Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfenis in het buitenland
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sacha

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 20:01    Onderwerp: Erfenis in het buitenland Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand uit mijn familie heeft jaren geleden (in de jaren '80) een huis geërfd (die dus in het buitenland staat). Nu willen zij dat huis verkopen en in Nederland een woning kopen. Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat je geen erfbelasting hoeft te betalen als de overledene in het buitenland woonde.
Is dat in dit geval ook zo?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het huis is dus in de jaren 80 al verkregen door de erfgenamen?
Sacha

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt. Erfgenaam en erflater woonden toendertijd beide niet in Nederland.
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 8:41    Onderwerp: Re: Erfenis in het buitenland Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sacha schreef:
Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat je geen erfbelasting hoeft te betalen als de overledene in het buitenland woonde.
Is dat in dit geval ook zo?
Welke pagina??
hilde12

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe lang woonde erflater en erfgenaam in het buitenland op moment overlijden? Dat is belangrijk voor de toepassing van de erfbelasting.
Het kan zijn dat in NL belasting moest worden betaald, het kan ook zijn dat de regels van het betreffende buitenland golden en dáár belasting betaald had moeten worden.

En daarnaast heb ik een vraag: Waarom nu pas de vraag over de erfbelasting?
Het pand is al jaren in het vermogen van de erfgenaam.
Heeft hij/zij dit pand wel altijd als tweede woning opgegeven aan de belastingdienst?
Sacha

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Hoe lang woonde erflater en erfgenaam in het buitenland op moment overlijden? Dat is belangrijk voor de toepassing van de erfbelasting.
Het kan zijn dat in NL belasting moest worden betaald, het kan ook zijn dat de regels van het betreffende buitenland golden en dáár belasting betaald had moeten worden.

En daarnaast heb ik een vraag: Waarom nu pas de vraag over de erfbelasting?
Het pand is al jaren in het vermogen van de erfgenaam.
Heeft hij/zij dit pand wel altijd als tweede woning opgegeven aan de belastingdienst?
Ze woonden hun hele leven daar. In de jaren 90 is die man naar Nederland gevlucht, maar ze hadden dat huis daar nog.

Ja daar zit ik nu over na te denken. Volgens mij is het huis hier dus nooit aangegeven, het is onbewoond en ze zijn er sindsdien ook nooit meer geweest. Maar dit weet ik niet zeker, voordat ik allemaal illegale dingen speculeer :p Maar het komt nu ter sprake omdat als ze het verkopen en veel geld opeens binnenkomt.
hilde12

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom dus mijn vraag.

Er komt niet ineens veel geld (=vermogen) binnen, dat hebben ze namelijk al jaren.
Dat het geld in het huis zat doet niet terzake.
Sacha

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2012 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het nagevraagd en het zit zo.
De oom van de mevrouw waar het over gaat is in de jaren 90 overleden (in Afghanistan). Hij had een stuk grond die hij na heeft gelaten aan haar. Maar de overheid (van Afghanistan) had dit in handen genomen. Nu heeft zij het na jaren terug kunnen krijgen en heeft ze het gelijk verkocht.

Nu is de vraag: moet zij hier erfbelasting over betalen? Omdat ze het dus jaren geleden had geerfd. Ze heeft het nooit opgegeven hier omdat ze er van uit ging dat ze het nooit meer terug zou kunnen krijgen.
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor Nederlandse erfbelasting (voorheen successierecht) moet de erflater (de oom in Afghanistan) ten tijde van het overlijden in Nederland wonen (of worden geacht in Nederland te wonen). Daarvan is kennelijk geen sprake, dus is de Nederlandse successiewet hierop niet van toepassing.

Daarnaast speelt de IB-vraag: het overlijden vond immers al in de jaren 90 plaats. Al het het vermogen moet worden aangegeven in Nederland, omdat sprake is van binnenlandse belastingplicht. Of daadwerkelijk in Nederland belasting moet worden betaald is een tweede. Daarvoor is van belang of Nederland mag heffen en zoja, wat de waarde is (tot 2001 ging het overigens niet om de waarde, maar om het rendement, sinds 2001 kennen we box 3 en wordt er geheven aan de hand van de waarde van het vermogen).

Bij mijn weten heeft Nederland geen verdrag ter voorkoming van dubbele belasting met Afghanistan. Dan val je automatisch terug op het Besluit voorkoming dubbele belasting. Het Besluit voorziet in een vrijstelling van de Nederlandse heffing over in het buitenland gelegen onroerende zaken. Feitelijk hoeft daarom in beginsel in Nederland geen belasting te worden betaald over de grond. De waarde daarvan is daardoor ook minder relevant, alhoewel die waarde wel in de aangifte dient te worden opgenomen.

Wel kan het bezit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de eventuele huurtoeslag.

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke bedankt! Ik weet volgoende.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds