Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 19:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ex-werkgever weigert inzage berekeningen loon en eindafrek.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ironis

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 14:13    Onderwerp: Ex-werkgever weigert inzage berekeningen loon en eindafrek. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit met een conflict met mijn ex-werkgever. Ik ben uit eigen wil vertrokken naar een nieuwe baan. Nu is er, zoals gebruikelijk, een eindafrekening opgesteld. Over de eindafrekening en over een loonstrook van september, had ik een aantal vragen. Deze heb ik, na het ontvangen van een 'definitieve' eindafrekening in december, concreet per mail gesteld.

Mijn ex-werkgever weigert hier op in te gaan. Ik zit er mee dat er over de uitbetaalde vakantiedagen geen vakantiegeld is uitgekeerd, wat volgens enig onderzoek wel blijkt te moeten. Daarnaast is er nog een bonus, waar ik recht op heb, niet uitgekeerd. Op mijn vraag waarom deze gelden niet zijn uitgekeerd wil men niet antwoorden, Het enige argument wat wordt teruggestuurd is dat de administratie voor de eindafrekening al is afgesloten. Men verwacht blijkbaar dat er correcties nodig zijn en zij willen de administratie niet heropenen.

Daarnaast is in september mijn kind geboren en ik twijfel over de correctheid van de administratie van de diverse verloven rondom de geboorte (dit ivm effect op loon (onbet. partnerverlof), lease, onkostenvergoedingen). Uit eigen berekeningen kom ik op andere bedragen dan zij in mindering hebben gebracht. Ik heb hier om inzage in de berekeningen gevraagd (en diverse correcties die zij achteraf nog hebben doorgevoerd in mijn nadeel). Men weigert ook deze inzage te verlenen (loonstrook is eind oktober opgeleverd, de negatieve correcties eind november).

e.e.a heeft direct gevolgen voor de hoogte van de uitbetalingen en dit werkt uiteraard door in de jaaropgaaf, maar ook in mijn saldo ouderschapsverlof.

Mijn vragen voor nu:
Mag mijn ex-werkgever weigeren mij inzage te verlenen in de berekeningen van het loon van September en de bijbehorende correcties?
Mag mijn ex-werkgever weigeren mij te antwoorden op mijn concrete vragen rondom de eindafrekening en zodoende mogelijk correcties in mijn voordeel weigeren (zoals vakantiegeld op uitbetaalde vakantiedagen en een bonus waar ik recht op heb, die zelfs vermeld is op de eindafrekening).

Volgens mij is e.e.a. ver binnen enige verjaringstermijnen als het gaat om loonadministratie en heb ik ook redelijkerwijs tijdig de vragen gesteld. Dus op welke gronden zou mijn ex-werkgever dit kunnen weigeren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 18:26    Onderwerp: Re: Ex-werkgever weigert inzage berekeningen loon en eindafrek. Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever is verplicht om duidelijk weer te geven bij welke posten welke bedragen horen. In zijn algemeenheid heeft hij de plicht om jou voldoende informatie te verschaffen hoe het totaal bedrag tot stand is gekomen. Hij hoeft jou echter niet bij de hand te nemen om stap voor stap elke (tussen)berekening door te nemen. Als jij van mening bent dat hij een fout heeft gemaakt, dan is het aan jou om dat aan te tonen, omdat in Nederland nu eenmaal geldt: "wie stelt, die bewijst".

Houd er overigens wel rekening mee dat er bij de verrekening van onbetaald verlof alleen verrekend wordt met werk(bare) dagen in een zekere maand, en niet op basis van alle kalenderdagen. Dit verklaart mogelijk waarom jij tot een andere uitkomst komt, dan jouw werkgever.

BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dennis79, Bedankt voor je antwoord.

De informatie over het bedrag op de eindafrekening is voor mij wel voldoende, de componenten zijn duidelijk aangegeven en het is goed na te rekenen. Ik mis echter een component en dat is het uitbetalen van vakantietoeslag op de uitbetaalde vakantiedagen ivm einde dienstverband. Op mijn vraag waarom dit niet is uitbetaald weigert men te antwoorden. Ik heb bij mijn vraag verwezen naar jurisprudentie en artikelen over dat onderwerp (o.a. Arrest van de hoge raad, 26-01-1990, NJ 1990, 499).

De berekening van het onbetaald verlof ken ik wat betreft werkbare dagen. Zij berekenen dit over de actuele werkbare dagen van die maand (dus niet totaal per jaar/12). Dan nog kom ik op andere bedragen. Mijn vermoeden is dat het calamiteitenverlof en kraamverlof (beiden betaald verlof) ook van mijn ouderschapsverlof zijn afgetrokken. Dit klopt natuurlijk niet, dat zijn ruim 2 dagen en dat staat gelijk aan ruim 10% van mijn maandloon, 10% van de leasenorm verminderd, etc etc. Dat loopt dus aardig op. Omdat ik deze verschillen constateer wil ik graag inzage in de berekening, wat tijdens het dienstverband overigens nooit een probleem is geweest. Deze weigert men dus aan te leveren.

Ik heb mij tot nu toe alleen tot mijn manager gericht en begin zo langzamerhand te twijfelen of ik dit een niveautje hoger moet gaan opgooien (direct bij de directie).
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jij beweert dat je te weinig uitgekeerd hebt gekregen, dan zou ik een en ander anders aanpakken dan dat je nu doet. Ik zou niet vragen om een uitleg over de berekening, maar ik zou je adviseren om een onderbouwde vordering in te dienen bij de werkgever, met de uitleg erbij.

Een en ander in de trant van: Ik heb nog recht op € xxx, omdat bla bla bla. Graag het bedrag overmaken op bekende rekeningnummer met duidelijke specificatie achteraf.

Wellicht dat een dergelijk opgesteld schrijven wel leidt tot een juiste inschatting van de sense of urgency.

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de tip.
Ik heb op voorgenoemde manier geprobeerd om de gemoederen goed te houden. Ik heb daarbij zelfs aangegeven dat ik wou nagaan of en waarom mijn eigen berekening niet klopte.
Het lijkt me beter om er op de door jou voorgestelde manier in te gaan zitten, e.e.a. helder te berekenen en te documenteren en een vordering opsturen.
Hoe moet ik deze vordering specificeren? Opslplitsen naar bijv. vakantiegeld over uitbetaalde vakantiedagen, correctie n.a.v. onbetaald verlof, etc, of volstaat een totaalbedrag?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds