|
Auteur |
Bericht |
Snoop
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 jun 2008 10:30 Onderwerp: Ex partner eist overwaarde huis |
|
|
Hallo,
kan een ex-partner de overwaarde van een huis eisen, ook al is die ex-partner niet aanprakelijk voor de hypotheek maar wel mede eigenaar van het pand?
Ex-partner heeft geen risico gelopen ivm de lening (hypotheek) en nooit wat betaald aan aflossing of onderhoud van het pand.
Met vriendelijke groet,
Snoop |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 27 jun 2008 1:44 Onderwerp: |
|
|
De ex-partner is naar ik aanneem voor 50% eigenaar. Dan heeft die ex-partner recht op de helft van het bedrag waarvoor de woning wordt verkocht. Dat is dus eenvoudig.
Ik gok dat de ex-partner slechts niet aansprakelijk is voor de hypotheekrente in de onderlinge verhouding partner - ex-partner. Maar allerlei constructies zijn denkbaar, die allemaal op een andere berekening uitkomen voor de totale verrekening van de onderlinge schulden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: vr 27 jun 2008 7:31 Onderwerp: |
|
|
Maar is het niet zo dat, afhankelijk van de reden waarom de ex-partner nooit heeft meebetaald aan onderhoud dan wel schulden heeft gedragen, Snoop misschien de helft van díe kosten nog terug zou kunnen vorderen van de ex-partner? |
|
|
|
 |
Snoop
|
Geplaatst: vr 27 jun 2008 9:51 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie antwoorden. Eigendoms verhouding is 50/50. Mijn ex-partner had toen geeist om van de hypotheek af te komen. Zij is door de bank uit de hypotheekakte geroyeerd.
Met vriendelijke groet,
Snoop |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 27 jun 2008 10:26 Onderwerp: |
|
|
Snoop schreef: | Bedankt voor jullie antwoorden. Eigendoms verhouding is 50/50. Mijn ex-partner had toen geeist om van de hypotheek af te komen. Zij is door de bank uit de hypotheekakte geroyeerd. |
Dus nu heeft de ex-partner een schuld aan de partner ten bedrage van ongeveer de helft van de hypothecaire lening, neem ik aan?
Die onderlinge schuld zal de ex-partner moeten afbetalen met (een deel van) de opbrengst van de verkoop.
@arizona: ja, maar de berekening is dus erg afhankelijk van hoe alles precies is gegaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Snoop
|
Geplaatst: vr 04 jul 2008 9:50 Onderwerp: |
|
|
@bona fides
Ik weet niet of dat relevant is maar ex-partner is gewoon vertrokken ivm een nieuwe relatie. Heeft er nooit naar omgekeken hoe ik de lasten betaalde.
Ik woon in het huis en wil er ook in blijven wonen, wil gewoon het huis op mijn naam hebben staan maar zij wil niet meewerken zonder de helft van de overwaarde te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Snoop |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 04 jul 2008 11:16 Onderwerp: |
|
|
Tja, "helft van de overwaarde" is gewoon het verkeerde uitgangspunt. Het huis moet worden verkocht, de opbrengst 50/50 worden verdeeld. Van de opbrengst moet ieder zijn schulden aflossen. Je hebt iemand nodig die goed kan boekhouden.
Maar laat ik het zo zeggen: zij was steeds eigenaar, dus profiteert daarmee van de waardestijging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Snoop
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 18:41 Onderwerp: |
|
|
@bona fides
Bedankt voor de informatie.
Snoop |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 19:51 Onderwerp: |
|
|
Als mede eigenaar heb je inderdaad recht op de helft van de overwaarde. Meestal verdeel je de woning per hetzelfde moment als de hypotheek. In deze situatie is de hypotheekschuld reeds verdeeld (deze heb jij gekregen), maar de woning is nog steeds gezamenlijk eigendom.
Wanneer is de hypotheek verdeeld? Is dat lang geleden?? _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Snoop
|
Geplaatst: wo 06 aug 2008 15:56 Onderwerp: |
|
|
Het is ongeveer 7 jaar geleden. Zij wou van de hypotheek af and daarna was ze spoorloos.
Met vriendelijke groet,
Snoop |
|
|
|
 |
|