Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfenis ontvangen terwijl je in de bijstand zit
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rude

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 21:29    Onderwerp: Erfenis ontvangen terwijl je in de bijstand zit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn oma is onlangs overleden en mijn moeder leeft niet meer dus mijn broer en ik zijn erfgenamen geworden samen met 1 zus van mijn moeder en 4 broers van mijn moeder.

Mijn broer is iemand die al geruime tijd in de bijstand zit en door medische problemen niet snel aan werk kan komen.
Hoe kan hij voorkomen dat hij de erfenis moet "opeten" en dat zijn bijstand gestopt wordt?
Kan het juridisch mogelijk zijn dan zijn erfdeel door op een ander kan worden toegewezen zodat hij niet zijn erfdeel moet opeten alvorens hij weer in aanmerking komt voor de bijstand?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee dat kan niet, want hij heeft al geërfd. Een legale "oplossing" is er niet.

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 6:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Wel een illegale? Very Happy
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 8:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rude schreef:
bona fides schreef:

Wel een illegale? Very Happy

Zelfs al zou die er zijn, dan wordt die hier niet besproken.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien ben ik te snel, want hij zou de erfenis wel kunnen verwerpen. Dan krijgen de overige erfgenamen meer. Hij kan dan geen aanspraak meer maken op dat geld.

De vraag is of je problemen kunt krijgen met de bijstand door het verwerpen van een erfenis (met de bedoeling je uitkering te behouden).

edit: die vraag wordt beantwoord door CRvB 15 mei 2007, LJN BA6865:
CRvB schreef:
Vaststaat dat appellante geen mededeling aan het College heeft gedaan dat zij in verband met het overlijden van haar vader aanspraak kon maken op een aandeel in zijn nalatenschap en dat zij heeft besloten deze nalatenschap te verwerpen. Met de rechtbank is de Raad van oordeel dat appellante, gelet op artikel 65, eerste lid, van de Abw, daarvan melding had dienen te maken. De Raad neemt daarbij in aanmerking dat appellante in hoger beroep heeft aangegeven dat zij bewust geen mededeling heeft gedaan van haar aandeel in de nalatenschap van haar vader omdat zij van plan was die te verwerpen.
Gelet op het vorenstaande heeft het College zich naar het oordeel van de Raad terecht op het standpunt gesteld dat appellante in zoverre de in artikel 65, eerste lid, van de Abw neergelegde inlichtingenverplichting niet is nagekomen.

Hij is verplicht de erfenis aan de gemeente te melden, ook als hij die erfenis verwerpt (als dat nog kan). Verzwijgen heeft ook geen zin, want de gemeente wordt toch wel door de belastingdienst op de hoogte gesteld:
Quote:
Naar aanleiding van op 5 oktober 2004 van de Belastingdienst ontvangen informatie is het College gebleken dat de vader van appellante is overleden en dat de nalatenschap volledig naar de broer van appellante is gegaan wegens verwerping van de erfenis door appellante.

Laatst aangepast door bona fides op wo 15 jul 2009 15:08, in totaal 2 keer bewerkt
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Misschien ben ik te snel, want hij zou de erfenis wel kunnen verwerpen. Dan krijgen de overige erfgenamen meer. Hij kan dan geen aanspraak meer maken op dat geld.

De vraag is of je problemen kunt krijgen met de bijstand door het verwerpen van een erfenis (met de bedoeling je uitkering te behouden).
Goeie vraag; mag hij dat trouwens op eigen houtje doen??
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verwerpen van een erfenis is een beslissing van de erfgenaam en van niemand anders.

Het verwerpen is op zichzelf ook volledig legaal. Wel moet de gemeentelijke sociale dienst hiervan op de hoogte worden gesteld.

De consequenties die een verwerping heeft op het recht op bijstand zijn voor mij nog niet helemaal duidelijk. Ik kan me voorstellen dat het motief voor de verwerping hierbij een rol speelt. Als je verwerpt omdat je niets met de erflater te maken wilt hebben, lijkt me dat je goed recht. Als je verwerpt om te voorkomen dat je op je uitkering wordt gekort lijkt me dat veel minder goed te rechtvaardigen, en kan ik me goed voorstellen dat dit consequenties kan hebben voor de uitkering.

Duidelijke uitspraken heb ik hierover nog niet kunnen vinden. Wel een disciplinaire uitspraak over een advocaat die voor de bijstandgerechtigde zus van zijn moeder optrad bij de afwikkeling van een nalatenschap.
Quote:
Hij is, op grond van een door hem terzake verrichte studie, oprecht van mening dat het zijn tante vrij stond, ondanks het feit dat zij bijstand ontvangt, de nalatenschap te verwerpen. Weliswaar heeft hij geen uitspraken in die zin kunnen vinden, maar uit de uitspraken die hij gevonden heeft, meent hij te mogen concluderen dat zulk een verwerping wanneer daartoe goede, zij het wellicht slechts morele, gronden zijn door de GSD moet worden gerespecteerd. Alleen bij een schijnhandeling is het anders.

Of deze mening juist is, is natuurlijk maar de vraag.

Praktisch gesproken moet de man, indien hij overweegt te verwerpen, daarover eerst met de gemeente overleggen en zorgen dat hij zwart op wit krijgt dat verwerping geen negatieve consequenties voor hem zal hebben. Krijgt hij die garantie niet, dan is het niet verstandig om te verwerpen.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De door jou geciteerde advocaat spreekt ervan dat het "bij een schijnhandeling anders is". Zou het verwerpen van de erfenis met de onderhavige motivering zo'n schijnhandeling zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
De door jou geciteerde advocaat spreekt ervan dat het "bij een schijnhandeling anders is". Zou het verwerpen van de erfenis met de onderhavige motivering zo'n schijnhandeling zijn?

Ik dacht eerst dat de advocaat dat niet kon hebben bedoeld, omdat die tante zou verwerpen omdat het geld anders aan de sociale dienst ten goede zou komen:
Quote:
g. Beide andere zusters hadden geen eigen financieel belang bij deze erfenis, aangezien het aandeel van genoemde kloosterzuster zou toevallen aan haar religieuze orde, terwijl het aandeel van de andere zuster - behoudens wellicht het vrijgestelde eigen vermogen - zou toevallen aan de GSD te Q.

Ik zie nu echter ook:
Quote:
c. Kort voor zijn overlijden had de overledene een notaris benaderd ten einde te bewerkstelligen dat als enig erfgenaam zou erven de moeder van Mr X.
e. Bij het familieberaad is de gedachte opgekomen om de laatste wil van de erflater, ook al was deze niet in een rechtsgeldig testament neergelegd, alsnog te respecteren.

Dus de "goede, zij het wellicht slechts morele, gronden" waar in die zaak een beroep op zou worden gedaan is de gedachte om de laatste wil alsnog te respecteren. Niet het behoud van de uitkering.

Dus je zou inderdaad gelijk kunnen hebben dat dit is wat de advocaat bedoelde. (Alleen lijkt zo'n verwerping mij nog steeds rechtsgeldig. Ik zie niet zo goed hoe de verwerping van een erfenis een schijnhandeling kan zijn. Natuurlijk is het wel denkbaar dat een erfgenaam formeel verwerpt maar vervolgens van de erfgenamen alsnog zijn erfdeel ontvangt, maar het lijkt mij dat dat een rechtsgeldige combinatie van verwerping en schenking oplevert en geen schijnhandeling...)

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Hij is erfgenaam, maar is nog geen overeenkomst in de erfenis. dus erfdeel is nog niet verdeeld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds