|
Auteur |
Bericht |
kajo
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 15:18 Onderwerp: Erfenis verwerpen, maar woon in buitenland |
|
|
Hallo,
Enige tijd geleden is mijn broer overleden. Hij heeft geen bezittingen achtergelaten, alleen schulden. Wij (familie) willen dus de nalatenschap verwerpen. Nu is het zo dat ik in Duitsland woon en ook nog minderjarige kinderen heb. Ik heb begrepen van een notaris dat ik eerst naar de rechtbank moet om een verklaring te krijgen waarin staat dat mijn kinderen deze erfenis ook verwerpen. Lijkt me logisch met alleen maar schulden. Ik mag dit niet voor ze beslissen . Volgens de notaris wordt het nu ingewikkeld omdat we in Duitsland wonen. Ze weet niet bij welke rechtbank we moeten aankloppen. Ze wilde dit wel even uitzoeken, maar wist niet hoelang het ging duren en kon ook geen schatting van de kosten geven. Ik heb er geen belang bij dat ik nog meer kosten krijg om dit af te handelen dus ik ben nu zelf op zoek naar informatie.
Het gaat om:
- Kunnen wij zelf een verzoek indienen bij de rechtbank om de erfenis te verwerpen zonder tussenkomst van een notaris?
- Bij welke rechtbank moet ik zijn als het om mijn minderjarige kinderen gaat? We wonen ter hoogte van de provincie Groningen. Mijn broer heeft altijd in NL gewoond. Wij zijn ook Nederlanders.
Groet,
Kajo |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 16:38 Onderwerp: |
|
|
Allereerst natuurlijk gecondoleerd met het overlijden van je broer.
De bevoegde rechtbank is de rechtbank van het sterfhuis (zie art. 4:191 BW); de verklaring moet bij de griffie van die rechtbank worden gedaan. Bij welke rechtbank je moet zijn, hangt dus af van de vraag waar je broer is gestorven. Het is in principe niet nodig om een notaris in te schakelen om dit te doen; alternatief is echter wel dat je zelf naar die rechtbank zult moeten afreizen om de verklaring te doen. Maar goed, ik zou als ik jou was voor de zekerheid even contact met de griffie van die rechtbank opnemen.
Voor wat betreft de kinderen: de wettelijk vertegenwoordiger van een erfgenaam kan slechts verwerpen na toestemming van de kantonrechter te hebben verkregen (art. 4:193 BW). De kantonrechter van de laatste woonplaats van de overledene is bevoegd (art. 104 Rv), de kantonrechter te Den Haag in dit geval waarschijnlijk eveneens (art. 109 Rv). |
|
|
|
 |
kajo
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 17:36 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel.
Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van de kantonrechtbank waar mijn broer is overleden. Zij vertelde mij dat wij een schriftelijke verklaring kunnen opsturen en zo de erfenis kunnen verwerpen. We krijgen dan een beschikking. Mijn kinderen moeten volgens hen een verzoek indien bij de kantonrechter in Den Haag en niet de kantonrechter van de laatste woonplaats van mijn broer. Ze wisten dit niet zeker. Wel is het inderdaad zo dat de kantonrechter toestemming moet geven aan mijn kinderen. |
|
|
|
 |
|