Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 15:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Executoriale verkoop. Hoe te realiseren?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benehaby

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010 11:26    Onderwerp: Executoriale verkoop. Hoe te realiseren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een schuld (lening) van +/- 140000 euro bij een particulier (op schrift gesteld bij de notaris), een hypotheek van 30000 euro bij de bank en schulden van een paar duizend euro bij de VVE en ziektekostenverzekering, waarbij er bij beide al een vonnis is geweest en de rechter deze heeft toegewezen.

Sinds ruim een maand ligt er ook in opdracht van de particuliere schuldeiser beslag op mijn woning (naar aanleiding van constatering dat ik de woning probeerde te verkopen) die getaxeerd staat op +/- 130000 euro nu.
Inmiddels zou dat beslag moeten zijn overgegaan in uitvoerend beslag - al heb ik daar nog geen bericht van mogen ontvangen. Ook heb ik nog niets van de bank zelf gehoord / ontvangen. Want die wordt dan toch automatisch ingelicht?

Nu weet ik van de particuliere schuldeiser dat het geenszins zijn/haar voornemen is in de nabije toekomst tot executoriaal verkoop over te gaan. Ze willen slechts voorkomen dat ik de woning verkoop.

Van de VVE en ziektekostenverzekering weet ik dat niet, al lijkt me dat zij het geld WEL snel willen zien.

Nu, aangezien ik voorlopig geen van de schuldeisers tevreden kan stellen en ik bovendien niet graag heel mijn leven gebonden blijf zitten aan een huis met enorme hoge maandelijkse VVE kosten - iets eenvoudigs huren is in verhouding zelfs goedkoper! - wil ik dus juist eigenlijk heel graag dat een andere schuldeiser / schuldeisers ook beslag op de woning gaan leggen, maar WEL tot executoriale verkoop overgaan.
Alleen is de vraag dan (als er eenmaal een tweede beslag ligt): In hoeverre heeft de particuliere schuldeiser die niet wil verkopen dan macht over de VVE of ziektekostenverzekering die het dan waarschijnlijk WEL willen verkopen. Kan de particuliere schuldeiser de verkoop dan ontmoedigen of zelfs blokkeren, met name ook gezien het feit dat de schuld bij de particuliere schuldeiser veel hoger ligt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga is praten over een schuldsanering / danwel een faillissement.

Lijkt mij voor jou de enigste oplossing.
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de eerste beslaglegger blijft treuzelen, kan een volgende beslaglegger de voorzieningenrechter verzoeken om de executie te mogen overnemen (art. 513 lid 2 Rv).

In principe moet de executoriale beslaglegger binnen een jaar na het doen van het bevel (of na het betekenen van zijn titel) tot actie overgaan (art. 503 Rv); als hij dat niet doet, moet hij eerst een nieuw bevel doen (c.q. een nieuwe betekening laten uitvoeren) voordat hij tot executie kan overgaan.
benehaby

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In principe moet de executoriale beslaglegger binnen een jaar na het doen van het bevel (of na het betekenen van zijn titel) tot actie overgaan (art. 503 Rv); als hij dat niet doet, moet hij eerst een nieuw bevel doen (c.q. een nieuwe betekening laten uitvoeren) voordat hij tot executie kan overgaan.

Hoe zit het bij een nieuw bevel dan met het oude beslag dat erop lag? Moet de schuldeiser die er dan eerst af laten halen, of gaat het oude beslag dan zonder onderbreking over in het volgende?

Quote:
Als de eerste beslaglegger blijft treuzelen, kan een volgende beslaglegger de voorzieningenrechter verzoeken om de executie te mogen overnemen (art. 513 lid 2 Rv).

Wat heeft dat overnemen dan precies voor consequenties voor die treuzelende schuldeiser? Heeft deze dan nog altijd recht op een deel van de verkoop? Of krijgt hij slechts het deel dat overblijft? Of heeft hij helemaal geen recht meer op een deel?
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

benehaby schreef:
Quote:

Hoe zit het bij een nieuw bevel dan met het oude beslag dat erop lag? Moet de schuldeiser die er dan eerst af laten halen, of gaat het oude beslag dan zonder onderbreking over in het volgende?

Het bevel moet na een jaar opnieuw worden gedaan; het beslag zelf blijft in principe gewoon liggen.
benehaby schreef:
Quote:

Wat heeft dat overnemen dan precies voor consequenties voor die treuzelende schuldeiser? Heeft deze dan nog altijd recht op een deel van de verkoop? Of krijgt hij slechts het deel dat overblijft? Of heeft hij helemaal geen recht meer op een deel?

De treuzelende schuldeiser heeft nog wel recht op (een deel van) de opbrengst, alleen heeft hij de executie niet meer zelf in de hand (in principe niet zo heel rampzalig voor de opbrengst, want voor onroerende zaken wordt in de meeste plaatsen een soort "standaard-veiling" georganiseerd waar alle onroerende zaken terecht komen). Er wordt pondspondsgewijs uitgekeerd aan de diverse beslagleggers, tenzij zij onderling een andere rangregeling overeenkomen. Ook kan bij de voorzieningenrechter een verzoek tot het vaststellen van een afwijkende rangregeling worden gedaan.
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 24 sep 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
benehaby schreef:
Quote:

Het bevel moet na een jaar opnieuw worden gedaan; het beslag zelf blijft in principe gewoon liggen.

Nee, voorwaarde om beslag te leggen is dat het bevel niet ouder dan een jaar is. Daarna heeft deze bepaling geen waarde meer. Het kan nog jaren duren vooraleer de verkoop plaatsvindt. Dan is het niet noodzakelijk om nog eens bevel te doen.

Overigens kan je beter je huis onderhands gaan verkopen (gewoon te koop zetten). Dat levert in principe veel meer op. Als jij een redelijke prijs voor je huis krijgt heeft de beslaglegger geen belang meer bij het beslag (omdat hij of betaald krijgt, of bij een executieverkoop nog minder krijgt).

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Ga is praten over een schuldsanering / danwel een faillissement.

Lijkt mij voor jou de enigste oplossing.

Volgens mij is dit inderdaad de beste oplossing. Dit redt je niet meer alleen en volgens mij zijn er allerlei instanties die je willen/moeten helpen (Gemeente / vakbond / Bureau v Rechtshulp / Gem Kredietbank / enz.).
Blijf alsjeblieft niet zelf "prutsen" want dan zul je zien dat de problemen alleen maar groter worden.

Voorbeelden zijn die ziektekosten en de VVE. Hierdoor worden de kosten behoorlijk EXTRA opgejaagd (incassomaffia) en dit is nu juist wat je moet proberen te voorkomen:
Elk dubbeltje kun je maar 1 keer uitgeven.

Bovendien is er ook nog die hypotheek. Een notaris kan de woning pas overschrijven als de hypotheek is doorgehaald. En je kan er op wachten dat die bank dat pas doet als de 30.000 Euro volledig is terugbetaald. Of ze moeten in het kader van een schuldsanering met minder genoegen nemen) en dat vraagt weer veel overleg.

Yetl

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HBorg schreef:
Hierdoor worden de kosten behoorlijk EXTRA opgejaagd (incassomaffia) ...

Wat is dit voor onzin? Mad Dit is een juridisch forum, en het niveau van deze reactie hoort eerder thuis op het forum van Kassa.
HBorg schreef:
Bovendien is er ook nog die hypotheek. Een notaris kan de woning pas overschrijven als de hypotheek is doorgehaald. En je kan er op wachten dat die bank dat pas doet als de 30.000 Euro volledig is terugbetaald. Of ze moeten in het kader van een schuldsanering met minder genoegen nemen) en dat vraagt weer veel overleg.

Dit is apert onjuist. Dat heet een restschuld en komt vaak voor. Elke bank weet dat je wanneer een pand tegen een redelijke prijs wordt verkocht, je dit vrijwel niet kan (of zou moeten willen) tegenhouden, hypotheek of niet...

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yetl schreef:
HBorg schreef:
Hierdoor worden de kosten behoorlijk EXTRA opgejaagd (incassomaffia) ...

Wat is dit voor onzin? Mad Dit is een juridisch forum, en het niveau van deze reactie hoort eerder thuis op het forum van Kassa.
HBorg schreef:

Dit is apert onjuist. Dat heet een restschuld en komt vaak voor. Elke bank weet dat je wanneer een pand tegen een redelijke prijs wordt verkocht, je dit vrijwel niet kan (of zou moeten willen) tegenhouden, hypotheek of niet...

Yetl, juist jij als deurwaarder zou moeten weten waarom de incasso industrie zo loopt te brullen over het nieuwe voorstel in de 2e kamer over de beperking incassokosten.
Bovendien is er de ongezonde vermenging van de deurwaarder en de incassofirma.
Helaas Yetl, mooier kan ik het niet maken. Misschien iets om de wet BIBOB maar eens op toe te passen.

De 2e opmerking had alles te maken met de vraag hoe het pand over te schrijven. Door het beslag moet de particuliere geldverstrekker toestemming geven voor overdracht en door de hypotheek moet de bank dat ook doen.
Dus alleen met goed overleg met meerdere partijen is een verkoop / overschrijving te realiseren.
Ik zie niet in wat er "apert onjuist" is aan mijn overwegingen.....

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yetl schreef:

Yetl, je geeft een onvolledig opmerking. Banahaby wil rust in zijn leven en denkt dat door een executie van zijn huis te bereiken. Het enigste eerlijke advies (zoek hulp + schuldsanering) is per omgaande door Theod gegeven.
Banahaby heeft een schuld van E 140.000 + 30.000 +4000. Zijn huis brengt Eur 130.000,- op in de executie, waar minus kosten (deurwaarder, etc.) ca. E 125.000,- van over blijft. Als het huis weg is blijft hij dus zitten met een schuld van E 49.000,-.
En zonder schuldsanering blijft de incasso maffia + ingeschakelde deurwaarders deze man gewetenloos lastig vallen.
Een reken maar dat de kosten die in rekening gebracht worden hoger zijn dan hij kan aflossen.
Dus de situatie blijft uitzichtloos, dank je wel!

Yetl

BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2010 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HBorg schreef:
Yetl, juist jij als deurwaarder zou moeten weten waarom de incasso industrie zo loopt te brullen over het nieuwe voorstel in de 2e kamer over de beperking incassokosten.
Bovendien is er de ongezonde vermenging van de deurwaarder en de incassofirma.
Helaas Yetl, mooier kan ik het niet maken. Misschien iets om de wet BIBOB maar eens op toe te passen.

Je zegt het juist, de incassobureaus vinden de tarieven genoemd in het wetsvoorstel te laag. Omdat je dat weet, ga ik er vanuit dat je ook weet dat de beroepsorganisatie van de gerechtsdeurwaarders zich juist wel kan vinden in de tarieven zoals voorgesteld.
Over de vermenging van deurwaarder en incassobureau nog even. Ik zie heus wel in dat dat voor- en nadelen heeft. Maar het belangrijkste voordeel is wel dat er fatsoenlijk toezicht is op de incassopraktijk van deurwaarders, financieel en tuchtrechtelijk! Ook daarin heeft de beroepsorganisatie haar verantwoordelijkheid genomen, door bepaalde producten en werkwijzen te verbieden.
HBorg schreef:
De 2e opmerking had alles te maken met de vraag hoe het pand over te schrijven. Door het beslag moet de particuliere geldverstrekker toestemming geven voor overdracht en door de hypotheek moet de bank dat ook doen.
Dus alleen met goed overleg met meerdere partijen is een verkoop / overschrijving te realiseren.
Ik zie niet in wat er "apert onjuist" is aan mijn overwegingen.....

Omdat je niet per se goed overleg nodig hebt hiervoor. Wanneer jij kan aantonen dat je tegen een redelijke prijs je pand verkoopt, is het al snel misbruik van recht wanneer een beslaglegger of hypotheekhouder daar niet aan mee wil werken, zeker wanneer het alternatief een executieverkoop is. Dan krijgen ze veel minder immers.

Ja, de vraagsteller is beter af met een schuldhulpverlener. Maar een verstandige zal aandringen op onderhandse verkoop en niet op een executieverkoop.
HBorg schreef:
En zonder schuldsanering blijft de incasso maffia + ingeschakelde deurwaarders deze man gewetenloos lastig vallen.

Ik vind het prima dat je provoceert, maar geloofwaardiger wordt het niet. Wellicht ken jij een incassobureau of een deurwaarder zonder geweten, maar je vergist je terdege in de gewetensvolle keuzes waar deurwaarders dagelijks voor staan. Dat neemt niet weg dat die kunnen leiden tot een beslissing die jij misschien als hardvochtig zal zien, maar dat is iets anders dan gewetenloos.
Uit de casus blijkt niet waardoor de schulden zijn ontstaan, maar je mag er zeker rekening mee houden dat wanneer we als maatschappij niemand 'lastigvallen' met onbetaalde rekeningen, er ook niemand meer betaald.

BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010 3:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yetl schreef:
Ik vind het prima dat je provoceert, maar geloofwaardiger wordt het niet. Wellicht ken jij een incassobureau of een deurwaarder zonder geweten, maar je vergist je terdege in de gewetensvolle keuzes waar deurwaarders dagelijks voor staan. Dat neemt niet weg dat die kunnen leiden tot een beslissing die jij misschien als hardvochtig zal zien, maar dat is iets anders dan gewetenloos.
Uit de casus blijkt niet waardoor de schulden zijn ontstaan, maar je mag er zeker rekening mee houden dat wanneer we als maatschappij niemand 'lastigvallen' met onbetaalde rekeningen, er ook niemand meer betaald.

Ik ben er van overtuigd Yetl dat jij een integere deurwaarder bent, dus wordt niet boos op me.....! En ik ben er ook van overtuigd dat de vele integere collega's hebt: Maar helaas niet allemaal.

En als we het hebben over de incassomaffia dan bedoel ik vooral de zwendelaars die oude vorderingen opkopen middels cederen en deze met terreur en intimidatie uitmelken.
Dan praten we dus over EDR, Intrum Justitia, Marjoc, Cannock, EOS, Incasso Unie, Investing, Lindorff, enz.
En er zijn vele van je collega deurwaarders die maar wat graag een graantje meepikken van deze incassoterreur.

En voor voorbeelden: Kijk eens op de sites van het door jouw verfoeide Kassa, de consumentenbond, enz.
De gewetenloosheid waarmee deze vaak weerloze, onwetende en kwetsbare mensen worden benaderd gaat mij aan het hart.

En met de laatste opmerking over de betaalmoraal ben ik het maar ten dele eens. Een groot deel van de problemen ontstaan doordat de leverancier (Energie / telefoon / enz.) zijn administratie niet op order heeft en zelfs in die gevallen niet bereid is de vordering bij de incassomaffia weg te halen.

Een voorbeeld daarvan is Energie Direct in combinatie met Intrum: Ver wegblijven, want een simpele statistiek leert dat van de 100 incasso's er elke maand een aantal mis gaan. En niet alleen maar door saldo problemen. Als je meer wilt weten: Intrum heeft een aantal interessante "verkoop" brochures online staan die een goed inzicht geven in hun "verkoopargumenten" en "opvoeden" van hun klanten.

En wat te denken van Telfort en Fitnes First die opzeggingen niet in behandeling nemen om zo nog enkele maanden extra in rekening te kunnen brengen. En daar wordt je als onschuldige burger maanden/jaren later mee geconfronteerd. Uiteraard in de hoop dat je de bewijzen inmiddels hebt vernietigd, of om van het gezeur af te zijn maar betaald.

Frisse handel...?, dacht het niet...!
Ik ga naar bed, welterusten.
JanH

Yetl

BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HBorg schreef:
Ik ben er van overtuigd Yetl dat jij een integere deurwaarder bent, dus wordt niet boos op me.....! En ik ben er ook van overtuigd dat de vele integere collega's hebt: Maar helaas niet allemaal.

Ach, ik wordt niet zo snel boos (dat is in mijn vak niet handig nml.). Ik probeerde enkel je discussietechniek te ontleden, en daar uiteraard gevolgen aan te verbinden Wink
HBorg schreef:
En als we het hebben over de incassomaffia dan bedoel ik vooral de zwendelaars die oude vorderingen opkopen middels cederen en deze met terreur en intimidatie uitmelken.
Dan praten we dus over EDR, Intrum Justitia, Marjoc, Cannock, EOS, Incasso Unie, Investing, Lindorff, enz.
En er zijn vele van je collega deurwaarders die maar wat graag een graantje meepikken van deze incassoterreur.

Nice, naming and shaming! Je zegt het overigens terecht met een verkleinwoord, het zijn hele kleine graantjes die die collega's van mij meepikken.
HBorg schreef:
En voor voorbeelden: Kijk eens op de sites van het door jouw verfoeide Kassa, de consumentenbond, enz.
De gewetenloosheid waarmee deze vaak weerloze, onwetende en kwetsbare mensen worden benaderd gaat mij aan het hart.

Twee dingen hierover. Ik verfoei die websites helemaal niet. Sterker nog, ik vind het belangrijk dat dit kan in onze maatschappij. Wat ik wel minder aardig vind is op een juridisch forum, dat (naar ik meen) vooral ook voor rechtenstudenten bedoeld is, een reactie van dat niveau neerzetten. Of ik het eens ben met je of niet, volgens mij behoort er een zeker niveau te zijn in de draadjes, in beginsel een juridisch niveau (maar wie ben ik...).
Daar komt nog bij, je hoort het verhaal maar van één kant op die fora! Een goed oordeel vellen lijkt me dan moeilijk.
HBorg schreef:
En met de laatste opmerking over de betaalmoraal ben ik het maar ten dele eens. Een groot deel van de problemen ontstaan doordat de leverancier (Energie / telefoon / enz.) zijn administratie niet op order heeft en zelfs in die gevallen niet bereid is de vordering bij de incassomaffia weg te halen.

Eens, dat zie ook ik regelmatig gebeuren. Waardeloos! Voer op dit moment een procedure tegen een internetprovider die hiermee bezig is bij een cliënt van mij.
HBorg schreef:

Ik ga naar bed, welterusten.

Slaap lekker of anders goedemorgen...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds