|
Auteur |
Bericht |
zerodelight
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 1:56 Onderwerp: Erfenis terugbetalen??? |
|
|
Hallo,
In 2006 heb ik wat geld geerfd van de vader waarvan ik dacht dat hij mijn biologische vader was. Hij en mijn moeder zijn vlak na mijn geboorte gescheiden, ik ben door hem erkend maar heb hem nooit ontmoet.
Vorig jaar is via dna test (gemoedsrust) gebleken dat iemand anders mijn vader is. Hij wil mij nu erkennen.
Vraag is wat er dan met de eerste erfenis (25000 euro) gebeurd? Zal ik dat moeten terugbetalen? Geld is deels gebruikt voor de afwikkeling van de erfenis (huis leeg, notaris etc), deels naar de belasting en van de rest heb ik iets tastbaars - ter nagedachtenis van wat ik toen dacht dat mijn biologische vader was - gekocht. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 8:02 Onderwerp: |
|
|
Hoe is/wie heeft die E 25.000 bepaald/vastgesteld?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
zerodelight
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 10:26 Onderwerp: |
|
|
Dat is door de notaris gedaan. Ik heb alles beneficiair aanvaard en op de enige lopende rekening stond dit bedrag. Alle roerende zaken waren zo oud dat we alles hebben laten verwijderen.
Ik was enig erfgenaam.
Laatst aangepast door zerodelight op di 21 jan 2014 10:30, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 10:27 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 199
Vader van een kind is de man:
a
die op het tijdstip van de geboorte van het kind met de vrouw uit wie het kind is geboren, is gehuwd, tenzij onderdeel b geldt;
b
wiens huwelijk met de vrouw uit wie het kind is geboren, binnen 306 dagen voor de geboorte van het kind door zijn dood is ontbonden, zelfs indien de moeder was hertrouwd; indien echter de vrouw sedert de 306de dag voor de geboorte van het kind was gescheiden van tafel en bed of zij en haar echtgenoot sedert dat tijdstip gescheiden hebben geleefd, kan de vrouw binnen een jaar na de geboorte van het kind ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand verklaren dat haar overleden echtgenoot niet de vader is van het kind, van welke verklaring een akte wordt opgemaakt; was de moeder op het tijdstip van de geboorte hertrouwd dan is in dat geval de huidige echtgenoot de vader van het kind; |
Quote: | Artikel 200
1
Het in artikel 199, onder a en b, bedoelde vaderschap kan, op de grond dat de man niet de biologische vader van het kind is, worden ontkend:
a
door de vader of de moeder van het kind;
b
door het kind zelf. |
Je hebt het geld geerfd van de man die tijdens je geboorte gehuwd was met je moeder.
Dat was, en is nog steeds, wettelijk je vader (ervanuitgaande dat dat niet zoals in artikel 199b staat dat je vader en moeder bijna een jaar voor je geboorte al uit elkaar waren of zoals in artikel 200 staat, ontkend is dat de betreffende man je vader was(en dat moet via de rechtbank).
Of het erven nou via het wettelijk erfrecht ging of via testament, in beide gevallen heb je het geld rechtmatig geerfd.
Terugbetalen aan wie trouwens? |
|
|
|
 |
zerodelight
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 10:36 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het geld toen rechtmatig geerfd en ik was te goeder trouw. Mijn vader en moeder waren een jaar voor mijn geboorte niet uit elkaar.
Ik dacht dat als mijn biologische vader (wat we dus vorig jaar hebben vastgesteld) mij nu zou erkennen en ik daarmee ook zou erven van hem en zijn naam mag dragen, dat de erfenis die ik al heb ontvangen aan de rechtmatige erfgenamen zou toekomen (in dit geval: zijn zus die nog in leven is).
Dus het kan zo zijn dat als mijn biologische vader mij erkend dat ik de erfenis die ik heb ontvangen blijf houden omdat alleen ik of mijn overleden vader of mijn overleden moeder de erkenning kan ontkennen? Dat ik dus in principe van twee vaders erf? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 11:33 Onderwerp: |
|
|
Je kan maar 1 juridische vader hebben.
Als je vader ontkent, werkt dit terug tot je geboorte. Je zou dan nooit erfgenaam geweest zijn.
Dan had je dus niet kunnen erven van je biologische vader (niet wettelijk).
Het geld had dan naar de andere erfgenaam gegaan.
Hoe dat precies zit kan een notaris je wel vertellen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 11:39 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Dan had je dus niet kunnen erven van je biologische vader (niet wettelijk). | Mogelijk is afwikkeling via een notaris onherroepelijk?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 12:54 Onderwerp: |
|
|
Als er geerfd is via testament naar TS onder vermelding van zijn naam hoeft het niet teruggedraaid te worden (denk ik, omdat het dan aan de persoon is toegewezen), of er moet in het testament staan: "naar mijn kinderen" oid. In het laatste geval staat er geen naam, was hij geen kind.
Als hij geerfd heeft via erfrecht, dan zou hij bij ontkenning geen zoon meer zijn, en zou hij dus onrechtmatig geerfd hebben. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 18:47 Onderwerp: |
|
|
Kan er überhaupt namens de overleden juridische vader alsnog ontkend worden en zoja, door wie? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 19:33 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Kan er überhaupt namens de overleden juridische vader alsnog ontkend worden en zoja, door wie? | Zou dat dan iets kunnen betekenen voor de afgegeven Verklaring van Erfrecht?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 20:07 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Kan er überhaupt namens de overleden juridische vader alsnog ontkend worden en zoja, door wie? |
Quote: | Artikel 200
1
Het in artikel 199, onder a en b, bedoelde vaderschap kan, op de grond dat de man niet de biologische vader van het kind is, worden ontkend:
b
door het kind zelf.
6
Het verzoek tot gegrondverklaring van de ontkenning wordt door het kind bij de rechtbank ingediend binnen drie jaren nadat het kind bekend is geworden met het feit dat de man vermoedelijk niet zijn biologische vader is. Indien het kind evenwel gedurende zijn minderjarigheid bekend is geworden met dit feit, kan het verzoek tot uiterlijk drie jaren nadat het kind meerderjarig is geworden, worden ingediend. |
Zo te lezen kan het dus niet meer.
Aannemende dat TS zijn leeftijd werkelijk 45 jaar is.
Wijziging: het kan wel. Ik las de tweede zin verkeerd in lid 6 (las gedurende meerderjarigheid ipv minderjarigheid..).
De eerste zin is dus van toepassing, dus indienen binnen 3 jaar.
Laatst aangepast door hilde12 op di 21 jan 2014 22:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 21:41 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Zo te lezen kan het dus niet meer. |
Wat dacht je van:
Quote: | Het verzoek tot gegrondverklaring van de ontkenning wordt door het kind bij de rechtbank ingediend binnen drie jaren nadat het kind bekend is geworden met het feit dat de man vermoedelijk niet zijn biologische vader is. |
De tweede zin is hier geen beperking om, maar een (in dit geval niet van toepassing zijnde) uitbreiding.
zerodelight schreef: | Vorig jaar is via dna test (gemoedsrust) gebleken dat iemand anders mijn vader is. |
Ontkenning door het kind kan dus nog.
Overigens klopt iets niet:
Quote: | In 2006 heb ik wat geld geerfd van de vader waarvan ik dacht dat hij mijn biologische vader was. Hij en mijn moeder zijn vlak na mijn geboorte gescheiden, ik ben door hem erkend maar heb hem nooit ontmoet. |
Vlak na de geboorte gescheiden suggereert dat de man op het moment van de geboorte met de moeder getrouwd was. Dat betekent dat het juridische vaderschap niet door erkenning, maar door het huwelijk is ontstaan. Art. 1:200 BW is daarom inderdaad van toepassing. Zou het vaderschap niet door het huwelijk maar door erkenning zijn ontstaan (bijv. als de man nooit met de moeder getrouwd is geweest en "gescheiden" moet worden begrepen als "uit elkaar gegaan"), dan moet het kind een verzoek tot vernietiging doen op grond van art. 1:205 lid 4 BW. Voor de termijn heeft dit geen gevolgen, dus praktisch maakt dit geen verschil.
Wat betreft de financiële gevolgen:
art. 1:202 schreef: | 1. Nadat de beschikking houdende gegrondverklaring van een ontkenning van een door huwelijk ontstaan vaderschap in kracht van gewijsde is gegaan, wordt het door huwelijk ontstane vaderschap geacht nimmer gevolg te hebben gehad.
2. Te goeder trouw door derden verkregen rechten worden hierdoor nochtans niet geschaad.
3. Door de gegrondverklaring van de ontkenning ontstaat geen vordering tot teruggave van kosten van verzorging en opvoeding of van kosten van levensonderhoud en studie noch tot teruggave van het krachtens vruchtgenot genotene. Voorts ontstaat geen verplichting tot teruggave van genoten vermogensrechtelijke voordelen, voor zover degene die hen heeft genoten ten tijde van het doen van het verzoek daardoor niet was gebaat. |
Voor zover TS door de erfenis is gebaat, moet hij deze voordelen terugbetalen.
In het geval van vernietiging van de erkenning geldt hetzelfde via art. 1:206 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 21:59 Onderwerp: |
|
|
Gelijk bona, ik las meerderjarigheid ipv minderjarigheid in het vetgedrukte gedeelte...
Heb gelijk gewijzigd... |
|
|
|
 |
zerodelight
|
Geplaatst: wo 22 jan 2014 10:02 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor al jullie antwoorden. Toen ik geboren was, was de vader waarvan ik heb geerfd getrouwd met mijn moeder. Dat huwelijk is vlak na mijn geboorte gestrand. Die vader heeft mij aangegeen bij de burgerlijke stand. Sorry, ik begrijp nu dat erkennen gebeurd door een vader die niet gehuwd is met de moeder.
Ik heb de erfenis via erfrecht ontvangen, niet via testament.
Als ik naar artikel 206.2 over de vernietiging van erkenning kijk staat daar ("Te goeder trouw door derden verkregen rechten worden hierdoor nochtans niet geschaad.").
Staat hier eigenlijk niet dat de erfenis (ik heb een verklaring van erfrecht) die ik te goeder trouw heb ontvangen (ik dacht toen écht dat hij mijn vader was) niet geschaad mag worden en dat ik hem dus wettelijk gezien niet terug zou hoeven te betalen?
Overigens heb ik inmiddels wel besloten dat als alles rond is en ik erf van mijn biologische vader dat de nabestaanden van mijn niet biologische vader de erfenis terug krijgen. Het zou voor mij anders een wel erg bittere nasmaak krijgen en ook kwetsend voor hun. Maar ik wil wel weten hoe het zit. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 22 jan 2014 10:27 Onderwerp: |
|
|
zerodelight schreef: | Als ik naar artikel 206.2 over de vernietiging van erkenning kijk staat daar ("Te goeder trouw door derden verkregen rechten worden hierdoor nochtans niet geschaad."). |
Maar jij bent hier geen "derde". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|