Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 6:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ex-partner eist omgang/gezag
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dora54

Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014 23:55    Onderwerp: Ex-partner eist omgang/gezag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mijn advocaat heeft deze man geen kans, maar ik maak mij ernstige zorgen. Ik zou graag uw advies horen.

Ik ben bewust alleen zwanger geworden via een donor. Tijdens mijn zwangerschap heb ik mijn ex-partner leren kennen. Alles prima, totdat hij er met een ander vandoor ging toen mijn zoon 1,5 jaar oud was. In eerste instantie zelf een omgangsregeling opgesteld voor mijn zoon, maar deze werd niet nagekomen. Ex zat blijkbaar met zijn hoofd bij zijn nieuwe vrouw. Twee maand geleden is deze relatie verbroken en wil mijn ex graag weer een (forse) omgangsregeling van drie dagen in de week, inclusief gezag, voor mijn zoon.

Inmiddels is mijn zoon net gewend aan de nieuwe situatie. Ik daarbij ook. Mijn ex-partner heeft mij weinig goeds gebracht en ik zou hem dan ook graag uit mijn leven willen houden. Voor mijn zoon is hij niet betrouwbaar gebleken en ik wil hem dan ook graag uit zijn leven hebben.

Mijn ex-partner heeft 1,5 jaar 'papa' gespeeld, maar ging er toen zelf vandoor. Hij is dus niet de biologische vader en heeft het kind ook niet erkend. Volgens mijn advocaat maakt hij geen kans, maar volgens internetbronnen is het helemaal niet moeilijk om een regeling op te eisen, mits je kan aantonen dat je een band hebt met het kind.

Ex-partner heeft inmiddels een verzoekschrift ingediend. Wat kan ik hiervan verwachten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 7:56    Onderwerp: Re: Ex-partner eist omgang/gezag Reageer met quote Naar onder Naar boven

dora54 schreef:
Ex-partner heeft inmiddels een verzoekschrift ingediend. Wat kan ik hiervan verwachten?
Wordt daarin een wetsartikel genoemd en zo ja, welk??

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 7:57    Onderwerp: Re: Ex-partner eist omgang/gezag Reageer met quote Naar onder Naar boven

dora54 schreef:

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 7:57    Onderwerp: Re: Ex-partner eist omgang/gezag Reageer met quote Naar onder Naar boven

dora54 schreef:

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij zal omgang willen hebben op grond van BW1:377a
Quote:
Artikel 377a

1.Het kind heeft het recht op omgang met zijn ouders en met degene die in een nauwe persoonlijke betrekking tot hem staat. De niet met het gezag belaste ouder heeft het recht op en de verplichting tot omgang met zijn kind.

2.De rechter stelt op verzoek van de ouders of van een van hen of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind, al dan niet voor bepaalde tijd, een regeling inzake de uitoefening van het omgangsrecht vast dan wel ontzegt, al dan niet voor bepaalde tijd, het recht op omgang.

3.De rechter ontzegt het recht op omgang slechts, indien:

a. omgang ernstig nadeel zou opleveren voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind, of

b. de ouder of degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat moet worden geacht tot omgang, of

c. het kind dat twaalf jaren of ouder is, bij zijn verhoor van ernstige bezwaren tegen omgang met zijn ouder of met degene met wie hij in een nauwe persoonlijke betrekking staat heeft doen blijken, of

d. omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.

De ex partner zal de band tussen hem en het kind moeten aantonen.

De Hoge Raad heeft hierover oa het volgende gezegd (dit ging over het geval dat een wel biologische vader omgangsrecht wilde, maar dat maakt voor de beoordeling van de feiten verder niet uit, het gaat namelijk om de bijkomende omstandigheden, en die laatste zijn in uw geval ook van belang).

De Hoge Raad behandelt het principale beroep eerst:

“4.1 Bij de beoordeling van het middel (…) wordt vooropgesteld dat verweerder als biologische vader bijkomende omstandigheden diende te stellen en aannemelijk te maken waaruit kan worden afgeleid dat de nauwe persoonlijke betrekking tussen hem en [het kind] bestaat die op grond van (thans) art. 1:377a lid 1 BW is vereist voor de ontvankelijkheid van zijn verzoek.
Die bijkomende omstandigheden moeten gelegen zijn in hetzij de aard van zijn relatie met de moeder en in zijn betrokkenheid bij het kind voor en na de geboorte (in welk geval die omstandigheden moeten wijzen op voorgenomen gezinsleven), hetzij de band die na de geboorte tussen hem als vader en het kind is ontstaan (vgl. o.a. EHRM 1 juni 2004, LJN AQ0337, NJ 2004/667, rov. 37, en EHRM 15 september 2011, appl. nr. 17080/07, LJN BU7945, EHRC 2011/159, rov. 80-81).”
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees is er wel degelijk sprake geweest van 'family life', zodat een omgangsregeling wel te verwachten is.
De kans dat hij ook gezag krijgt acht ik in de gegeven omstandigheden erg klein.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees is er wel degelijk sprake geweest van 'family life', zodat een omgangsregeling wel te verwachten is.
De kans dat hij ook gezag krijgt acht ik in de gegeven omstandigheden erg klein.
Bekijk de homepage
wissa

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2014 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me zeer af of de rechter mee zal gaan in het verzoek van uw ex om omgang met uw zoon. Ervan uitgaande dat hij weliswaar tijdens de zwangerschap, geboorte en de eerste 1,5 jaar van het leven van uw zoon "family life" met uw zoon gehad, heeft hij dit vervolgens na het beeindigen van de relatie niet doorgezet. De afgesproken omgangsregeling werd immers niet nagekomen door hem. Dit kan lijden tot een ontzeggingsgrond als bedoeld in artikel 1:377a lid 3 onder b, of evt. d.

Gezag:
Om gezag over het kind te krijgen, zou uw ex eerste het kind kunnen erkennen. Dit lukt niet, omdat voor erkenning van een kind onder de 16 jaar toestemming van de moeder nodig is. Dit zal u niet geven. De toestemming kan ook niet vervangen worden door toestemming van de rechtbank, omdat uw ex niet de verwekker is (art. 1:204 lid 3 BW). Mogelijkheden voor gezamelijk gezag lukken niet, omdat u hiervoor toestemming moet geven.
Op welke grond dan voogdij te krijgen, gezag is immers voorbehouden voor ouders.
Zonder medewerking van moeder krijgt meneer geen gezag. Hij zal haar eerst moeten laten ontheffen uit het gezag waartegen moeder zich zal verzetten (art. 1:268 BW). Kortom: het verkrijgen van gezag door meneer lijkt mij niet mogelijk.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds