|
Auteur |
Bericht |
Nickk
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 23:29 Onderwerp: Erfrechtbelasting |
|
|
Ik vroeg mij af hoe je nu de erfrechtbelasting moet berekenen (zonder testament).
Zonder de mitsen en maren, dacht ikzelf als volgt:
Stel waarde erfenis: 200.000 en partner krijgt 100.000 en kind ook 100.000.
Dan betaalt partner geen erfrechtbelasting (vrijstelling van 600.000)
Over kindsdeel dient te worden betaald: (100.000-19.000)*10% = 8.100.
Echter, de notaris die ik sprak maakte een extra stap in deze berekening:
((100.000 * [percentage vruchtgebruik die uit een tabel komt]) - 19.000) * 10%
Zo kom je op een lager bedrag uit. Maar in de voorbeelden en uitleg op Internet zie ik heel dit verhaal niet terug over het vermenigvuldigen met een percentage ivm wat de notaris noemde vruchtgebruik.
Kan iemand wellicht opheldering verschaffen? |
|
|
|
 |
Marrie1984
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 6
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 15:18 Onderwerp: |
|
|
Wanneer er geen testament is zal de nalatenschap worden verdeeld aan de hand van de wettelijke verdeling.
Dit betekent dat de echtgenoot van de overledene alles (goederen, geld, aandelen, e.d.) verkrijgt en de kinderen verkrijgen een vordering in geld op de echtgenoot.
In jouw voorbeeld betekent dit dat de echtgenoot 200.000 krijgt en het kind krijgt een vordering van 100.000 op de echtgenoot, die pas opeisbaar wordt bij overlijden van de echtgenoot. Over deze toekomstige vordering moet wel nu al erfbelasting worden betaald. Dit wordt 'voorgeschoten' door de echtgenoot en komt in aftrek op de vordering. Omdat de vordering pas opeisbaar wordt bij het overlijden van de echtgenoot moet deze contant gemaakt worden (een vordering van 100.000 in de toekomst is nu minder waard). Hiervoor is dit 'vruchtgebruikpercentage' bedoeld. Dit percentage is afhankelijk van de leeftijd van de echtgenoot.
Voor de verkrijging van de echtgenoot geldt dat deze 100.000 verkrijgt + de waarde van het vruchtgebruik van de vordering van het kind.
Dit valt geheel onder de vrijstelling voor de echtgenoot.
Over de vordering van het kind moet erfbelasting worden betaald (door de echtgenoot) over 100.000 -/- de waarde van het vruchtgebruik (= de waarde van het bloot eigendom).
Hoop dat je hiermee geholpen bent. |
|
|
|
 |
Nickk
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 21:49 Onderwerp: |
|
|
Ah, bedankt! Helemaal duidelijk. |