Niek890
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 17:54 Onderwerp: Exoneratiebeding i.c.m. derdenbeding |
|
|
Hallo allemaal,
sinds het begin van m'n rechtenstudie 2 jaar geleden heb ik al veel gehad aan dit forum, maar deze keer kon ik geen antwoord vinden op mijn vraag. Vandaar dat ik er nu een heus topic voor aanmaak :p.
Voor de oefenrechtbank moet ik als advocaat een conclusie van antwoord maken. Nu vind ik dit soort dingen sowieso al lastig, laat staan wanneer je het idee hebt dat het een onmogelijke zaak is..
De zaak:
- Mevrouw X heeft met aannemer A een overeenkomst tot bouw van een huis. In deze overeenkomst staat een exoneratiebeding dat ook van toepassing is op eventuele onderaannemers. (Onder)aannemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade. Dit beding is er een als genoemd in de grijze lijst, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn (art. 6:237).
- Aannemer A heeft voor de dakconstructie de hulp nodig van aannemer B. Ook in de overeenkomst A-B is een exoneratieclausule opgenomen (dit maal ten behoeve van B).
- Na een jaar wordt een constructiefout ontdekt. Het kost 100.000 om dit te herstellen, en het huis vermindert door de aanpassingen in waarde (200.000).
- Mevrouw X spreekt (onder)aannemer B aan tot schadevergoeding, op grond van onrechtmatige daad. B heeft immers niet gehandeld zoals hij had moeten handelen (hij had moeten weten dat het dak niet op deze wijze kon worden geconstrueerd).
Zelf denk ik inderdaad dat de exoneratie onredelijk bezwarend is. Ik kan echter niet uitvinden hoe het nou precies zit met de derdenwerking en exoneratie. Zijn er bekende/standaardarresten die hier iets over zeggen?
Alvast bedankt, ik zal zelf eens het bestuurs- en strafrecht deel van het forum doorkijken of ik daar nog behulpzaam kan zijn;).
Niek |
|