Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 3:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erkennen donorkind?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Helma

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 16:58    Onderwerp: Erkennen donorkind? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een bevriend stel stel ik de volgende vraag. Vrouw heeft een kind uit eerdere relatie met haar achternaam, nu heeft zij sinds een aantal jaren een relatie (ongehuwd) met een inmiddels blijkt onvruchtbare man. Echter willen zij in de toekomst graag kinderen al zal dat dan via donorzaad gebeuren.

Wat zijn de rechten van de man van het stel? Kan hij het kindje erkennen? Welke achternaam krijgt het kindje of is daar uit te kiezen?

Krijgt hij ondanks dat hij niet de biologische vader is wel onmiddelijk het ouderlijk gezag (omdat de biologische vader een donor is) of moet dit aangevraagd worden.

Ik ben erg benieuwd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 15:18    Onderwerp: Re: Erkennen donorkind? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De man kan het kind erkennen en wordt dan de juridische vader (art. 1:199 BW). Dit kan dacht ik al voor de geboorte van het kind maar dit kan ik even niet in de wet vinden hoewel het wel blijkt uit art. 1:5 BW. De kind krijgt de achternaam van de moeder tenzij bij de erkenning wordt bepaald dat het achternaam van de man (=juridische vader) krijgt (art. 1:5 lid 2 BW).
Als juridische vader (door de erkenning) heeft de man ook direct het ouderlijk gezag.
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Correctie: schijnbaar (zie hier) moet je gezag apart regelen.
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 20:09    Onderwerp: Re: Erkennen donorkind? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de vrouw met instemming van haar huidige vriend via donorzaad in verwachting raakt, is de situatie volgens mij nauwelijks anders dan wanneer zij van haar huidige vriend in verwachting raakt.

Ik kan zelfs geen (juridisch) verschil bedenken. Bijvoorbeeld in het geval dat het stel op het moment van de geboorte nog niet getrouwd is, en de vriend weigert te erkennnen (of vroegtijdig overlijdt), is in beide gevallen (eigen zaad en donorzaad) vaststelling van het vaderschap mogelijk (art. 1:207 BW). Ook qua onderhoudsplicht is er geloof ik geen verschil.

arizona schreef:
De man kan het kind erkennen en wordt dan de juridische vader (art. 1:199 BW). Dit kan dacht ik al voor de geboorte van het kind maar dit kan ik even niet in de wet vinden hoewel het wel blijkt uit art. 1:5 BW.

Het volgt uit art. 1:2 BW. Het is mij niet duidelijk of erkenning per definitie in het belang van het (ongeboren) kind is, of dat erkenning vóór de geboorte alleen mogelijk is wanneer dit in het belang van het kind is. (Vermoedelijk het eerste.)

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt, gelukkig zit er voor hun dan wettelijk geen verschil in. Ik ga het aan hun doorgeven.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En om nog even compleet te zijn: wel van belang is hoe dat doneren plaatsvindt. Als dat via de natuurlijke weg gaat (niet waarschijnlijk, maar ik wil er wel even op wijzen) betekent dat dat de donor juridisch gezien de biologische vader is met alle gevolgen van dien. Zo kan bijvoorbeeld het kind dan later nog verzoeken de erkenning te vernietigen (zie 1:205 BW).

Voor de donor is het niet zo heel gunstig op de natuurlijke wijze te verwekken, juist vanwege dat biologische vaderschap. Dan kan namelijk een bijdrage voor het levensonderhoud van het kind worden gevraagd.

Niet zo heel waarschijnlijk allemaal, maar goed, het moet m.i. ook even genoemd Wink

Belangrijk lijkt me wel dat als de donor geen onbekende is, dat je vrienden duidelijke afspraken maken over evt. omgang met het kind. De gemakkelijkste manier om de juridische klippen te vermijden is wellicht het gebruiken van een officiële donor en dus via een ziekenhuis ofzo te werken. Maar ja, zelf een donor kiezen heeft ook wel zijn voordelen, lijkt me.
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2007 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zaaddonor langs kunstmatige weg is wél de biologische vader, maar niet de "verwekker". De zaaddonor langs natuurlijke weg is zowel de biologische vader als de verwekker. Het verschil is inderdaad van belang, maar niet voor art. 1:205 BW. Wel voor art. 1:394 BW.

Wel levert art. 1:205 BW een juridisch verschil op tussen de twee situaties die ik beschreef. Een buiten huwelijk geboren kind dat erkend is door de levensgezel van de moeder die niet de biologische vader is, zou de erkenning later kunnen vernietigen. Voorlopig is dit van geen belang.

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie wel voor de aanvullingen.

Over het verschil van doneren (natuurlijk of door inseminatie) waren ze op de hoogte en omwille de relatie lijkt het niet van toepassing dat er natuurlijk gedoneerd wordt Laughing.

Ik ga de aanvullingen ook doorgeven, zo krijgen ze een completer beeld. Heel erg bedankt!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds