Silvie
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 15:57 Onderwerp: Erfrecht en kindsdeel? |
|
|
Beste allemaal,
Ik heb een vraagje over het erfrecht. Casus: Persoon A overlijdt en heeft geen testament. Ze heeft wel een samenlevingsovereenkomst met persoon B.
In het samenlevingsovereenkomst spreekt men van "gemeenschap van boedel", die bij overlijden van 1 van de personen toevalt aan de langstlevende, in dit geval dus persoon B.
Persoon A heeft 2 kinderen uit een eerder huwelijk. Zij zijn de erfgenamen van persoon A, zij erven o.a. het vermogen (spaargeld) van persoon A. Persoon B is geen erfgenaam, maar heeft nu dus wel recht op alle inboedel, waaronder dus ook persoonlijke items van persoon A. Kan dit zomaar? Ik ben geen jurist, maar ik begrijp uit verschillende teksten dat je als kind altijd recht hebt op je "kindsdeel" en je dus als kind niet onterfd kan worden. Geldt dit nu ook voor de inboedel, of is aan het "kindsdeel" voldaan, doordat de kinderen het vermogen van persoon A erven?
Daarnaast (en dit wordt wat ingewikkelder) staat er in het samenlevingscontract een passage over het verdelen van de overwaarde van de woning, die op naam staat van persoon B. In deze passage gebruikt men het woord ontbinding: "Bij ontbinding van de samenlevingsovereenkomst wordt de meerwaarde van de woning verdeeld".
Door verschillende partijen wordt gesteld dat voor ontbinding acitiviteit nodig is, overlijden is een gebeurtenis en dus geen activiteit, waardoor dat in dit geval niet op zou gaan. Vanuit mijn lekenperspectief, was bij ontbinding anders dan door overlijden van deze overeenkomst de meerwaarde verdeelt. Nu zou deze meerwaarde dus toevallen aan persoon B, die geen erfgenaam is. Is dit uberhaupt mogelijk?
Alvast bedankt voor jullie inzichten! |
|