|
Auteur |
Bericht |
Patty
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 15:37 Onderwerp: Erkenning/ omgangsregeling |
|
|
Hallo allemaal,
ik zit met het volgende mijn vriend is pas vader geworden.
met de jongedame heeft hij een kortstandige relatie gehad zij is in die periode zwanger geworden.Mijn vriend destijds heeft het er met haar over gehad en heeft eerst gevraagd of het niet beter was abortus te doen omdat hij wist dat dit toch niet standhield.
vervolgens gaan zij een week later uitelkaar.
ontmoet mij in die periode en wij wonen nu samen.(doet niet terzake maar voor beeldvorming)Nu 8maanden verder.
in de periode van haar zwangerschap heeft hij contact met haar gehouden soms meerdere malen per week telefonisch en fysiek.
Zij hebben het over erkenning gehad dat wilde zij perse niet.
Zij heeft toendertijd gezegd we maken gewoon duidelijke afspraken voor omgangsregeling.
23jan jongstleden is hun dochtertje geboren.
tot nu aan toe heeft hij zijn dochtertje 2x gezien 2x is afgezegd.
ze wil alleen wanneer het haar uitkomt en wanneer het niet zint zegt ze af.
waardoor ik me vriend echt kapot zie gaan hieraan.
mijn vriend wil gewoon een normale omgangsregeling en er voor zijn dochter zijn.
kan iemand mij vertellen wat het slimst is om te doen?
erkenning afdwingen d.m.v DNA test? en daarna voor een omgangsregeling?
of zijn er andere mogelijkheden? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 20:29 Onderwerp: |
|
|
Het kind erkennen kan met toestemming van de moeder. Indien de moeder deze toestemming niet geeft kan vervangende toestemming van de rechtbank worden gevraagd. De rechtbank geeft die toestemming als de rechter oordeelt dat de belangen van de moeder bij een ongestoorde verhouding met het kind of de belangen van het kind zelf niet worden geschaad. Hier lijkt aan te worden voldaan. Voorts moet de vader de verwekker zijn van het kind. Dit is ook het geval.
Alleen als de moeder gaat ontkennen dat de man de verwekker is en de man niet kan aantonen dat hij de verwekker is, is een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap wellicht een betere optie om juridisch ouder te worden.
Wanneer eenmaal is bewerkstelligd dat de man juridisch vader is (want dat bereik je met erkenning of gerechtelijke vaststelling) dan kan een omgangsregeling worden afgesproken. Indien de moeder wederom niet meewerkt kan verzocht worden aan de rechtbank om een omgangsregeling vast te stellen.
Het zal niet verbazen dat het altijd te prefereren is om er in goed overleg uit te komen. Maar wanneer jouw vriend graag een band met zijn dochter opbouwt etc. etc. zou ik dat persoonlijk wel graag verzekerd zien door het juridisch vaderschap te creëren. |
|
|
|
 |
Patty
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 22:12 Onderwerp: |
|
|
Erg bedankt voor de reactie! Ik heb de advocaat vanmiddag een mail gestuurd.
Wij gaan ermee aan de slag..
Nog enig idee watvoor kosten plaatje wij aan moeten denken?
Gr patty |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 22:48 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Alleen als de moeder gaat ontkennen dat de man de verwekker is en de man niet kan aantonen dat hij de verwekker is, is een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap wellicht een betere optie om juridisch ouder te worden. |
Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap (via art. 1:207 BW) kan alleen op verzoek van de moeder of het kind, niet op verzoek van de vader.
Als de moeder niet wil meewerken, zal de vader de rechter om vervangende toestemming voor de erkenning moeten vragen. Mocht de moeder binnen die procedure bestrijden dat hij de verwekker is, dan wordt het een bewijskwestie. Een DNA-test kan dan uiteraard uitsluitsel geven en als de moeder daar niet aan meewerkt, kan de rechter aan die weigering de consequentie verbinden dat hij het vaderschap bewezen acht. Hoe zoiets precies zal lopen zal erg afhangen van de precieze omstandigheden.
Als de vriend van TS een vader voor zijn kind wil zijn, dan lijkt het me verstandig om het kind te erkennen, hetzij met toestemming van de moeder, hetzij met vervangende toestemming. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 22:50 Onderwerp: |
|
|
Kosten weet ik eigenlijk niet.
Naarmate moederlief minder meewerkt kan ik me voorstellen dat de advocaat er meer tijd in moet steken. Een voorkomend uurtarief is bij mijn weten toch wel zo'n 150 Euro per uur, maar ik weet niet of dit bovengemiddeld is of niet. Wellicht kom je in aanmerking voor een toevoeging. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 22:53 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | cia76 schreef: | Alleen als de moeder gaat ontkennen dat de man de verwekker is en de man niet kan aantonen dat hij de verwekker is, is een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap wellicht een betere optie om juridisch ouder te worden. |
Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap (via art. 1:207 BW) kan alleen op verzoek van de moeder of het kind, niet op verzoek van de vader.
|
Ah ja, slordig van me! Richten op erkenning dus om juridisch vader te worden. |
|
|
|
 |
Patty
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 8:51 Onderwerp: |
|
|
heel erg bedankt voor de snelle en goede reacties.
zoals ik al zei ik heb gister de advocaat een brief gestuurd.
niet goed schiks dan maar kwaadschiks.
heel jammer het gaat hier omwille van een kindje een levend wezen en er word ruzie om gemaakt alsof het een ipod is.
ik laat het bericht wel open staan voor de verdere gang van zaken. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 10:44 Onderwerp: |
|
|
Zeker off-topic maar mogelijk niet ten overvloede: kijk ook eens hier, resp. verder op het desbetreffende forum; de ene 'jongedame' is immers/nl. niet de andere. |
|
|
|
 |
Patty
|
Geplaatst: wo 07 apr 2010 16:03 Onderwerp: |
|
|
nou contact gehad met een advocaat.
die adviseert ons toch om voorlopig een voet tussen de deur te krijgen bij haar.
we nemen dus voorlopig even genoegen met de keren dat hij wel mag komen.
en na een paar maanden dan kunnen we meer zodat een band krijgt met zijn dochter voor zover dat nu mogelijk is.
omdat het anders onbegonnen zaak is als moeder de voeten stijf houd.
dus we proberen nu eerst langzaam een beetje op goede voet te blijven met moeder.
en daarna proberen we het via advocaat anders. |
|
|
|
 |
|