|
Auteur |
Bericht |
Joepnu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 14 jul 2013 21:14 Onderwerp: Erkend kind erfgenaam van broer? |
|
|
Mijn broer is kortgeleden overleden. Kort voor zijn overlijden heeft hij ons verteld dat hij bijna 30 jaar geleden getrouwd is geweest met een zwangere vrouw. Bij de geboorte van het kind heeft mijn broer het kind erkend, hoewel het kind niet biologisch van hem was. Ze zijn niet veel later gescheiden en daarna is de vrouw gaan samenwonen met de biologische vader van het kind. Zij hebben samen het kind opgevoed en nog een tweede kind gekregen. Mijn broer is verder altijd single gebleven.
Het kind dat door mijn broer is erkend, is geestelijk gehandicapt en zeer waarschijnlijk niet in staat voor zichzelf te zorgen. We denken dat zij in een instelling zit.
We hebben de volgende vragen:
- Is het kind dat mijn broer zo lang geleden heeft erkend, nog steeds een erfgename van mijn broer?
- En zo ja, is ze dan ook een erfgename van mijn ouders?
- Is er een register waarin we dat kunnen opzoeken?
Vriendelijke groeten,
Joep |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 15 jul 2013 14:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | - Is het kind dat mijn broer zo lang geleden heeft erkend, nog steeds een erfgename van mijn broer? |
Op grond van 1:199 BW is uw broer de vader van het kind, enerzijds omdat hij op het moment van de geboorte met de moeder was getrouwd, anderzijds vanwege de erkenning. Vanwege de volgorde van erfopvolging is dit kind bij een gebrek aan een testament tevens de enige erfgename (4:10 BW).
Quote: | - En zo ja, is ze dan ook een erfgename van mijn ouders? |
Ja, vanwege de dood van uw broer neemt zij zijn plaats in. Zij staat dan gelijk aan u in de lijn van erfopvolging.
Quote: | - Is er een register waarin we dat kunnen opzoeken? |
Dat zou in de gemeentelijke basisadministratie te achterhalen moeten zijn. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 15 jul 2013 20:43 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Quote: | - Is het kind dat mijn broer zo lang geleden heeft erkend, nog steeds een erfgename van mijn broer? |
Op grond van 1:199 BW is uw broer de vader van het kind, enerzijds omdat hij op het moment van de geboorte met de moeder was getrouwd, anderzijds vanwege de erkenning. Vanwege de volgorde van erfopvolging is dit kind bij een gebrek aan een testament tevens de enige erfgename (4:10 BW). |
Ik neem aan dat we "het kind erkend" hier moeten lezen als "het vaderschap niet ontkend". Hij was op het moment van de geboorte getrouwd met de moeder en is om die reden de juridische vader. Erkenning is dan niet meer mogelijk (en natuurlijk ook niet nodig). Ontkenning zou trouwens niet mogelijk zijn geweest, want hij lijkt vóór het huwelijk kennis te hebben gedragen van de zwangerschap (en ik neem aan dat er toen ook een bepaling als art. 1:200 lid 2 BW gold).
Quote: | Quote: | - En zo ja, is ze dan ook een erfgename van mijn ouders? |
Ja, vanwege de dood van uw broer neemt zij zijn plaats in. Zij staat dan gelijk aan u in de lijn van erfopvolging. |
Een testament kan hier verandering in brengen, al blijft er dan recht op de legitieme portie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Joepnu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 jul 2013 17:53 Onderwerp: |
|
|
|
|