Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 22:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfpacht en extinctieve verjaring
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leon78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 13:10    Onderwerp: Erfpacht en extinctieve verjaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een praktijkcasus voorleggen:

Dhr. X is eigenaar van een woning op grond A. Deze grond is in eigendom van een waterschap en is in erfpacht uitgegeven aan dhr. X. Nu grenst aan grond A, een klein strookje grond B.

Deze grond B, is in eigendom van de staat. Dhr. X is in de veronderstelling dat grond B eveneens in erfpacht is gegeven door het waterschap.

Kan dhr X. op grond van extinctieve verjaring stellen dat hij recht van erfpacht heeft over grond B, dan wel eigenaar van grond B is geworden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 14:23    Onderwerp: Re: Erfpacht en extinctieve verjaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
Dhr. X is eigenaar van een woning op grond A. Deze grond is in eigendom van een waterschap en is in erfpacht uitgegeven aan dhr. X.

X is dus geen eigenaar van de woning. X is erfpachter.

Quote:
Nu grenst aan grond A, een klein strookje grond B.

Deze grond B, is in eigendom van de staat. Dhr. X is in de veronderstelling dat grond B eveneens in erfpacht is gegeven door het waterschap.

Kan dhr X. op grond van extinctieve verjaring stellen dat hij recht van erfpacht heeft over grond B, dan wel eigenaar van grond B is geworden?

Een enkele verkeerde veronderstelling geeft je nergens recht op. Iemand kan in de foutieve veronderstelling verkeren dat hij eigenaar is van de grond van zijn buurman, maar dat maakt hem ook na 20, 30 of 50 jaar nog geen eigenaar of erpachter van die grond.

Er is dus meer nodig. Er zal sprake moeten zijn van bezit door X.

Als X gewoon eigenaar was geweest en zich 20 jaar als bezitter heeft gedragen van een aangrenzend stuk grond (wat moet worden beoordeeld aan de hand van de uiterlijke feiten, in het bijzonder moet er sprake zijn geweest van bezitneming), dan wordt hij door extinctieve verjaring eigenaar van die grond. Nu hij geen eigenaar is maar erfpachter, denk ik dat hij (hooguit) bezit heeft genomen van een recht van erfpacht, en dus ook hooguit door extinctieve verjaring erfpachter is geworden. Ik vraag me wel af hoe het zit met de verplichting van de erfpachter om een canon te betalen aan de erfverpachter: X heeft natuurlijk nooit aan de Staat betaald. (Of bedoel je dat zowel A als grond B eigendom zijn van het waterschap, en dus niet van de Staat?)

Bij bezit te goeder trouw is de verjaringstermijn korter, maar daarvan is vrijwel zeker geen sprake omdat X in het kadaster had kunnen kijken hoe het precies zit. Zijn verkeerde veronderstelling speelt dus in het geheel geen rol (tenzij het kadaster foutieve informatie bevat en toevallig precies die verkeerde veronderstelling weergeeft).

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 14:55    Onderwerp: Re: Erfpacht en extinctieve verjaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Als X gewoon eigenaar was geweest en zich 20 jaar als bezitter heeft gedragen van een aangrenzend stuk grond (wat moet worden beoordeeld aan de hand van de uiterlijke feiten,

Ik moet dit antwoord even verschuldigd blijven, aangezien ik die gegevens nog niet heb. Ik ga er voor nu even vanuit dat hij zich als bezitter heeft gedragen.

Quote:

Nu hij geen eigenaar is maar erfpachter, denk ik dat hij (hooguit) bezit heeft genomen van een recht van erfpacht, en dus ook hooguit door extinctieve verjaring erfpachter is geworden.

Daar ging het me dus om. Even er vanuit gaande dat er voldaan wordt aan de vereisten van verjaring (of het nu bevrijdend of verkrijgend is), is er dan sprake van eigendom of recht van erfpacht.

Quote:

Ik vraag me wel af hoe het zit met de verplichting van de erfpachter om een canon te betalen aan de erfverpachter: X heeft natuurlijk nooit aan de Staat betaald. (Of bedoel je dat zowel A als grond B eigendom zijn van het waterschap, en dus niet van de Staat?)

Ik ook, maar helaas, ook die gegevens heb ik nog niet. Grond B is in eigendom van de staat, grond A in eigendom van het waterschap.

In ieder geval mijn dank voor je snelle, uitvoerige beantwoording.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds