|
Auteur |
Bericht |
charliefox
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 feb 2010 17:56 Onderwerp: Erfrecht mbt kinderen die de achternaam hebben veranderd |
|
|
Moderators, geen idee of erfrecht hier thuis hoort. Zo niet, dan hoor ik het graag.
Ik heb mij onlangs wat ingelezen erfopvolging bij versterf (dank Wikipedia). Echter met specifieke kwesties is het wat lastiger.
Vraag 1)
Groep 1 van dat recht zijn partner en kinderen. Echter, stel bijvoorbeeld dat 3 van de in totaal 5 kinderen al ruim 25 jaar de banden met de desbetreffende ouder totaal en resoluut hebben verbroken, ook met de familie van die ouder, en ook (volgens mij relevant voor mijn vraag) hun achternaam hebben laten wijzigen (is dus nu anders dan van de oorspronkelijke vader) maken die 3 kinderen wettelijk gezien dan nog steeds onderdeel uit van bovengenoemde groep 1?
Is er moreel al het eea te discusseren, m.i. is het wettelijk ook zo dat de 3 kinderen die de banden hebben verbroken hun (geldelijk) aandeel hebben verspeeld (?)
Vraag 2)
Gaat hetgeen vermeld is in een, door notaris opgemaakt testament of wilsbeschikking, boven de wettelijke regeling van groep 1 t/m groep 4? Kortom: Wat geldt dan? Testament of erfrecht? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 10 feb 2010 19:03 Onderwerp: |
|
|
Achternaam doet er niet toe. De vraag is of de vader nog de juridische vader is, en dat is zo tenzij de kinderen door een ander geadopteerd zijn of iets dergelijks (als de vader niet de biologische vader is zijn er ook nog wat mogelijkheden). Een wijziging van de achternaam brengt geen verandering in het juridische vaderschap.
Via een testament kan een kind onterfd worden. Het kind kan dan nog wel aanspraak maken op de legitieme portie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 11 feb 2010 17:00 Onderwerp: |
|
|
Bij testament kun je beperkt afwijken van het wettelijk erfrecht. Dwingrechtelijke bepalingen kun je niet van afwijken.
Aan de hand van de bewoordingen van het testament in combinatie met het wettelijk erfrecht zal dan ook bekeken moeten worden hoe de nalatenschap uitpakt. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|