|
Auteur |
Bericht |
Marc78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 nov 2008 16:23 Onderwerp: Ex wil niet meewerken |
|
|
Ik heb een aantal vragen, hopelijk kunnen jullie mij hier meer duidelijkheid over geven.
Situatie:
Anderhalf jaar geleden zijn ik en mijn ex uit elkaar gegaan. Wij hebben samen een huis gekocht en staan dus ook beide op de koop en hypotheek akte. Daarnaast hebben wij tijden onze relatie ook gezamelijk een lening afgesloten. We hebben nooit een samenlevingscontract gehad. Alle kosten voor de hypotheek en lening zijn altijd door mij betaald gezien mijn ex op dat moment nog studente was.
Nadat we uit elkaar zijn gegaan hebben we zaken zelf op papier gezet hoe wij deze zaken zouden regelen. Ik zou in ons huis blijven wonen en woon hier ook nog steeds, alle inboedel zou ook van mij worden, daarnaast zouden alle kosten van de hypotheek en dergelijke ook gewoon door mij betaald worden. De lening zou gesplitst worden en de rente hiervan zou vanaf het moment dat we uit elkaar zijn gegaan door beide betaald worden (zij zou de helft van de kosten hiervoor aan mij overmaken), kosten voor het aanpassen van de koop en hypotheekakte zouden we ook samen delen. Dit hebben wij zo op papier gezet en is door ons beide ondertekend.
We zijn nu een jaar verder nadat we deze afspraken gemaakt hebben maar van de uitvoering is nog niks terecht gekomen. Ze is nadat we uit lkaar zijn gegaan tijdelijk bij haar ouders gaan wonen en daarna (voor zover ik weet) gaan samenwonen met haar nieuwe vriend. Ik heb op dit moment ook geen adres of telefoonnummer van haar en de weinige communicatie die we hebben gehad is via mail gegaan. Ik heb geprobeerd via haar ouders achter een telefoonnummer te komen maar die willen hier niet aan meewerken omdat mijn ex "dat niet wil". De enige optie die ik heb is via mail er druk achter te zetten, maar als ik dan al een reactie krijg komt ze met beloftes dat ze er zo snel mogelijk werk van gaat maken, echter de laatste reactie is nu van 3 maanden terug en ik heb nog steeds geen reactie gezien.
Op het moment wacht ik dus in eerste instantie op de formulieren voor het splitsen van de lening en het aanpassen van de hypotheekakte zodat we daarna bij de notaris de koopakte kunnen laten aanpassen. Ze hoeft er in principe alleen maar een handtekening onder te zetten. Deze liggen al bijna een jaar bij haar maar op het moment heb ik er totaal geen vertrouwen meer in dat dit binnen afzienbare tijd gaat gebeuren.
Ik sta op het punt om hiervoor een advocaat te gaan inschakelen, maar heb toch wat vragen.
- Kan mijn ex zomaar al het contact verbreken en weigeren haar huidige contact gegevens door te geven terwijl wij nog beide eigenaar zijn van het huis.
- In hoevere zou ze nog terug kunnen komen op de afspraken die wij gemaakt hebben?
- Hoe zou een advocaat hier mee omgaan gezien er geen bekend adres is.
- Kan ik met de gemaakte afspraken een incassoburo inschakelen om de rente op de lening bij haar te incasseren?
Ik hoop dat jullie mij hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven of eventueel tips hebben hoe ik hier verder mee om moet gaan. mochten jullie extra info nodig hebben zal ik deze natuurlijk geven.
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 23 nov 2008 16:47 Onderwerp: |
|
|
Jullie hebben de woning nu in gemeenschappelijk eigendom. Als ik het goed begrijp wil je het huis volledig in eigendom krijgen. Om dat te bereiken kun je bij de rechter verdeling van het gemeenschappelijke huis vorderen (art. 3:178 BW). Dat je haar huidige adres niet hebt is daarvoor volgens mij geen probleem; de deurwaarder die de dagvaarding uitbrengt vraagt het adres wel op uit de GBA.
Je moet er rekening mee houden dat je vriendin recht heeft op de helft van de overwaarde. (Of dat jij recht hebt op de helft van de onderwaarde.)
Quote: | - Kan ik met de gemaakte afspraken een incassoburo inschakelen om de rente op de lening bij haar te incasseren? |
Dat kan, maar als ze niet betaalt kan een incassobureau verder ook niets. Bovendien kan een incassobureau de GBA niet raadplegen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marc78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 nov 2008 12:21 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord. Het is mij een stuk duidelijker geworden. |
|