|
Auteur |
Bericht |
Boonman
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 nov 2008 16:14 Onderwerp: Faillissement |
|
|
Hallo, wederom een juridisch probleem;
een v.o.f. waarin ik vennoot ben, heeft een opslagovereenkomst gesloten met een opslagbedrijf (laten we dit bedrijf anoniem houden en X noemen). In de algemene voorwaarden van X staat dat tot zekerheid van alle vorderingen die X op de opdrachtgever heeft een vuistpandrecht wordt gevestigd op de goederen van de opdrachtgever die X onder zich krijgt.
Op het moment dat mijn v.o.f. failliet werd verklaard, had X een vordering van ca. 35.000 euro op mijn v.o.f. Zonder overleg met de curator heeft X de goederen van mijn v.o.f. die bij haar lagen opgeslagen onderhand verkocht en geleverd aan een ander (opbrengst ongeveer 12.000 euro).
De curator van mijn v.o.f. is niet te spreken over de gang van zaken, want ten eerste had volgens hem overleg met hem moeten plaatsvinden voordat X tot executie mocht overgaan. Nu dat niet is gebeurd heeft X naar zijn mening onrechtmatig gehandeld.
Ten tweede acht de curator de overdracht van de goederen nietig omdat niet in het openbaar is verkocht maar onderhands.
Wat vinden jullie van zijn mening?
En in hoeverre zou de curator baat kunnen hebben bij een procedure tegen X?
Mvg,
Vincent |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 09 nov 2008 19:26 Onderwerp: Re: Faillissement |
|
|
Boonman schreef: | Hallo, wederom een juridisch probleem;
een v.o.f. waarin ik vennoot ben, heeft een opslagovereenkomst gesloten met een opslagbedrijf (laten we dit bedrijf anoniem houden en X noemen). In de algemene voorwaarden van X staat dat tot zekerheid van alle vorderingen die X op de opdrachtgever heeft een vuistpandrecht wordt gevestigd op de goederen van de opdrachtgever die X onder zich krijgt.
Op het moment dat mijn v.o.f. failliet werd verklaard, had X een vordering van ca. 35.000 euro op mijn v.o.f. Zonder overleg met de curator heeft X de goederen van mijn v.o.f. die bij haar lagen opgeslagen onderhand verkocht en geleverd aan een ander (opbrengst ongeveer 12.000 euro).
De curator van mijn v.o.f. is niet te spreken over de gang van zaken, want ten eerste had volgens hem overleg met hem moeten plaatsvinden voordat X tot executie mocht overgaan. Nu dat niet is gebeurd heeft X naar zijn mening onrechtmatig gehandeld.
Ten tweede acht de curator de overdracht van de goederen nietig omdat niet in het openbaar is verkocht maar onderhands.
Wat vinden jullie van zijn mening?
En in hoeverre zou de curator baat kunnen hebben bij een procedure tegen X?
Mvg,
Vincent |
Die onderhandse verkoop mag niet. Dan nog is de vraag wat nu het belang van de curator is. Heeft die serieus de verwachting dat een openbare verkoop meer opgeleverd zou hebben? |
|
|
|
 |
Boonman
|
Geplaatst: vr 14 nov 2008 23:10 Onderwerp: |
|
|
Aangezien de verkoop onrechtmatig is omdat er onderhands is verkocht wat niet mag; wat gebeurt er dan bij een evt. procedure tegen X? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 15 nov 2008 8:49 Onderwerp: |
|
|
Boonman schreef: | Aangezien de verkoop onrechtmatig is omdat er onderhands is verkocht wat niet mag; wat gebeurt er dan bij een evt. procedure tegen X? |
De curator zal de verkoop en overdracht niet aan willen tasten, want daarmee heeft hij nog geen boedelactief. Hij zal daarom op X verhaal zoeken voor het verschil tussen de verkoopprijs en de verwachte verkoopprijs bij openbare executie. Ook kan het zijn dat de curator al tevreden is wanneer hij ten aanzien van de verkoop een boedelbijdrage krijgt. |
|
|
|
 |
Boonman
|
Geplaatst: di 18 nov 2008 11:18 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk.
Iets anders; ik heb de curator ook over een afkoelingsperiode gehoord. Wat betekent dit, wat zijn de gevolgen en is dit bij onze v.o.f. ook van toepassing? |
|
|
|
 |
|