|
Auteur |
Bericht |
Meanno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 18:20 Onderwerp: Faillissement onmogelijk gemaakt,mogelijkheid tot rechtzaak? |
|
|
Beste allen,
Ik ben een eerstejaars rechtenstudent aan de eur. Ik zit met het volgende persoonlijke vraagstuk.
Mijn broer had een winkel opgezet volgens het franchise concept. Hij moest een groot deel eigen vermogen hiervoor afdragen, de rest werd door het concern aan hem geleend. Volgens alle prognoses zou zijn winkel goed gaan draaien. Echter door de bouw van enkele grote concurrenten was zijn winkel na zo'n 2.5 jaar niet meer levensvatbaar. Hij maakte duidelijk zo'n groot verlies dat hij het niet lang vol kon houden. Het probleem was echter dat hij niet failliet kon gaan, omdat het concern hem geld bleef aanbieden. Echter niet meer als een lening, maar als gift. De reden hiertoe was dat zij het pand waarin de winkel huisde tegen een groot bedrag huurde (en aan mijn broer onderhuurde), en dat zij hier nog een contract voor hadden tot 2008. Bovendien zou een faillissement van mijn broer betekenen dat zij hun geleende geld niet meer zouden terugkrijgen. Daarom probeerden zij een nieuwe ondernemer voor deze winkel te strikken. Dit is ze natuurlijk niet gelukt. Uiteindelijk hebben zij mijn broer toestemming gegeven om met de winkel te stoppen aangezien hij een burnout had, onze moeder op sterven lag, en de winkel echt geen toekomst meer had.
Nu vraag ik mij af of zij hier niet op sommigen punten de wet overtreden hebben. Is de geen misbruik van omstandigheden zoals vereld in art 3:44 lid 4 BW? Of is er misschien een andere reden waarom hun handelen niet legitiem is? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Vriendelijke groet,
Menno |
|
|
|
 |
Meanno
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 18:25 Onderwerp: |
|
|