _vergeten_ is op slot te zetten (dan wel dit betoogt) zie ik nog altijd niet hoe er sprake kan zijn van bewuste roekeloosheid (dan wel opzet).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds