|
Auteur |
Bericht |
pieter1
|
Geplaatst: ma 05 nov 2007 13:18 Onderwerp: Erfenis |
|
|
Hallo,
Weet iemand of het volgende mogenlijk is?
Ik heb gekeken of ik het ouderlijk huis kan kopen. Nadat ik het e.e.a. had doorgerekend zal dit hoogstwaarschijnlijk niet mogenlijk zijn. Te duur!
Mijn broer daar en tegen zal het waarschijnlijk wel kunnen echter.... hte te kopen object is kostbaar en zal de komende jaren naar verwacting ver boven gemiddeld in prijs stijgen.
Nu verwacht ik dat mijn broer het object zal kopen mede met het oog op de toekomstige waarde stijging, want die zal aanzienelijk zijn. Is het nu mogelijk om mijn kindsdeel aan hem te verkopen onder die voorwaarde dat als hij het object, op termijn weer verkoopt, dat de waardestijging (winst) van dat object ook ten gunste aan mij komt? Met andere woorden dat ik ook nog profiteer van de waardestijging?
Graag jullie reactie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 05 nov 2007 14:39 Onderwerp: |
|
|
Dat kun je op zich wel afspreken, maar je broer zal daar normaal gesproken niet mee akkoord gaan tenzij je nu met flinke korting verkoopt.
Overigens kun je er op een vrije markt eigenlijk per definitie nooit van uitgaan dat een object ver boven gemiddeld in prijs zal stijgen, tenzij je iets weet wat anderen niet weten. Een zekere "aanzienlijke toekomstige waardestijging" zou nu al in de marktprijs zijn verdisconteerd.
In werkelijkheid staat tegenover de kans op een waardestijging een kans op een waardedaling. Als jij verkoopt onder voorwaarde dat een eventuele waardestijging jou ten goede komt, loopt je broer nog steeds kans op waardedaling maar heeft hij minder baat bij een eventuele waardestijging. Je broer zal daar (zakelijk gezien) nu al iets voor terug willen zien.
Maar als je nu je broer een flinke korting op de koopprijs geeft, loop jij kans dat je dat geld nooit meer terug ziet. Zeker als er geen zekerheid (bijv. in de vorm van een zakelijk recht) tegenover staat. Ik zou dat afraden. Verkoop gewoon nu voor een bedrag waarin rekening wordt gehouden met de door jou verwachte waardestijging. Als jouw broer die waardestijging ook zo inschat zal hij bereid zijn dat te betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pieter1
|
Geplaatst: ma 05 nov 2007 14:51 Onderwerp: |
|
|
Hoi bona fides,
Bedankt voor je input,
De waardestijging echter acht ik toch nog wel erg aanwezig gezien de plannen voor de toekomst. Mijn ouders echter, beiden nog in leven, hebben aangegeven dat ik maar moet kijken wat ik kan doen. Zij hebben wel te kennen gegeven dat alles zo eerlijk mogelijk dient te gebeuren dus ik zal je advies proberen ter harte te nemen.
Misschien moet ik het toch maar kopen om dan zelf van de waardestijging te kunnen profiteren want de huidige WOZ waarde van het huis staat ver af van de daadwerkelijke waarde maar iets anders hebben we op dit moment niet.
Ja ik weet het je moet uitgaan van de daadwerkelijke getaxeerde waarde maar zoals ik al eerder zij die hebben we op dit moment NOG niet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 06 nov 2007 1:17 Onderwerp: |
|
|
Je kunt 't natuurlijk ook samen kopen. Dan zijn beiden verzekerd van een gelijk aandeel in de waardestijging/waardedaling en betalen beiden dezelfde prijs. Eerlijker kun je 't volgens mij niet verdelen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|