|
Auteur |
Bericht |
Sacha
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2012 20:01 Onderwerp: Erfenis in het buitenland |
|
|
Iemand uit mijn familie heeft jaren geleden (in de jaren '80) een huis geërfd (die dus in het buitenland staat). Nu willen zij dat huis verkopen en in Nederland een woning kopen. Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat je geen erfbelasting hoeft te betalen als de overledene in het buitenland woonde.
Is dat in dit geval ook zo? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2012 21:37 Onderwerp: |
|
|
Het huis is dus in de jaren 80 al verkregen door de erfgenamen? |
|
|
|
 |
Sacha
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2012 22:57 Onderwerp: |
|
|
Klopt. Erfgenaam en erflater woonden toendertijd beide niet in Nederland. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 mrt 2012 8:41 Onderwerp: Re: Erfenis in het buitenland |
|
|
Sacha schreef: | Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat je geen erfbelasting hoeft te betalen als de overledene in het buitenland woonde.
Is dat in dit geval ook zo? | Welke pagina?? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 08 mrt 2012 9:00 Onderwerp: |
|
|
Hoe lang woonde erflater en erfgenaam in het buitenland op moment overlijden? Dat is belangrijk voor de toepassing van de erfbelasting.
Het kan zijn dat in NL belasting moest worden betaald, het kan ook zijn dat de regels van het betreffende buitenland golden en dáár belasting betaald had moeten worden.
En daarnaast heb ik een vraag: Waarom nu pas de vraag over de erfbelasting?
Het pand is al jaren in het vermogen van de erfgenaam.
Heeft hij/zij dit pand wel altijd als tweede woning opgegeven aan de belastingdienst? |
|
|
|
 |
Sacha
|
Geplaatst: do 08 mrt 2012 10:56 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Hoe lang woonde erflater en erfgenaam in het buitenland op moment overlijden? Dat is belangrijk voor de toepassing van de erfbelasting.
Het kan zijn dat in NL belasting moest worden betaald, het kan ook zijn dat de regels van het betreffende buitenland golden en dáár belasting betaald had moeten worden.
En daarnaast heb ik een vraag: Waarom nu pas de vraag over de erfbelasting?
Het pand is al jaren in het vermogen van de erfgenaam.
Heeft hij/zij dit pand wel altijd als tweede woning opgegeven aan de belastingdienst? | Ze woonden hun hele leven daar. In de jaren 90 is die man naar Nederland gevlucht, maar ze hadden dat huis daar nog.
Ja daar zit ik nu over na te denken. Volgens mij is het huis hier dus nooit aangegeven, het is onbewoond en ze zijn er sindsdien ook nooit meer geweest. Maar dit weet ik niet zeker, voordat ik allemaal illegale dingen speculeer :p Maar het komt nu ter sprake omdat als ze het verkopen en veel geld opeens binnenkomt. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: do 08 mrt 2012 13:57 Onderwerp: |
|
|
Daarom dus mijn vraag.
Er komt niet ineens veel geld (=vermogen) binnen, dat hebben ze namelijk al jaren.
Dat het geld in het huis zat doet niet terzake. |
|
|
|
 |
Sacha
|
Geplaatst: za 10 mrt 2012 13:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het nagevraagd en het zit zo.
De oom van de mevrouw waar het over gaat is in de jaren 90 overleden (in Afghanistan). Hij had een stuk grond die hij na heeft gelaten aan haar. Maar de overheid (van Afghanistan) had dit in handen genomen. Nu heeft zij het na jaren terug kunnen krijgen en heeft ze het gelijk verkocht.
Nu is de vraag: moet zij hier erfbelasting over betalen? Omdat ze het dus jaren geleden had geerfd. Ze heeft het nooit opgegeven hier omdat ze er van uit ging dat ze het nooit meer terug zou kunnen krijgen. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2012 17:21 Onderwerp: |
|
|
Voor Nederlandse erfbelasting (voorheen successierecht) moet de erflater (de oom in Afghanistan) ten tijde van het overlijden in Nederland wonen (of worden geacht in Nederland te wonen). Daarvan is kennelijk geen sprake, dus is de Nederlandse successiewet hierop niet van toepassing.
Daarnaast speelt de IB-vraag: het overlijden vond immers al in de jaren 90 plaats. Al het het vermogen moet worden aangegeven in Nederland, omdat sprake is van binnenlandse belastingplicht. Of daadwerkelijk in Nederland belasting moet worden betaald is een tweede. Daarvoor is van belang of Nederland mag heffen en zoja, wat de waarde is (tot 2001 ging het overigens niet om de waarde, maar om het rendement, sinds 2001 kennen we box 3 en wordt er geheven aan de hand van de waarde van het vermogen).
Bij mijn weten heeft Nederland geen verdrag ter voorkoming van dubbele belasting met Afghanistan. Dan val je automatisch terug op het Besluit voorkoming dubbele belasting. Het Besluit voorziet in een vrijstelling van de Nederlandse heffing over in het buitenland gelegen onroerende zaken. Feitelijk hoeft daarom in beginsel in Nederland geen belasting te worden betaald over de grond. De waarde daarvan is daardoor ook minder relevant, alhoewel die waarde wel in de aangifte dient te worden opgenomen.
Wel kan het bezit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de eventuele huurtoeslag. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Sacha
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2012 19:51 Onderwerp: |
|
|
Oke bedankt! Ik weet volgoende. |
|