|
Auteur |
Bericht |
Coffee
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 16:04 Onderwerp: Erfdienstbaarheid en verjaring |
|
|
Mijn ouders hebben al ruim 30 jaar een strook grond in het gebruik naast hun garage. Deze strook grond is destijds ontstaan doordat de buurman ook een garage en carport heeft geplaatst en deze ruimte heeft gelaten waardoor een gangetje van 1.50 mtr is ontstaan.
Deze strook is al deze tijd met instemming van de buurman gebruikt. En is in de jaren gebruikt om de auto gedeeltelijk op te parkeren, matrialen op te slaan etc. Mijn ouders hebben het stuk grond al die jaren ook onderhouden en bestraat. Nu heeft de buurman zijn woning verkocht en de nieuwe eigenaar heeft vervolgens de garage en carport gesloopt en wil nu het gehele stuk grond opeisen en gebruiken. HELP.
Kan dat zomaar, is hier geen sprake van verjaring en kan hij het zomaar toe eigenen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 17:32 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid en verjaring |
|
|
Coffee schreef: | Deze strook is al deze tijd met instemming van de buurman gebruikt. |
Als de buurman daadwerkelijk toestemming heeft verleend, kan er geen sprake zijn van verjaring.
Je ouders zullen zich op het standpunt moeten stellen dat zij 30 jaar geleden de grond zonder toestemming van de buurman in gebruik hebben genomen. In dat geval zijn zij 10 jaar geleden door twintig jaar onafgebroken bezit door verjaring eigenaar geworden van de strook grond. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Coffee
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 23:05 Onderwerp: |
|
|
Ok dat is duidelijk, maar dan nu het volgende, de nieuwe buurman, is van plan om donderdag gewoon sleuf te graven voor een fundering en daarmee dus het stuk grond weer terug in gebruik te nemen.
Wat moeten ze doen? naar de gemeente? politie? Hoe kunnen ze voorkomen dat ze het stuk grond waar ze dus eigenlijk via verjaring recht op hebben nu kwijt raken.
p.s. Bij navraag was er geen expliciete toestemming van de buurman het stuk grond is gewoon in gebruik genomen omdat hij het zelf van zijn eigen grond afschermde. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 23:36 Onderwerp: |
|
|
Coffee schreef: | Ok dat is duidelijk, maar dan nu het volgende, de nieuwe buurman, is van plan om donderdag gewoon sleuf te graven voor een fundering en daarmee dus het stuk grond weer terug in gebruik te nemen.
Wat moeten ze doen? naar de gemeente? politie? Hoe kunnen ze voorkomen dat ze het stuk grond waar ze dus eigenlijk via verjaring recht op hebben nu kwijt raken. |
Aangenomen dat je ouders eigenaar zijn van de grond zouden ze in principe de politie kunnen inschakelen (wegens erfvredebreuk of vernieling of iets dergelijks), maar of de politie bereid zal zijn in te grijpen lijkt me maar de vraag.
Het kan verstandig zijn een advocaat een brief aan de buren te laten schrijven.
Quote: | p.s. Bij navraag was er geen expliciete toestemming van de buurman het stuk grond is gewoon in gebruik genomen omdat hij het zelf van zijn eigen grond afschermde. |
Of dat voldoende is voor bezitneming van de strook grond blijft lastig te beoordelen. Er zou ook "slechts" een erfdienstbaarheid kunnen zijn gevestigd (die de buurman dan ook dient te respecteren). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bokkie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 14 okt 2010 19:42 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid en verjaring |
|
|
bona fides schreef: |
Je ouders zullen zich op het standpunt moeten stellen dat zij 30 jaar geleden de grond zonder toestemming van de buurman in gebruik hebben genomen. In dat geval zijn zij 10 jaar geleden door twintig jaar onafgebroken bezit door verjaring eigenaar geworden van de strook grond. |
Lijkt mij een beetje ongeloofwaardig dat de buurman (die er met zijn neus bovenop stond) geen actie heeft ondernomen alwaar hij het met de ingebruikname niet eens was.
Coffee schreef: |
p.s. Bij navraag was er geen expliciete toestemming van de buurman het stuk grond is gewoon in gebruik genomen omdat hij het zelf van zijn eigen grond afschermde. |
Toestemming behoeft niet 'expliciet' te worden gegeven, het kan ook uit de omstandigheden van het geval blijken dat de buurman toestemde. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 14 okt 2010 19:55 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid en verjaring |
|
|
Bokkie schreef: | bona fides schreef: |
Je ouders zullen zich op het standpunt moeten stellen dat zij 30 jaar geleden de grond zonder toestemming van de buurman in gebruik hebben genomen. In dat geval zijn zij 10 jaar geleden door twintig jaar onafgebroken bezit door verjaring eigenaar geworden van de strook grond. |
Lijkt mij een beetje ongeloofwaardig dat de buurman (die er met zijn neus bovenop stond) geen actie heeft ondernomen alwaar hij het met de ingebruikname niet eens was.
Toestemming behoeft niet 'expliciet' te worden gegeven, het kan ook uit de omstandigheden van het geval blijken dat de buurman toestemde. |
Dat zei Bona ook al? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Bokkie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 14 okt 2010 20:04 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid en verjaring |
|
|
HenkR schreef: | Bokkie schreef: | bona fides schreef: |
Dat zei Bona ook al? |
Waar heeft 'Bona' dat dan gesteld?
Ik lees (in strijd hiermee) juist dat Bona stelt dat de ouders van de TS moeten stellen dat zij zonder toestemming de grond in gebruik hebben genomen. Nou dat schijnt mij een nogal onhoudbare stelling dat deze situatie zonder toestemming 30 jaar heeft aangehouden alwaar de buurman er met zijn neus bovenop zat en niks ondernam.
Voor het overige kan ik ook niet lezen dat 'Bona' stelt dat een toestemming niet expliciet behoeft te worden verleend, doch ook uit de omstandigheden van het geval kan blijken. Als jij een dergelijke stelling wel in de woorden van 'Bona' kan lezen ben ik erg benieuwd naar de vindplaats. |
|
|
|
 |
|