|
Auteur |
Bericht |
Meanno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 18:20 Onderwerp: Faillissement onmogelijk gemaakt,mogelijkheid tot rechtzaak? |
|
|
Beste allen,
Ik ben een eerstejaars rechtenstudent aan de eur. Ik zit met het volgende persoonlijke vraagstuk.
Mijn broer had een winkel opgezet volgens het franchise concept. Hij moest een groot deel eigen vermogen hiervoor afdragen, de rest werd door het concern aan hem geleend. Volgens alle prognoses zou zijn winkel goed gaan draaien. Echter door de bouw van enkele grote concurrenten was zijn winkel na zo'n 2.5 jaar niet meer levensvatbaar. Hij maakte duidelijk zo'n groot verlies dat hij het niet lang vol kon houden. Het probleem was echter dat hij niet failliet kon gaan, omdat het concern hem geld bleef aanbieden. Echter niet meer als een lening, maar als gift. De reden hiertoe was dat zij het pand waarin de winkel huisde tegen een groot bedrag huurde (en aan mijn broer onderhuurde), en dat zij hier nog een contract voor hadden tot 2008. Bovendien zou een faillissement van mijn broer betekenen dat zij hun geleende geld niet meer zouden terugkrijgen. Daarom probeerden zij een nieuwe ondernemer voor deze winkel te strikken. Dit is ze natuurlijk niet gelukt. Uiteindelijk hebben zij mijn broer toestemming gegeven om met de winkel te stoppen aangezien hij een burnout had, onze moeder op sterven lag, en de winkel echt geen toekomst meer had.
Nu vraag ik mij af of zij hier niet op sommigen punten de wet overtreden hebben. Is de geen misbruik van omstandigheden zoals vereld in art 3:44 lid 4 BW? Of is er misschien een andere reden waarom hun handelen niet legitiem is? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Vriendelijke groet,
Menno |
|
|
|
 |
Meanno
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 18:25 Onderwerp: |
|
|
En om nog toe te voegen. Aangezien hij aan een burnout leed, kan hij zich niet beroepen op een geestelijke stoornis? Hij had de aangeboden giften namelijk wel contractueel ondertekend. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 18:38 Onderwerp: Re: Faillissement onmogelijk gemaakt,mogelijkheid tot rechtz |
|
|
Meanno schreef: | Nu vraag ik mij af of zij hier niet op sommigen punten de wet overtreden hebben. Is de geen misbruik van omstandigheden zoals vereld in art 3:44 lid 4 BW? Of is er misschien een andere reden waarom hun handelen niet legitiem is? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
|
Stel dat je dat zou kunnen bewijzen, wat zou je er dan mee willen bereiken ? |
|
|
|
 |
Meanno
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 18:52 Onderwerp: |
|
|
Dat hij alsnog faillissement aan zou kunnen vragen en daarmee van zijn hoge schuld af is. Of kan dat niet meer? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 19:18 Onderwerp: |
|
|
Meanno schreef: | Dat hij alsnog faillissement aan zou kunnen vragen en daarmee van zijn hoge schuld af is. Of kan dat niet meer? |
met een faillissement komt hij niet van zijn schuld af. met een WSNP regeling wel. En als hij schulden heeft die hij niet kan betalen, dan kan hij daar mogelijk gebruik van maken. |
|
|
|
 |
Meanno
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ok hartelijk dank voor je antwoord! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 23:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nu vraag ik mij af of zij hier niet op sommigen punten de wet overtreden hebben. Is de geen misbruik van omstandigheden zoals vereld in art 3:44 lid 4 BW? Of is er misschien een andere reden waarom hun handelen niet legitiem is? Ik ben benieuwd naar jullie mening. | Daarvoor bevat je verhaal iets te weinig informatie. Bijvoorbeeld: is het contract met de franchisegever voor langere tijd afgesloten? Kon je broer daar wel formeel na 2,5 jaar onderuit? Wat zouden volgens het contract redenen kunnen zijn om te ontbinden? Verder: je hebt het over een gift. Dat klinkt wel mooi, eigenlijk. Maar hoe groot is die gift dan geweest? Heeft je broer daardoor extra hoge verliezen geleden c.q. veel meer schade opgelopen dan hij zou hebben gehad als hij eerder had kunnen stoppen? Kortom: het is lastig er zo wat over te zeggen.
Met een faillissement is je broer overigens niet echt gebaat, want dat achtervolgt iemand zo ongeveer de rest van zijn leven, in elk geval totdat alle schulden zijn betaald.
In de downloadsectie hier op Rechtenforum staat een uittreksel van het boek "Je ziet de gaten in hun handen". Daarin kun je wel meer informatie vinden over de WSNP. Verder levert een zoektochtje op internet je ongetwijfeld ook het nodige op. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|