|
Auteur |
Bericht |
Juicylips
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 19 apr 2010 15:46 Onderwerp: Erfdienstbaarheid |
|
|
Als er ten behoeve van de ene buur een erfdienstbaarheid/recht van overpad gevestigd is op een weg dat ligt op het perceel van iemand, mag een andere buur dan 'meeliften' op dat recht van overpad/erfdienstbaarheid, of moet hij zelf een recht van overpad overeenkomen (en betalen) met de eigenaar van het perceel waarop de weg rust?
Kan iemand me hiermee helpen misschien? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 19 apr 2010 16:52 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is het een kwestie van uitleg van de erfdienstbaarheid (en is je vraag dus niet met een onvoorwaardelijk "ja" of "nee" te bantwoorden).
Mogelijk kan die andere buur meeliften als hij daarvoor toestemming heeft van die ene buur (ten behoeve van wie de erfdienstbaarheid is gevestigd). Of dit zo is hangt af van de precieze inhoud van de erfdienstbaarheid. Geeft die erfdienstbaarheid alleen die ene buur persoonlijk een recht van overpad, of geeft die erfdienstbaarheid die ene buur het recht om anderen toestemming te geven van het recht van overpad gebruik te maken.
De inhoud van de erfdienstbaarheid en de wijze van uitoefening worden bepaald door de akte van vestiging (art. 5:73 lid 1 BW). De vraag is dus hoe het recht van overpad in de akte van vestiging is geformuleerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Juicylips
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 8:57 Onderwerp: |
|
|
Ok dankjewel.
Weet je dan misschien ook.. (er is geen toestemming verleend ofzo, het gaat echt om de ene partij TEGEN de andere partij) ik heb gevonden dat er sprake moet zijn van een continue inbreuk om via bevrijdende verjaring toch een bezit van erfdienstbaarheid te krijgen..
maar ik kan nergens vinden wat die continue inbreuk in zou moeten houden. Niet in de jurisprudentie ofzo en dat heb ik eigenlijk wel nodig. Is er sprake van continue inbreuk als men 1x per dag over dat stuk pad rijdt? Of is er sprake van continue inbreuk als men zijn auto op dat pad parkeert en elke dag 10x eroverheen rijdt.. ik vind het niet, misschien dat iemand hier het weet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 14:12 Onderwerp: |
|
|
Sinds 1 januari 1992 is geen continue inbreuk meer nodig, maar omdat het nog geen 2012 is, moet je meestal ook naar vóór 1992 terugkijken. Onder het oude BW moest een erfdienstbaarheid voortdurend en zichtbaar zijn om door verjaring te kunnen ontstaan. Een recht van overpad is dat normaal gesproken niet. 1x per dag of 10x per dag is niet voldoende.
Er is vrij veel jurisprudentie over voortdurend en zichtbaar, en er zijn op dit forum ook veel draden over. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|